2005. november 11.
OR-ZSE Díszterem
péntek esti kidus
Ezen a héten a Lech Lechá hetiszakaszt
olvassák a zsinagógákban. A hetiszakasz a Lech lechá szavakkal kezdődik, melynek
jelentése: Menj el! A szidra az első ősatya életének leírásával kezdi Izrael ősi
történetének bemutatását. Ábrahám a legjelentősebb patriarcha, apja Terách még
bálványimádó, amikor I-ten megszólítja:
"Menj el országodból, és szülőföldedről, atyádnak házából abba az
országba, melyet mutatok neked."
A szülőföld és az atyai ház kihangsúlyozása jelzi, milyen nehéz hivatás előtt
áll Ábrahám, hiszen ezek a legfontosabbak az ember életében, az ország, a
szülőföld és az atyai ház, melyek gondolkodását, életmódját alakítják és
befolyásolják. De elhangzik az ígéret is, amennyiben követi az Örökkévalót, úgy
"nagy néppé teszi" és" naggyá lesz neve" és maga lesz az áldás
az emberiség számára. Ábrahám feladata tehát, az egyistenhit elterjesztése az
emberek között, azok pedig akik követik Ábrahám tanítását, maguk is részesülnek
ebben az áldásban.
"Benned legyen áldott a föld minden nemzetsége" Vagyis Ábrahámtól kell
megtanulnia az emberiségnek I-ten létezését, az igazságosság szeretetét.
Ábrám eleget tesz a felszólításnak és hetventöt esztendős korában elindul
feleségével Szárájjal és kísérőjével Lóttal Kánaán földjére. Bejárja az
országot, melyet Isten az utódainak ígért. Éhség azonban Egyiptomba kényszeríti.
"Éhség volt az országban ás Ábrám lement Egyiptomba..."
Felmerül azonban a veszély, hogy Száráj miatt Ábrámot esetleg megölik Egyiptomban,
ezért Szárájnak azt kell mondania, hogy ő a húga. Az Örökkévaló azonban
csapásokkal sújtja a fáraót és házát Száráj miatt, így a fáraó inkább
elengedi őt és Ábrámot.
Visszatérnek Kánaán földjére, itt Ábrám a békesség érdekében átengedi Lótnak
a gazdagabban termő részeket, és háborút is vállalt Lót kiszabadításáért,
viszont a háborúban szerzett hadizsákmány őt illető részéről lemondott.
Egyértelműen látszik, hogy Ábrám hitének erkölcsi vonatkozásait a cselekedeteiben
gyakorolta.
Ezután megkapja az ígéretet, hogy örököse lesz. Mindezidáig Száráj nem szült
gyermeket Ábrámnak. Lót nem jöhetett számításba, mint örökös, Ábrám nem is
tekintette annak, "házamban született..."- mondja Lótról. Az Ö-rökkévaló
azonban biztosítja Ábrámot, hogy nem Lót az, aki az örököse lenne majd, hanem
vérszerinti örököse lesz.
Ennek értelmében sor kerül tehát a Mindenhatóval való szövetségre.
"Én vagyok a mindenható I-sten, járj előttem és légy tökéletes, hogy
szövetséget kössek veled...Íme én szövetséget kötök veled és te népek
sokaságának atyja leszel."
I-sten ezt a kijelentését és egyben ígéretét az Ábrám név Ábrahám-ra
változtatásában teljesíti ki, Árahám a népek sokaságának atyja lesz.
A hetiszakasz a brit milá a körülmetélés parancsával fejeződik be. Ez a szövetség
jele Ábrahám és I-sten között, a rítus örök szimbóluma Ábrahám utódainak, hogy
szövetséget kötött velük az Ö-rökkévaló.
"Ez az én szövetségem veled és magzataiddal, akik utánad lesznek. Melyet meg
kell tartanotok: Körül kell metélni minden fiút köztetek... nyolc napos korban
metéljetek körül minden fiút, nemzedékeiteken keresztül."
A körülmetélésre vonatkozó parancs után I-sten Száráj nevét is megváltoztatja,
ezentúl Sárának neveztetik, ennek a magyarázata az, hogy a Sára világosabban fejezi
ki a "fejedelemnő" fogalmát, mint a régies Száráj forma. És ígéretet
kapnak arra vonatkozóan, hogy Sára fiúgyermeket fog szülni Ábrahámnak
Köszönöm, hogy meghallgattak. Ezekkel a gondolatokkal kívánok önöknek békés
szombatot, Sabat salom!
|