Vissza a D'vár Torá-hoz

Totha Péter Joel rabbijelölt:
Vájákhél és Pökudéj

2006. március 24.
OR-ZSE Zsinagóga

Sabbat Salom! Git Sabesz!

Egy midrás történet meséli el, hogy Dávid király palotájának erkélyén ülve, álmodozva emlékezett vissza életének örömeire, bánataira.

Ekkor egy alak jelent meg előtte, csodálatos ruhában és így szólt:

- Én vagyok a dicsőség, én írtam be a nevedet a diadalok könyvébe, én vagyok, aki sasszárnyakon hordoztalak téged, ugye én vagyok a te életed legnagyobb boldogsága?

Dávid király elutasítólag intett a kezével. Ekkor egy másik alak jelent meg, még szebb még csodálatosabb ruhában.

- Én vagyok a gazdagság, anyagi jólétet adtam neked, fényt és pompát vittem az életedbe, ugye én vagyok a te életed legnagyobb boldogsága?

Dávid király ismét lemondólag rázta a fejét.

- Ekkor egy szelíd, lágybeszédű angyal jelent meg, igen egyszerű ruhában és a következőt mondta: Én vagyok a szeretet, szíveket szereztem neked, mert én laktam benned, velem fakasztottál mosolyt százak ajkain, és velem szárítottál könnyeket ezrek szemeiben.

Ekkor az öröm felujjongott a király szívében.

Az e heti párását hásávuá, Tórai szakasz Vájákhél és Pökudéj, ugyanakkor ennek a szombatnak a neve: Sábát Háchódes, és Bo szidrájából olvassuk fel a hónapra vonatkozó mondatokat is.

"Éle pökudéj hámiskán, miskán háédut áser pukád."

Azaz "ezek a hajlék a bizonyság hajlékának a részei, amit számba vettek (meg lettek számolva)" mondja a Tóra.

Ha jobban megnézzük ezt a mondatot, látjuk, hogy a Miskán kétszer van megemlítve, mi ennek az oka?

Rási a Tóra és a Talmud legnagyobb magyarázója, a következőt mondja: Az hogy kétszer említi a tóra az nem más, mint egy "remez" egy "jel" hogy így tudatta az Örökkévaló Mojse Rabénun keresztül a néppel, hogy ez utalás arra a két Szentélyre, ami le lesz rombolva el lesz véve a "churbán" a pusztítás idején.
De miért volt erre szükség, hogy elmondja? Hiszen az a tény hogy a miskán felépülhetett volt a bizonyíték, arra hogy a Kádos Báruch Hu megbocsátotta az aranyborjú imádását, miért nem lehetett a nép öröme felhőtlen?

A választ a Zsoltárok könyve adja meg, ahol azt olvassuk:

"Vájitos miskán silo ohel sikén báádám"

"Elhagyta az Örökkévaló silót, a sátrat és az emberbe helyezte"

A Jóteremtő nem elszomorítani akarta a zsidó népet, pont ellenkezőleg, azt akarta, hogy Mózes tanítsa meg, hogy ha le is rombolják a Szentélyt, marad egy " Mikdás Möát" egy " kis Szentély" minden zsidó emberben, mert aki megtartja a törvényeket és azon az úton jár amit a Tóra kijelölt számára akkor a Szentély ott lesz benne bent a szívében, ami soha le nem rombolható, el nem pusztítható, ez nem más, mint a szeretet. Szeretete az Örökkévalónak, a Tórának és szeretete egymásnak, embertársainknak.

Ezekkel a gondolatokkal kívánok mindnyájunknak szép békés Sábeszt!

 

Vissza a D'vár Torá-hoz