Lijajsz ráv böjiszróél, Izrael népének vallási vezetőjeként szolgálni. A mai
napon e szent küldetést vállaltátok magatokra. Cédó ládórech, életetek útjára
csekély útravalót kötelességünk adni, mely segíthet, hogy hivatásotok gyakorlása
során timcöu chén vöcheszed böéné Elajkim voódom, jóindulatot és szeretetet
találjatok a M.ható és az emberek szemében egyaránt.
Ráv, rabbi, I.ten szolgája, az emberek szolgája. A rabbi élete e kettős jegyben
zajlik.
Szolgálni a Mindenség urát, törvényeit megtartani és megtart at ni, ragaszkodni az
ősi tan betűjéhez és szelleméhez egyaránt, s általa óvni, ápolni és építeni a
magyarországi zsidó közösségeinket.
Cedek cedek tirdajf, olvassuk eheti szidránkban. Igazságot, igazságot kövess. A zsidó
morál és etika alappillére lett e három rövid szó. Az ember legelemibb vágya az
igazságra való törekvés. Mi is az igazság?
Igazság lehet egy hit tanítása, az erkölcs, az alapelvek, melyeket sajátunknak
vallunk, életünk vezérlő fonalaként tartunk szemünk előtt. A zsidó lét egyik
vezérlő elve a tisztesség és a becsület, mellyel I.ten nevét szenteljük meg. Nem
mondjuk, hogy az egyedüli igazság a miénk, de azt mindig is hangoztattuk és
hangoztatni fogjuk, hogy ez a mi igazságunk, melyet akkor sem tagadtunk meg, ha fizikai
létünket veszélyezettük megvallása miatt. Az első igazság, melyet mindig
követnetek és hirdetnetek kell, a zsidó hit igazságai.
Igazság továbbá a vitás kérdések eldöntése is. A rabbit számtalanszor keresik
meg, hogy tegyen igazságot. A rabbi döntnök, aki mindenre kiterjedő figyelemmel,
empátiával és az ősidőkből eredő zsidó jog mai alkalmazásával képes igazságot
szolgáltatni. A rabbi felelőssége, hogy vitás kérdésekben, legyenek azok csekély
súlyúak vagy életeket és sorsokat befolyásolóak, mindig hite, meggyőződése és a
jog által kimondottak szerint döntsön. A második igazság tehát, melyet mindig szem
előtt kell tartanotok és tisztelnetek kell, az emberek igazsága.
Az Échó Rábbó egy meseszép tanítása szerint a cedek kifejezés nem más, mint maga
az Ö.való. Így áll a Szentírásban: cádik hu Ádajsem, I.ten, bizony igaz és
igazságos. Eszerint a mondat így hangzik: I.tent, I.tent kövesd. Ez a rabbi alapvető
kötelessége. Úgy élni, úgy szolgálni, hogy sivíszi Hásém lönegdi szó mid,
mindig I.ten szava, akarata és parancsolatai lebegjenek a szeme előtt. Minden, amit
tesztek, minden amit mondtok, I.ten akarata szerint és az Ö. szellemében való legyen.
A harmadik, ámde mindenekfelett való igazság, melyet minden pillanatban figyelnetek és
szeretnetek kell, I.ten szava és igazsága.
Laj száte mispot, ezt is olvassuk hetiszakaszunkban. Ne változtasd meg a törvényt.
Hitünk tanításait I.ten Szináj hegyén adta nekünk, hogy éljünk és a reánk
bízott népet is megőrizzük általa. A törvény Szinájban gyökerezik, de nektek, a
XXI. század rabbijainak tudni kell, hogy ma már nem csupán Szinájra kell tekinteni. A
modern kor számtalan kihívás elé állít benneteket, melyek nem küzdhetőek le régi
korok metodikája szerint. Meg kell találnotok az ősi tanításban rejlő új utakat,
úgy kell a meg nem változtatható törvényt beteljesíteni, hogy abban megszólaljanak
az új idők új dalai is. Minden időben ez volt a rabbi feladata, ötvözni múltat és
jelenkort, hogy a zsidó hit és vallás ne váljon megkövesedett múltbéli árnyékká.
Szináj igéjének frissen, mindig újan kell hangzani a rabbi ajkairól.
Hirdetni kell, hogy az elmúlt évezredek után hitünk még mindig rendületlen, s a
törvény úgy maradt intakt, hogy nem merevedett fosszíliává. Mimizrách semes ád
mövajaj, a világ keltétől annak elmúltáig változatlan, ma is élő, s mind a mai
napig, s azon túl is az embert, az általa megerősödő zsidót szolgálja. A rabbi
személyes élete kell legyen a bizonyíték, hogy lehet a modern korhoz alkalmazkodva is
megtartani a hagyományokat, pályátok legyen a példa, melyet bízvást követhetnek a
reátok tekintők. Chukim umispótim, az életetekké vált szellemiséggel szolgáljátok
az embereket, közösségeiteket, a magyarországi zsidóságot.
|