Írásommal egy olyan érdekes régészeti lelőhelyre szeretném
újólag felhívni a figyelmet, amely – úgy gondolom – méltatlanul van mellőzve a
szakirodalomban; bár talán némi joggal, mert feltárása mind a mai napig tart,
másrészt pedig több objektív (esetleg szubjektív) körülmény is közrejátszott
abban, hogy a lelőhely némely vonatkozásában kiértékelhetetlen. Pedig a
dunacsébi nekropolisz feltárása kezdetén „szenzációszagú” volt, egyedülállóságát
(mint időközben kiderült) az analógia teljes hiánya okozta elsősorban,
véleményem szerint azonban talán most lenne itt az ideje, hogy – különösen az
internet korában, amikor a kommunikáció felgyorsult és szinte nem ismer
határokat – újból „elővegyük”, és esetleg az utóbbi harminc év felfedezéseinek
tükrében ismételten megvizsgáljuk.
Természetesen én magam nem vagyok képes komoly adalékokkal
szolgálni, csupán megkísérelném összefoglalni azt, amit eddig a lelőhelyről
tudunk, illetve ami annak idején elhangzott az egyetlen tudományos konferencián,
amely érdemében foglalkozott a problémával s kísérelt meg válaszolni, de inkább
csak újabb és újabb kérdések fogalmazódtak meg vele kapcsolatban. Ezek a
kérdések tulajdonképpen rámutattak mindazokra a különlegességekre, amelyek ezt a
lelőhelyet kiemelik a többi közül, másrészt megnyugtató válaszok mindmáig
nincsenek, nemcsak azért, mert a feltárás még mindig folyik, hanem mert a
temetőt több ízben megbolygatták, feltehetően már igen korán sírfosztogatások
történtek, ezért nagyon nehéz (csak) a régészeti módszerek segítségével
magyarázattal szolgálni a felvetett problémákra, továbbá a korszakot (és
helyszínt) esetleg érintő-tárgyaló írott források nem egyszer egymásnak
ellentmondóak, itt-ott homályosak, ezért egyes részleteik mindmáig vita tárgyát
képezik.
Annak ellenére, hogy a lelőhely egyértelműen érdekesnek
bizonyult, elmaradt a kutatások kellő támogatása, ezért a kérdések
megválaszolásában a természettudományos módszerek alkalmazása igen csekély
mértékű volt. Így például a sírokban talált csontvázak antropológiai elemzése
csak részben történt meg. Csupán egy csontváz esetében került sor radiokarbon
kormeghatározásra, emiatt a vizsgálat eredménye nyilván nem tekinthető
perdöntőnek az egész eddig feltárt temetőrész korára nézve. Mindmáig elmaradt az
itt talált „problematikus” téglák kémiai vizsgálata, ami esetleg rámutatna arra,
hogy honnan kerültek a temetőbe.
A helyzetet (itt is) csak súlyosbítja az emberi-szakmai
tényező, hiszen a 8–10. század, amelyhez a feltárt lelőhely köthető, több itt
élő etnikum etnogenezisének fontos korszaka; gondolok itt elsősorban a
(dél)szlávok és a magyarok térhódítására, megtelepedésére. Mivel pedig nem egy
kutató mindmáig képtelen objektíven, hideg fejjel kezelni ezt a valóban igen
összetett problémát, nem tudhatjuk, hogy kutatásaikat nem vezérelte-e eleve
olyan prekoncepció, amely aztán – némi manipulálással és kozmetikázással – ezt
vagy azt az elméletet támogatta meg újabb adalékokkal.
Mindezek közepette próbáltam meg tehát kihámozni mindazt a
keveset, amit a lelőhellyel kapcsolatban eddig megtudtunk, s röviden ismertetni
azokat a lehetséges magyarázatokat, feltevéseket, amelyeket a régészeti leletek,
illetve írott források alátámasztani látszanak, anélkül azonban, hogy
bármelyiket komolyabban favorizálnám.
A lelőhely története
és jellemzői
A Ciglana [Téglagyár]
nevű régészeti lelőhely Dunacsébtől (Čelarevo)
egy kilométerrel délnyugatra található a Duna alluviális teraszán, amely
Újvidéktől Palánkáig (Bačka Palanka) húzódik, hullámzó, dombos talajon; a
folyóparttól nem egészen egy kilométerre, ahol a folyó a Nagyszigetnél (Velika
ada) kétfelé ágazik. Ez a sziget alacsony vízállás esetén „szárazra” kerül,
vagyis a part részévé válik.
A nekropoliszt 1972 elején fedezték fel, amikor a helybeli
téglagyár (amelyről a lelőhely a nevét kapta) egy 35 méter széles mélyebb
bevágást csinált észak felé, s ezzel a lelőhely nagyobbik részét
megsemmisítette. A tartományi Műemlékvédelmi Intézet közbelépésére a munkálatok
leálltak, s megkezdődhetett a védelem alá helyezett lelőhely feltárása. Az agyag
kitermelése kézi erővel tovább folyt, ezúttal azonban már az újvidéki Városi
Múzeum kutatócsoportjának felügyeletével, amely ezzel párhuzamosan végezte a
régészeti feltárást 1972. december 22-től 1973. május 31-ig a nekropolisz
veszélyeztetett részén, 2424 m2-nyi szakaszon.
Ezalatt az idő alatt összesen 263 sírt tártak fel: 75
férfi, 70 női, 59 gyermek, illetve 44 meghatározhatatlan nemű személy
csontmaradványait, 13 sírban pedig vagy nem volt csontanyag, vagy olyan
állapotban volt, hogy bármilyen antropológiai vizsgálat lehetetlen volt.
Betegségek, sérülések hiánya, valamint a nemek aránya alapján megállapítható,
hogy a dunacsébi populáció viszonylag stabil, békés életet élt.
A sírok többségének tájolása Nyugat-Délnyugat–Kelet-Északkelet
(226), illetve Nyugat-Északnyugat–Kelet-Északkelet (21). A sírgödrök típusai
megoszlanak: a legtöbbet előforduló az egyszerű téglalap alakú, egyenletesen
kiképzett (28,5 %), illetve a padkás (20,5 %) sír, illetve ezek variációi
(27 %). 18 esetben megállapítható a koporsós temetkezés. 15 sírnál lovas
temetkezés volt. 37 sírban juh- és kecskecsontokat, 29-ben szarvasmarhacsontot,
néhányban disznó-, illetve tyúkcsontot. Sírmellékletet 177 sírban találtak. A
férfisírokban bronzból öntött – gyakran aranyozott – övgarnitúrák, a legtöbbnél
florális díszítéssel, a többinél madár vagy griff. A nőknél gyöngyfüzérek,
bronzfülbevalók, csonttűtartók vastűvel és szövőkarikák (orsók). A
gyermeksírokban tyúktojás héja, játékkocka (csiga?) csontból. Gyakori az
egy-két, kézzel vagy korongon készített agyagedény. 68 sírban kést találtak,
egyéb fegyver nem volt. Egy sírban az övgarnitúra és az edények mellett egy
sarló is volt. Az egyik sírban kantárt találtak, amelyet sasfej díszített.
Külön problémakört nyitott az a 70 darab római
agyagtégla-töredék, amelyen rávésett menóraábrázolások, illetve egyéb zsidó(-nak
vélt) jelképek (sófár, etrog, luláv, illetve néhány írásjel is) voltak.
Mivel a temetőnek ez a része különösen
megbolygatott volt, lehetetlen volt a tégladarabok primáris, síron belüli
helyzetét megállapítani. In situ a
21-es sírban 3, a
230-as sírban 1, a
231-esben 1, a
256-os sírban két ilyen tégladarab volt, a többit szétszórva találták meg,
illetve feldúlt sírokban. Megállapítható volt, hogy 181 sírt már elég korán
feltúrtak, kiraboltak, amikor még a sírhantok megvoltak.[1] A helyzetet
természetesen csak súlyosbította a téglagyár agyagkitermelési ténykedése, hiszen
a műemlékvédelmi hivatal közbelépéséig – ez világosan megállapítható –
felmérhetetlen károkat okozott.
A következő években folytatódtak a feltárások, 1980-tól
folyamatosan megújítva a munkálatokat (az anyagi támogatás függvényében), főleg
a lelőhely délnyugati és nyugati részén.[2] A
munkálatokat Radovan Bunardžić, az újvidéki Városi Múzeum régésze vezeti. (A
leleteket ugyanebben a múzeumban őrzik.) Több mint 650 sírt tártak fel eddig,
ami lehetővé tett bizonyos pontosításokat korábban már megfogalmazott
elméletekhez. Ti. most már a kutatott temetőrésznél három populáció egyidejű
temetkezése különíthető el: az avar, a „táglás” és egy keresztény népesség is.[3]
Érdekes, hogy a csontvázanyag egy részének antropológiai
vizsgálata, illetve ennek közlése viszonylag korán megtörtént, míg magának a
régészeti feltáró munkának az előzetes ismertetésére viszonylag későn került
sor.[4] Mindmáig
hiányzik azonban (mint fentebb már említettük) az antropológiai vizsgálata a
temető azon részének, ahonnan az agyagtégla-töredékek előkerültek, illetve
ugyanezeknek a töredékeknek a kémiai vizsgálata. Így tulajdonképpen az elvégzett
antropológiai kutatások is csupán egyfajta viszonyítási alapot kínáltak fel, nem
többet, s inkább bonyolították a kérdést, mintsem segítettek a megválaszolásban.
Mondani sem kell ugyanis, hogy már kezdettől a legnagyobb fejtörést a zsidó
szimbólumos téglatöredékek okozták.
A konferencia
Az első (és egyben az utolsó) komolyabb kísérlet a szakmai
körök részéről, hogy megfejtsék a lelőhely rejtélyét, egy tudományos konferencia
volt, amelyet 1981. február 23-án tartottak meg Belgrádban; ugyanekkor nyílt egy
kiállítás is a lelőhelyről, ami a konferencia résztvevőinek lehetőséget
nyújtott, hogy közelebbről is szemügyre vegye. A 30 hazai és 9 külföldi
résztvevő (mellettük nyolcan írásban küldték meg hozzászólásaikat), zömmel
régész, illetve történész kutatási területei különfélék voltak, többségüknél
csak lazán vagy sehogy sem volt köthető sem a judaisztikához, sem a kazárokhoz,
sőt véleményem szerint ilyen tekintetben még az avar régészet, illetve
történelem is alulreprezentált volt.[5] A
konferenciai felszólalások, valamint a távolmaradók írásban történt
hozzászólásai később megjelentek egy szerény füzet formájában, viszont komoly
konferenciakötet kiadására nem került sor, valószínűleg éppen azért, mert a
legtöbb résztvevőnek nem is volt meg a sokoldalú felkészültsége a témához,
különösen pedig a kazár történelemhez, amely viszont a leggyakrabban merült fel
mint lehetséges válasz a konferencia folyamán.[6]
Úgy gondolom viszont, hogy a szervezők (a belgrádi Zsidó
Történelmi Múzeum) célja elsődlegesen az volt, hogy a dunacsébi leletek minél
előbb bekerüljenek a tudományos „forgalomba”; volt talán egy olyan hátsó szándék
is, hogy némi szakmai nyomás hatására e feltáró munkák folyamatossá váljanak;
mindenekelőtt azonban a lelőhellyel kapcsolatos kérdéseket kellett legalább
világosan megfogalmazni, bár ez sem volt könnyű a fentebb vázolt problémák
(antropológiai, illetve kémiai vizsgálatok hiánya, pontosabb kormeghatározás)
miatt, a résztvevők azonban – véleményem szerint – ennek a feladatnak nagyjából
eleget tettek.
A téglák kérdése
Természetesen a téglák, pontosabban a téglatöredékek
keltették a legnagyobb érdeklődést. Némi vita során a résztvevők többsége
elfogadta azt a véleményt, hogy a tégladarabok más helyről kerültek ide, éspedig
mint töredékek, illetve hogy a szimbólumokat fragmentumokra, nem pedig egész
téglákra karcolták, amik aztán utólag törtek el; ezt valószínűsíti a rájuk
karcolt szimbólumok térkitöltő elhelyezése, kompozíciója. Ez egyben kizárta
annak lehetőségét is, hogy a szimbólumok esetleg téglafalak egyfajta
„díszítőelemeiként” szerepeltek elsődlegesen. Ennek nyomán magától kínálkozik a
következtetés: az a népesség, amely a sírokba helyezte el őket, a temetkezési
szertartás részeiként használta fel őket.
[7]
Az nyilvánvalónak tűnt, hogy a tégladarabok valamelyik
római építmény romjaiból származnak, valószínűleg a 3 km-re levő Castellum
Onagrinumból (ma Begecs), amely az eddig feltárt egyetlen bácskai oldalon levő
római kori lelőhely a vidéken. Itt állomásoztak egy ideig az V. (Iovia) és a VI.
(Herculia) légió részei a 4. század második felében.[8] Nem tudni,
hogy eredetileg hol készülhettek a téglák, nincs kizárva az sem, hogy
Onagrinumban működött téglaégető műhely, hiszen a vidék bővelkedik jó minőségű
alapanyagban-agyagban, ennek nyomát azonban mindeddig nem tárták fel. A Duna
másik oldalán, Sirmiumban viszont több kemencét is feltártak.[9] Sajnos a
téglatöredékek vegyi analízise mind a mai napig nem történt meg, pedig ez
lehetővé tenne összehasonlításukat más lelőhelyekről előkerült téglákkal.
(Mindmáig több mint 400 „menórás” téglatöredék került elő,
ami pusztán statisztikai adatként is elképesztően nagy szám, s önmagában
indokolttá tenné a további kutatásokat, illetve analógiák keresését, ha azok
egyáltalán léteznek.)
A kormeghatározás
kérdése
Ennek megnyugtató módon történő megválaszolása mindenképpen
igen fontos lenne. Az egyik mód a C14-es módszer volt, amelyet
azonban csupán egyetlen egy csontból vett mintán alkalmaztak, ez azonban
meghökkentő eredményt hozott: 981-et, ami azonban – a mintavétel esetlegessége
miatt – csupán egyfajta terminus post quem, semmi több. Vagy talán még ennyi
sem, hiszen a temető ettől még későbbi korban is funkcionálhatott. Mivel a
temetőben feltárt három populáció közül az egyik (az antropológiai
vizsgálatokból, a sírmellékletekből, azok stílusjegyeiből ítélve) minden
bizonnyal avar volt, egyfajta átlagos kort kínál fel, ami a 8. század második
felére, illetve a 9. század elejére tehető.[10]
A temetőben
eltemetett populáció(k) kérdése
Bár a csontvázak antropológiai vizsgálata eddig csak az
avar részre terjedt ki, a felületes összehasonlítás arra engedett következtetni,
hogy a néhány in situ talált
téglatöredékhez rendelhető csontvázak antropológiai szempontból különböznek az
avartól. Utóbbinál az észak-mongolid rassz dominált (bár nem jellegzetesen avar,
de hát tudjuk, hogy az avar sem volt etnikailag homogén népesség).
Mivel itt éppen ezért semmilyen komolyabb kapaszkodó nem
volt, a konferencia résztvevőit elsősorban az a kérdés osztotta meg, kik
lehettek azok, akiknek a sírjába zsidó jelképes tégladarabokat helyeztek.
Az egyik szinte önmagától kínálkozó alternatíva az volt,
hogy egy kisebb zsidó populációról van szó, amely elkerülte a Nyugat-Római
Birodalom pusztulását. Tudjuk, hogy zsidók a szíriai katonaság egy részével
kerültek Pannóniába. Marcus Aurelius döntött úgy, hogy az ellencsászárt, Avidius
Casiust támogató, ezért megbízhatatlan szír katonákból két cohors-nyit a Duna
mellé helyez át. Ezek 176-tól az aquincumi légiót támogatták, s Ulcisia Castra
(Szentendre) castrumban állomásoztak. Harcmodoruk (íjász könnyűlovasok) miatt
amúgy is kitűnően bevethetők voltak a szarmaták ellen, akikkel a
nehézfegyverzetű, lassú rómaiak nemigen tudtak mit kezdeni. Csakhamar „civilek”
is megjelennek; tömegesebben feltehetően a perzsa előrenyomulás-hódítás folytán
veszélyeztetett zsidó családok jönnek Pannóniába rokonaik után a 3. század
végétől, de főleg a 4. század első felében. Mind a katonák, mind pedig a civilek
részben asszimilánsok; a vallásukat megtartják, de latinul (esetleg görögül és
latinul) beszélnek, a környezetnek megfelelően öltözködnek. Olyan időszak volt
ez, amikor a birodalmi politika még kedvezett a zsidó közösségek virágzásának.[11]
A dunacsébi lelőhelyhez legközelebb eső hely, ahol
bizonyítottan élt zsidó közösség, Mursa (Eszék) volt; itt működött zsinagóga a
3–4. században. A másik, már csak hipotetikus hely Sirmium (Mitrovica), lenne,
ahol jelentőségénél és nagyságánál fogva elvileg élhettek zsidók, ám konkrét
nyomaikra eddig még nem bukkantak. Elképzelhető, hogy a kereszténység
államvállássá tétele, majd a birodalom gyengülése és széthullása következtében
ezek a zsidó közösségek nem pusztultak el teljesen hanem – legalább
szórványokban – tovább léteztek, a népvándorlás nyomán betöltött új etnikumok
mellett. Ami itt leginkább zavaró, az az analógia teljes hiánya más zsidó
temetkezési helyeken.
A másik válasz, amelyet felkínáltak – s amely szerintem is
a legvalószínűbb – hogy egy judaizált, nem zsidó populációról van szó, amely
pogány szertartás maradványaként, de immár zsidó jelképeket felhasználva. A
népesség kilétének meghatározását az egyéb sírmellékletek nem igazán tudják
segíteni; az in situ, téglatöredékes
sírokban is elsősorban az agyagedények szerepelnek, ebből sem sok. Tehát ha
kizárjuk a zsidó populáció továbbélését, és másoknak tulajdonítjuk ezeket a
sírokat, akkor – szem előtt tartva a datálás problémáját is – több feltevés
lehetséges. Ezek zömmel a konferencián is említésre kerültek.
Ha tehát a kormeghatározást szabadon kezeljük, akkor a
lelőhely valamilyen formában köthető a kazárokkal, akár közvetlenül, akár pedig
(ez inkább valószínű) kabar „közvetítéssel”, természetesen a feltehetően 861-ben
lejátszódó kazáriai hitvita tükrében (ennek következtében vált ugyanis a zsidó
vallás, úgymond, államvallássá a Kazár Birodalomban).[12] A magyar
törzsszövetséghez csatlakozott kabarokkal kapcsolatban persze felmerülhetnek
bizonyos kételyek, hiszen a források (Bíborbanszületett Konstantín) csak a
kabaroknak a kazár központi hatalom ellen való lázadásának tényéről,
körülményeiről szólt, az okokról beszélve nem elég egyértelmű, ezért ez a hiány
természetesen tágas helyet hagyott a teoretizálásnak, sőt éppenséggel a
szélsőséges nézeteknek a kifejtéséhez. Az egyik szerint a kabar lázadás egyik
oka éppen a kazár vezetői réteg judaizálása volt (a kabarok pedig mohamedán
vallásúak voltak). A másik nézet éppen az ellenkezőjét állította, vagyis hogy a
kabarok khorezmi etnikumúak és zsidó vallásúak voltak, akikkel szembefordultak
az igazi kazárok. Egy feltevés ezt árnyalta tovább a kazáriai kettős
fejedelemség belső erőviszonyainak magyarázatával, ti. az arabok elleni harcok
során megerősödött a hadvezér (bég) uralma a szakrális (kagán) ellenében, s az ő
hatalmának helyreállítását támogatták (s buktak el ebben a harcban) a kabarok.[13]
Számításba jöhet egy másik etnikum is, a kálizok (a
konferencián szintén felemlítették ennek lehetőségét). Joannész Kinamosz bizánci
történetíró említi ugyanis, hogy a szerbek segítségére – Manuel Komnénosz ellen
– küldött magyar segédcsapatokban kálizok is voltak, akik Kinamosz szerint nem
olyan vallásúak, mint a magyarok, hanem „mózesiek”, ha nem is tiszta mózesi
törvények szerint. Egy másik helyen a Szerémségben lakó kálizokról írja Kinamosz,
hogy olyanok, mint az ott élő magyarok, de mózesvallásúak (bár a „perzsákkal”
vallanak azonos vallási nézeteket.[14] Mivel pedig
a Szerémség a helyet (Dunacséb) tekintve igen közeli (a Duna másik oldalán),
könnyen engedhetünk e magyarázat csábításának. A kabar, illetve a káliz
egyébként is nem feltétlenül zárja ki egymást, hiszen a magyarokhoz csatlakozott
kabarok nem képeztek etnikailag homogén népességet.
A végére hagytam még egy lehetőséget, amely nem merült fel
a konferencián és amely talán a legkevésbé valószínű, de véleményem szerint a
kutatások pillanatnyi állása miatt semmiképpen sem szabad kihagyni, ezek pedig a
radaniták. Ibn Khorradádhbe, a 9.
század második felében élő perzsa földrajztudós, egy egész fejezetet szentelt
nekik A királyságok és birodalmak könyve
című munkájában. A dél-franciaországi zsidó kereskedők négy kereskedelmi utat
„működtettek”; az első három számunkra érdektelen, de a negyedik feltehetően
érintette Magyarországot is.[15] Itt jöhet a
képbe talán Dunacséb, amenyiben feltételezzük, hogy itt egyfajta lerakat
létezett kisszámú zsidó közösséggel, amely a radanita kereskedelem
lebonyolításában segédkezett. Ezzel tulajdonképpen – egy parabolát leírva –
visszatérnénk az első feltevés továbbmagyarázásához, vagyis hogy a dunacsébi
nekropolisz egyik részében mégiscsak zsidó populáció temetkezett.
***
Összevetve az 1980-ig megjelent publikációkat a mai
helyzettel megállapítható, hogy az újabb feltárómunkák még mindig nem hoztak
áttörést a lelőhely értelmezésében, csupán néhány részlet vélt világosabbá.
Időközben egy település nyomainak feltárását is megkezdték, s mivel itt is
találtak néhány téglatöredéket, talán itt lesznek megtalálhatók a válaszok a
konferencia résztvevői által megfogalmazott kérdésekre.
Az is lehet azonban, hogy újra kellene olvasni az írott
forrásokat (nemcsak az arab, bizánci, hanem a héber nyelvűeket is), mert talán
ezekben találjuk meg a válaszokat.
Addig is azonban úgy vélem, a dunacsébi temető ama bizonyos
részében etnikailag nem zsidó, de judaizáló közösség temetkezett, amely esetleg
még őrizte pogány – ezen belül temetkezési – szokásait, ám jelzésként, az új
hitre hivatkozva, sírjaikba csempésztek zsidó szimbólumokat is; elsősorban a
menórát, amely ebben az időben, amikor még nem alakult ki határozott zsidó
jelképrendszer az ábrázolásokban, mindenképpen meghatározónak számított.
Irodalom
Bíborbanszületett Konstantín: A birodalom
kormányzása. Budapest, 2003 [az 1950. évi kiadás reprintje]Bunardžić,
Radovan: Izveštaj sa zaštitnog arheološkog iskopavanja ranosrednjovekovne
nekropole na lokalitetu „Ciglana“ kod Čelareva. [Jelentés a dunacsébi
téglagyári régészeti lelőhelyen feltárt nekropoliszon végzett mentőásatásról]
Građa za proučavanje spomenika kulture
Vojvodine, br. 8–9. (1978–79). 33–67. p.
Engel Pál:
Szent István birodalma. Budapest, 2001
Frölich Róbert: Castellum
Onagrinum. Archaeológiai Értesítő, IX.
évf. (1889) 98–107. p.
Goldstein,
Slavko (szerk.): Židovi na tlu Jugoslavije.
[Zsidók Jugoszlávia területén] Zagreb, 1988
Gyóni Mátyás: Kalizok, kazárok, kabarok, magyarok.
Magyar Nyelv, XXXIV. évf. (1938) 3–4.
sz. 86–96. p. és 5–6. sz. 159–168. sz.
Herényi István: A magyar törzsszövetség törzsei és
törzsfői. Századok, 116. évf. (1982)
1. sz. 62–92. p.
Izložba „Menore iz Čelareva“.
[Dunacsébi menórák] Katalógusszöveg: Radovan Bunardžić. Beograd, 1980
Kmoskó Mihály:
Mohamedán írók a steppe népeiről. Földrajzi irodalom I/3. Budapest, 2007
Lipták Pál: Embertan
és emberszármazástan. Budapest, 1980
Naučni skup
„Menore
iz Čelareva“.
[koferenciaanyag] Beograd, 1983
Póczy Klára: A zsidók Pannóniában. In Gerő László (főszerk.):
Magyarországi zsinagógák. Budapest,
1989. 13–18. p.
Püspöki Nagy Péter: A zsidóság a korai Árpád-korban. A
magyar társadalom vallási viszonyai a kazár hitvitától IV. Béla
zsidó-privilégiumáig (861–1251). In Püspöki Nagy Péter (szerk.):
1100 éves együttélés. A magyar és
magyarországi zsidóság a haza és a fejlődés szolgálatában. Budapest, 2001.
5–62. p.
Spitzer, Shlomo: A
középkori zsidó történelemből: Askenázi zsidóság a keresztes háborúk előtt.
Budapest, 1996
Spitzer, Shlomo J. – Komoróczy Géza:
Héber kútforrások Magyarország és a magyarországi zsidóság történetéhez
a kezdetektől 1686-ig. Budapest, 2003
Stanojević, Nebojša: Naselja VIII–IX veka u Vojvodini.
[8–9. századi települések a Vajdaságban]
Rad vojvođanskih muzeja, br. 30 (1986–87). 119–146. p.
Stanojev, Nebojša:
Srednjovekovna seoska naselja od V do XV veka u Vojvodini. [Középkori falvak
a Vajdaságban az V–XV. században] Novi Sad, 1996
Šaranović-Svetek, Vesna: Ciglarstvo kao značajna privredna grana na području
jugoslovenskog dela provincije donje Panonije. [A téglaégetés mint
jelentős gazdasági ágazat Alsó-Pannónia provincia jugoszláviai területrészein]Rad vojvođanskih
muzeja, br. 32
(1989–90). 41–80. p.
Tóth Sándor: Kabarok (kavarok) a 9. századi magyar
törzsszövetségben. Századok, 118. évf.
(1984) 1. sz. 92–113. p.
Velenrajter, Pavle P.: Castellum Onagrinum. Rad
vojvođanskih muzeja, br. 7 (1958). 126–132. p.
Visy Zsolt (főszerk.):
Magyar régészet az ezredfordulón.
Budapest, 2003
Živanović, Srboljub: Prvi rezultati antropološkog
proučavanja nekropole u Čelarevu. [A dunacsébi nekropolisz antropológiai
vizsgálatának első eredményei] Rad
vojvođanskih muzeja, br. 21–22 (1972–73). 153–165. p.
Živanović, Srboljub: Apsolutno datovanje skeletnih ostataka
iz nekropole u Čelarevu. [A dunacsébi nekropolisz csontvázmaradványainak
abszolút kormeghatározása.] Rad
vojvođanskih muzeja, br. 23–24 (1974–78). 19–20. p.
[2]
Izložba „Menore iz Čelareva“,
1–2. p.
[3] Sajnos ezt a közel harminc éves
időszakot semmilyen publikálás nem kíséri,
csupán egy konferencia előadásának szövegére
tudok hivatkozni, amelynek nem szerkesztett
változatát R. Bunardžić volt szíves a
rendelkezésemre bocsátkozni. (További
hivatkozásoknál:
Konferenciaszöveg.)
[4]
Živanović 1972–73, illetve uő. 1974–78,
valamint Bunardžić, 33–67. p.
[5] A résztvevők között volt
természetesen Scheiber Sándor is.
[6]
Naučni
skup „Menore
iz Čelareva“
1983. S egyénileg sem tért vissza senki a
problémához. Legalábbis tudtommal senki a
résztvevők közül (sőt mások sem) nem
foglalkozott külön ezzel a problémakörrel. Egy
utalást találtam – S. A. Pletnyova: Ocherki
Khazarskoy Arkheologii. Moszkva–Jeruzsálem, 1999
könyvében valamilyen formában ír a lelőhelyről,
de mivel nem volt módomban olvasni – csupán
internetes utalás van róla –, nem tudhatom, hogy
Pletnyova csak érintőlegesen, avagy érdemében
szól róla.
[7] A falak építéséhez használt téglák
jóval nagyobbak voltak a ma használatosaknál,
hosszuk másfél római láb (45
cm), szélességük egy láb (30
cm), míg az épület egyéb
részeinél, különféle építészeti megoldások
céljaira természetesen ettől eltérő méretűek is
készülhettek (Šaranović-Svetek,
41. p.). A dunacsébi töredékek nagysága változó,
10×20 cm-en belül bármilyen dimenzió lehetséges,
míg vastagságuk 40-60
cm
körül mozog (Izložba
„Menore iz Čelareva“, 51–94. p
[8]
Šaranović-Svetek, 62–65. p. Onagrinum
felfedezése egyébként Frölich Róbert nevéhez
fűződik. (Frölich Róbert: Castellum Onagrinum.
Archaeológiai Értesítő, IX. évf. (1889)
98–107. p.)
[10]
Živanović 1972–73, illetve uő. 1974–78.
[12] Lásd Püspöki Nagy 5–62. p., ahol
a probléma kitűnő összefoglalását találjuk.
[13] E véleményeket ismerteti Tóth
Sándor, aki ellenben kizárja a vallási okokat,
és Bíborbanszületett Konstatntín leírása alapján
tipikus, nomád birodalmon belüli megmozdulásként
(ami a törzsszövetségi hierarchiának a kabarok
számára kedvezőbb elosztására, átrendezésére
irányult) kezeli a kérdést. (Tóth 100–101.)
[14] Gyóni XXXIV. 3–4. sz. 86–96. p.
[15] Spitzer 1996, 32–33. p.
|