Világhírű énekművész mesterkurzusa

Az Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem meghívásának eleget téve 2014. 03. 14-én félnapos vendégtanári kurzust tartott a kántor szakon a világhírű olasz operaénekes, a római Santa Cecilia Akadémia énektanára, Claudio Di Segni, aki a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tartott először mesterkurzust március közepén.

A művész amellett, hogy évtizedekig volt vezető tenor Itália és a zenei világ számos operaházában, jelenleg a római Nagy Zsinagóga karigazgatója és egyúttal karnagya.

A mester tanulmányait Rómában végezte, olyan világhírű művészek tanítványaként, mint Franco Corelli, vagy Regina Resnik mezzo-szoprán operaénekesnő. Pályáját Rómában kezdte, miután megnyert egy nemzetközi énekversenyt. Operaszínpadon Donizetti Lammermoori Lucia című operájának és Verdi Rigolettójának tenor főszerepeivel lépett színpadra.

Ezután sorra énekelte a nagy tenor főszerepeket, elsősorban Verdi és Puccini operáiban (Verditől a Traviata, Falstaff, Nabucco, Álarcosbál; Puccinitől a Pillangókisasszony, Bohémélet, Tosca; valamint Donizetti: Stuart Maria, Rossini: Adina, Bizet: Carmen című művében – sőt modern, 20. századi operákban is, mint például Stravinszky: Le Rossignol (A csalogány dala). Pályája során többször énekelte Mozart és Verdi Requiemjének tenor szólamát. Mindezeket a műveket olyan partnerek társaságában, mint Katia Ricciarelli, Giuseppe Taddei, Leo Nucci, Renato Bruson, Samuel Ramey és olyan karmesterek irányításával, mint Daniel Oren, akivel Izraelben is fellépett a Nabuccoban.

Több lemezfelvétele is készült operaáriákkal, valamint a római zsinagóga kórusával felvett zsidó liturgikus zenék.

Az OR-ZSE-n tartott kurzusa nagy megtiszteltetés volt az egyetem számára, korábban ilyen rangú művész még nem lépett fel tanárként a kántorképző szakon.
A mesterkurzuson két kántorjelölt és két diplomás kántor szerepelt, és a mester tanácsaival, megjegyzéseivel, több évtizedes pályán töltött idő tapasztalataival, színes anekdotáival, megnyerő, közvetlen egyéniségével segítette a jelöltek énekét.

Élményszámba ment, amikor szinte saját testének működésén demonstrálta, milyen látszólagos apróságokon múlik az éneklés hangfekvése, hangszíne, hangereje és egész minősége. Ezt illusztrálva elénekelte az egyik legnépszerűbb nápolyi olasz dalt, az O sole mio-t, hatalmas sikert aratva a közönség körében. Ezen mutatta meg, hogy nemcsak a hangszálak, a tüdő és a rekeszizom tudatos használatával, a be- és kilégzéssel lehet fokozni a hangerőt és a dinamikát, hanem azzal is, hogyan áll meg az énekes a lábán.

Természetesen illő megemlíteni név szerint a kiválóan szereplő énekeseket is: A kántorjelöltek közül Villányi Benjámint, aki Domenico Cimarosa „Bel nume che adoro” című operaáriáját és Shalom Secunda „Zmirosz” című művét adta elő, és Budai Miklóst, aki Giuseppe Giordani „Caro mio ben” című dalát és Rabinowicz „Ahavti ki jismá HáSém” (116. zsoltár) című művét mutatta be. Énekük után a mester tanácsokat adott az előadóknak, hogyan tehetnék még szebbé és értékesebbé teljesítményüket. Rendkívül szuggesztív, szellemes és tanulságos megjegyzései, melyekben igazi olasz-zsidó temperamentuma mutatkozott meg, azokat is megragadták, akik keveset értenek az énekművészethez, vagy egyáltalán a zenéhez.

A már végzett és működő kántorok közül Zucker Immánuel Josef „Jossele” Rosenblatt „Hamavdil” című imáját, Nógrádi Gergely pedig Katz – Roitman „Unetane tokef” című nagyünnepi imádságát adta elő, melyekkel kiérdemelték a vendégprofesszor osztatlan elismerését. A műsor záró fénypontjaként Nógrádi Gergellyel duettben újra elénekelték az O sole mio-t, minden jelenlévő nagy örömére.

/Villányi András fotói/

Lichtmann Tamás
2014.04.01

Vissza