"A historizmus az adott társadalom legitimációs eszköze, a történelmi
korstílusok felelevenítése a 'családfaállítás' logikus következménye, hiszen
analógiás szinten azért kellett felvonultatni a múltat, hogy megerősítse,
igazolja a jelent."
A 19. század második harmadától a kilencvenes évekig terjedő magyar historizmus
az építészetben, a festészetben, a szobrászatban jelent meg. A kor hivatalos,
államilag támogatott irányzata az akadémizmus, mely a historizmusnak a
festészetben való kifejeződése volt.
Az itt bemutatásra kerülő, nagy
részükben az akadémikus festői irányt követő zsidó képzőművészek mindegyike
fényes karriert futott be. Ezért számba vesszük, hogy milyen elismerésekben,
kitüntetésben részesültek, hol állították ki műveiket, ki voltak a megrendelőik.
Hogyan értelmezhető mindez történelmi és művészettörténeti kontextusban?
A dualizmuskori magyar
társadalom egyik jellegzetessége, hogy a nemesi cím elnyerése minden életpálya
sokak által áhított, legmagasabb elismerése volt. László Fülöp Elek
(1869- 1937), a világhírű festőművész 1912- ben nyerte el a nemesi rangot
lombosi előnévvel. Így lett aztán Laub Fülöp Elekből Filip Alexius de Laszlo of
Lombos. A képzőművészek közül nemességet kapott még Stróbl Alajos (1856-1926)
lipótújvárosi előnévvel. Nem fogadta el viszont a nemesi címet Telcs Ede
(1872-1948) szobrászművész. Időskori feljegyzésében keserű iróniával
írta:"…pedig milyen jól mutatott volna a nemesi címer a sárga csillag mellett".
László Fülöp viszont egész
életében talán nemesi rangjára volt a legbüszkébb, s gyakran mutatkozott
külföldön is díszmagyarban. Budapesten tanítványa volt Székelynek és Lotznak,
Münchenben Linzenmayer Sándornak. Ezt a párizsi Julian
akadémia évei követték. 1888- ban mutatkozott be a Műcsarnokban egy arcképével,
s két év múlva megnyerte Társulat díját Mesélő öregasszony című
életképével. Első nemzetközi sikerét, amely későbbi világhírnevének megalapozója
lett nemcsak rendkívüli tehetségének, hanem a szerencsének is köszönhette. Egy
részvénytársaság felkérésére megfestette Ferdinánd bolgár cárt és Mária Lujza
királyné portréját. Ugyanekkor kérték fel Gregorius metropolita arcképének az
elkészítésére is. A millenniumi kiállítás pavilonjában tizennyolc képével
szerepelt. 1897-ben Majláth Györgyné arcképével állami kis aranyat, 1900-ban
nagy aranyérmet nyert gróf Csekonics Jánosné portréjával. A Párizsi kiállításon
Hohenlohe- Schillingfürst Chlodwig herceg, birodalmi kancellár arcképét
aranyéremmel tüntették ki. A "festészet Napóleonja", ahogy a Művészet
című folyóirat nevezi Lászlő Fülöpöt, megfestette Bécsben Rampolla bíborost,
Velencében XIII. Leó pápát, Ferenc Józsefet (1903), II. Vilmos német császárt
(1908, 1910), 1908-bam Roosevelt amerikai elnököt és később Horthy Miklóst is. A
nemesi ranggal ért fel, mikor az Uffizi Képtár gyűjteménye számára önarcképet
kért a festőtől (1910).
Bihari Sándornak
(1856-1906) a Nagyváradon töltött gyermekévek után nehéz anyagi helyzete
ellenére sikerült a bécsi akadémiára kijutnia. Ezt Párizs követte, ahol Jean
Paul Laurens (1838-1921) tanítványa lett. Még Párizsban festette a
Cilinderpróba és a Kereszttűzben című képeit. Ez utóbbit Ferenc
József vásárolta meg. Hírnevét a Bíró előtt című festménye alapozta meg.
A Társulat 600 forintos pályadíját nyerte el vele, de a nagyon várt és remélt
Munkácsy-díjat nem. A képet azonban Ferenc József vásárolta meg. A sikerek
egymást követték: 1890-ben Társulati díjat nyert a Falu rossza, 1893-ban
Az ő nótája című festményével nagy aranyérmet. A millenniumi kiállításon
a Ferenc József Rend lovagkeresztjével tüntették ki a művészt. Újabb nagy
erkölcsi elismerést aratott a Zsigmond király fogadja Ulászló lengyel királyt
a nagyváradi székesegyházban című történelmi festményével, mellyel Forster-
Vaszary díjat nyert(1898).
Magasra ívelt a pályájuk a Bruck
testvéreknek is. Bruck Lajos (1846-1910), akit szülei kereskedői pályára
szántak, végül a festői pályát választotta. Előbb a bécsi képzőművészeti
akadémián, majd állami ösztöndíjjal Velencében folytatott tanulmányokat.
Párizsban Munkácsy tanítványa volt. 1885-95- ig Londonban élt és az udvar és az
angol arisztokrácia legkeresettebb festője lett. Képeit angol és amerikai
gyűjtők vásárolták meg. 1894-ben a Nemzeti Szalon alapító tagjainak egyike volt.
Karrierje csúcsának számított, amikor a kormány felkérésére Szentpétervárott
kiállítást rendezett, s érdemeiért II. Sándor cár mellére tűzte a Szent Anna
rendet.
Bruck Lajos öccse, Bruck
Miksa (1863-1920) 1878-81-ig a Mintarajziskola növendéke volt, ahol Székely
Bertalan volt a mestere. A müncheni akadémiát dicsérő oklevéllel végezte és
Benczúr mesteriskolájában fejezte be tanulmányait. A Műcsarnokban volt első
bemutatkozó tárlata, melyet nagysikerű londoni, antwerpeni, berlini, velencei,
müncheni kiállítások követtek. 1916-ban állami kisaranyérmet nyert enteriőr
képével. Fontos szerepe volt a Hazai Művásárlók Egyesületének megalapításában, s
a Nemzeti Szalon igazgatója volt több évig. 1914-ben a Ferenc József rend
lovagkeresztjével tüntette ki az uralkodó.
Szintén ismert festő volt
Bruck Hermina (1865-1944), aki szintén müncheni akadémista volt és később a
Magyar Képzőművésznők Egyesületének és a Nemzeti Szalonnak egyik alapító tagja
volt.
Basch Gyula (1851-1928)
eredetileg mérnöknek készült, de a festészetben találta meg hivatását.
Elsősorban arcképfestő volt, de életképeket is festett. Társadalmi, szakmai
elismertségét fejezi ki, hogy a Műcsarnoknak két ízben is elnöke volt
Glatter Gyula
(1886-1927), Glatter Ámin festő fia a budapesti Mintarajziskolában kezdte
tanulmányait, majd Münchenben folytatta. Nagybányán is megfordult, de Benczúr
mesteriskolájában érett be korán kibontakozó tehetsége. A Műcsarnokban való
nagysikerű bemutatkozása után (1908) Harkányi- díjat
nyert az Öregasszony és a fiatal lány című festményével. A Műcsarnok
1910-11-es téli tárlatán női arcképével kis aranyérmet nyert. Ezt követte a
Nemzeti Szalon arckép díja. A felső tízezrek legkeresettebb festői közé
tartozott.
Halmi Artúr (1866-1939)
Tanulmányait Bécsben és Münchenben végezte. A Vizsga után című
festményével vált híressé, melyet Munkácsy díjjal ismertek el. Párizsban
Munkácsyval dolgozott együtt a Honfoglalás című festményen. A Párizsban
készült Titkos esküvő című képét a király vásárolt meg. 1910-ben
Amerikába vándorolt ki.
Knopp Imre (1867-1945)
Knopp József festő fia volt, aki atyja foglalkozását követte. Tanulmányait
Bécsben, Budapesten, Weimarban és Párizsban végezte. 1871-ben volt bemutatkozó
tárlata a Műcsarnokban a Foltozó csizmadia című képével. 1895-ben az
Utolsó öltések című életképével kis aranyérmet, az Anyai csók című
művével Barcelonában második aranyérmet, Münchenben, az akadémizmus
fellegvárában pedig aranyérmet nyert. 1917-ben Biedermeir enteriőr című
képe állami nagy aranyérmet kapott.
Kunffy Lajos (1869-1962)
jogi egyetemen kezdte tanulmányait, de később a festői pályát választotta. Az
Iparrajziskola után Münchenben tanult Hollósy Simonnál. Ezt követte 1891-ben a
párizsi Julian Akadémia. Első bemutatkozó kiállítása Párizsban 1894-ben volt,
itt rendezték első gyűjteményes kiállítását is 1913-ban. Magyarországi első
egyéni kiállítására a Nemzeti Szalonban került sor 1924-ben. Elsősorban paraszti
zsánerképeket, tájképeket, csendéleteket festett, de a cigányokat is
megörökítette somogytúri birtokán. Sikerei egymást követték: 1925-ben Állami
Pasztell-díjjal, 1926-ban Genere-díjjal tüntették ki. Festészeti munkásságáért,
valamint a Budapesten rendezett francia művészeti kiállítás megszervezésében
kifejtett munkájáért Becsületrendet kapott 1906-ban.
Magyar-Mannheimer Gusztáv
(1859-1937) művészetére a romantikus realizmus, a naturalizmus, és a Makart-féle
akadémizmus jellemző. Bécsben Makartnál, Münchenben Linzenmayer Sándornál, majd
a Benczúr mesteriskolában páratlan mesterségbeli tudást sajátított el. A
Műcsarnokban mutatkozott be a Nyár című képével, mellyel nagy sikert
aratott. Karrierjének következő állomásait jelzik az állami kisarany 1902-ben,
majd 1912-ben a nagy állami aranyérem. A modern festészeti irányzatok felé való
tájékozódását jelzi, hogy a nagybányai kolóniát is felkereste és a MIENK
és a Szinyei Társaság
alapító tagjai között is ott találjuk
Márk Lajos (1867-1942)
pályája kezdete hasonlóan alakul a kortárs képzőművészekéhez. A tanuló éveinek
állomásait München – itt Hollósy Simon tanítványa-Párizs, majd Benczúr
mesteriskolája jelzi. 1897-ben részt vett a nagybányai festőiskola kurzusán. A
Műcsarnok és a Nemzeti Szalon kiállításain akt kompozíciókkal és arcképekkel
jelentkezett. A küzdelem egy férfi bírásáért című festményét a párizsi
kiállításon aranyéremmel tüntették ki. Hevesi Angéla portréjával pedig a
Műcsarnok Társulati díját nyerte el. A Nemzeti Szalonban (1907, 1908) és az
Ernst Múzeumban (1932) rendezett kiállításain kívül nagy sikerrel mutatkozott be
New Yorkban (1910) és San Franciscóban (1923).
Tornai Gyula (1861-1928)
magas fokú művészi tudását bécsi, müncheni tanulmányai során, majd Benczúr
mesteriskolájában szerezte. Külföldi, elsősorban keleti tanulmányútjai nyomán az
orientalista festészet mellett kötelezte el magát. Műfaji gazdagságát jelzi,
hogy a millenniumi kiállításon Hunyadi János utolsó szavai című
történelmi festményét állították ki. 1907-től a londoni, párizsi, németországi
vándorkiállításokon óriási sikerrel szerepelt egzotikus tájakat, érdekes
karaktereket, a kelet varázsát ábrázoló képeivel. Különleges megbízásai közé
tartozott Okuma japán miniszterelnök és a burdvani maharadzsa portréjának
megfestése. A Gésák című képét VII. Edward angol király vásárolta meg.
A magyar historizmus
festészetében jelentős szerepet játszó akadémiai festők között kell még számon
tartanunk Fejér Sándort (1876-1915), Jávor Pált (1880-1923), Karvaly Mórt
(1860-1899), Skutezky Dömét (1850-1921), Vajda Zsigmondot (1860-1931). E festők
a Mintarajziskolában, Münchenben illetve a bécsi akadémián, majd Párizsban
folytattak tanulmányokat, néhányan Olaszországban is megfordultak. Festői
életpályájukra azonban nem rendelkezünk elegendő adattal, ezért nem érintjük
részletesebben művészetüket.
A művészek külföldi
tanulmányainak nemcsak az volt az oka, hogy a korabeli művészeknek hagyományosan
a nagy európai mesterektől kellett tanulniuk, hanem a hazai képzés lehetőségének
hiányossága is. 1871-ben alakult meg hosszas előkészítő munka után, báró Eötvös
József megbízásából a honi Mintatanoda és Rajziskola Keleti Gusztáv
igazgatásával. Keleti maga is festő és grafikus és elsősorban hatalmas
tekintélyű műkritikus volt. 1901-ben kapott nemesi címet, a Magyar Tudományos
Akadémia levelező tagjai közé választotta, a Kisfaludy Társaságnak is tagja
volt. Művészetét a Bécsben, Münchenben elsajátított akadémikus stílus
jellemezte.
Legtöbb munkáját jellemzi a gondos megmunkálás,
némi melankolikus hangulat, az ecset óvatos járása, a színek feltűnő félénk
szerepeltetése. Egészében régies festés, amely egészen kiesik korából.
- írja róla Lyka Károly.
Keleti művészeti ízlése, esztétikai nézetei döntően meghatározták a magyar
művészet irányát a 19. század utolsó évtizedeiben. Művészetpolitikai
tevékenysége során döntött a kiállításokról, az ott osztott díjakról,
ösztöndíjakról, az állami mecenatúra módozatairól. Esztétikai elveivel hosszú
időre irányt szabott a főúri és a polgári ízlésnek, s mint a király vásárlási
bizottság legfőbb tanácsadója a hivatalos művészetpolitika egyik legfontosabb
tényezője volt. A modern művészeti próbálkozásokat, a művészeket kemény
kritikával sújtotta. Ennek legismertebb példája Szinyei Majálisa (1873),
melynek kedvezőtlen fogadtatása miatt a művész hosszú időre abbahagyta a
festést.
1874-től a müncheni akadémia
igazgatója, világhírű professzora, Karl von Piloty vonzotta magához a
művészjelölteket. Európából, sőt a tengerentúlról is özönlöttek hozzá a
tanítványok.
Ő volt az akadémia nagy mágnese. Körülötte
forgott minden. Osztálya volt az ígéret földje. A növendékek legszebb – sajnos
sokszor hiú – álma volt az ő keze alá jutni. Mi több, stílusa fölforgatta fél
Európa művészetét. Elsősorban Münchenét. Mert ő általa lett az Akadémia az új
müncheni stílus fellegvára."
Festészete teátrális, túlzottan
aprólékos műgonddal kidolgozott, a feszíni csillogást, a reprezentációt
kifejező, ma már üresnek mondható művészet volt. Tanítványai közül jó néhányan
szintén iskolaalapító, a müncheni realizmus jegyében alkotó művészekké váltak.
Az ő tanítványai közé tartozott Hans Makart (1840-1884), a bécsi akadémia
festőfejedelme, Benczúr Gyula (1844-1920), Linzenmayer Sándor (1839-1898), de
Szinyei Merse Pál is. A magyar származású müncheni professzorok közt szerepelt
még Wagner Sándor is, aki a Dugovics Titus önfeláldozása című történeti
képével vált híressé.
1882-ben hívták haza Münchenből
Benczúrt, hogy mesteriskolát alapítson. Sziporkázó tehetségével, rendkívüli
festői kvalitásaival, ragyogó színeivel meghódította a honi közönséget is, de
növendékei is nehezen tudtak szabadulni a mester hatásától. Festőművészeink
közül Bruck Miksa, Fejér Sándor, Knopp Imre, Márk Lajos, Tornai Gyula
tartoztak a tanítványai közé.
A következőkben azt vizsgáljuk
meg, hogy mit és hogyan oktattak a bécsi és a müncheni akadémián. Székely
Bertalan az alábbiakban számol be erről:
Az első feladat, amelyet kaptunk. Egy osztrák
herceg vadászaton áll az erdőben, és szembe kerül egy szarvassal, melynek
agancsa közepén egy kereszt ragyog. A herceg elejti fegyverét, térdre borul, és
azon túl vallásos életet élt.
Utána Josef von Frühlich
professzor osztálya következett, ki egész éven át egyházi szerzőktől olvasott
fel idézeteket és a tanítványok legfeljebb a mester freskóit másolhatták.
Leopold Kupwiesernél a következőket tapasztalta:
Ő bibliából adott nekünk feladatokat. Az első
feladat, amelyet én kaptam Isten anyjának mennybemenetele a tizenkét apostol
jelenlétében… Miután útmutatást nem kaptunk, néhány régi festő művét és
reminiszcenciákat, utánzatokat készítettünk.
Ha e témákat és művészeti
oktatás módszerét nézzük, feltétlenül ki kell emelnünk Szinyei színköltészetét,
s hogy korát mesze megelőzve, plain air festészetével maga mögött hagyta az
idejétmúlt akadémiai műtermi festészetet, tematikát, szemléletet. Ugyanakkor
feltétlen tisztelettel kell tekinteni a müncheni akadémisták egy kis
csoportjára, akik kivonultak a müncheni akadémiáról Hollósy Simon vezetésével
Nagybányára, és ezzel a modern magyar képzőművészet elindítói lettek.
A 19 század második felében a
kulturális élet intézményrendszerének színvonala Európa-szerte mindenütt nemzeti
kérdéssé vált, és a művészetek állami támogatása megnövekedett. Az állami
mecenatúra jelentőségét, a művészetek internacionális jellegét bizonyítják a
nagy európai és világkiállítások is. Zsidó művészeink Bécsben, Münchenben,
Párizsban, Londonban, Antwerpenben kimagasló eredményeket értek el, amelyek
nemcsak saját művészi pályájuk kimagasló teljesítményei voltak, hanem egyben a
magyar nemzet ügyének szolgálatát is jelentették. A nemzeti ügynek tekintett
művészet és a zsidóság összefüggésére a későbbiekben még visszatérek.
A magyarországi kiállítási
infrastruktúráról szólva első helyen kell kiemelni az 1861-ben alakult
Képzőművészeti Társulatot, melynek székhelye a régi Műcsarnok volt. A Műcsarnok
volt a hivatalos művészetpolitika, az akadémikus festészet legerősebb bástyája.
A Társulat szerepének súlyát emelte, hogy
kiállításain osztogatták az állami aranyérmeket, s más kitüntetéseket, úgy hogy
szinte hivatalos fórummá nőtt, de ugyancsak a Társulat kezelte és ítélte oda a
jelentékeny számú és összegű alapítványok kamatait és ösztöndíjakat is… A
művészeti adminisztráció, a bírálat, a díjak kiosztása művész tagok többségének
kezében volt s miután mindig kevés a kiváló művész és mindig többségben van a
nem kiváló, mindig a gyönge színvonalú többség ízlése és érdeke döntött.
Művészeink bemutatkozó
magyarországi tárlatainak, majd ezt követő egyéni vagy gyűjteményes
kiállításainak helyszíne a Műcsarnok volt. A művésszé avatás hivatalos és
társadalmi rítusa volt ez.
Másik kiállítóhely az 1894-ben
alakult Nemzeti Szalon, melynek célja a magyar képzőművészet erkölcsi és anyagi,
kulturális érdekeinek, értékeinek a felkarolása volt. Az intézmény tíz éves
évfordulója kapcsán az alábbiakban összegzi a Művészet című folyóirat a Nemzeti
Szalon feladatát:
Beilleszkedni a társadalom többi organizmusai közé, fennálló hézagokat
kipótolni, igazolni, hogy szükségletet elégít ki, dacolva a társadalom
kényelemszeretetével, idegenkedésével minden új, szokatlan és a meglévő
rendet zavaró iránt: ez a sorsa minden új egyesületnek, mely megkezdi küzdelmét
a létért. Annál nehezebb ez a feladat, ha ez az új egyesület nem csillapít
közvetlen szükségérzetet, nem pótol kiáltó hiányokat, ellenkezőleg, az a
feladata, hogy mindenekelőtt felébressze a társadalom lappangó lelkiismeretét,
felkeltse ezeket a szükségérzeteket, tudatossá tegye létezésének jogosultságát,
előbb érzelmek felébresztésével, majd értelmi belátással,
célszerűségi érvek hangoztatása által, hogy azután vitális fontossága
kiderüljön.
A fenti forrásból három mozzanatot kell kiemelni. Először a társadalom igényét,
a kultúrát segítő, az azt istápoló intézmények létrehozása iránt. A
dualizmuskori társadalmat, gazdaságot átjáró modernizációs folyamat egy lassan
átalakuló közönséget hozott létre. Az egyre nagyobb számban jelentkező művészek
szervezeti formában való tömörülése, a műpártoló intézmények létrehozása a
művészeti élet erős kihívására voltak válaszok. Így alakultak meg sorra a
különböző szervezetek, egyesületek, amelyek a művészet és a művészek pártolását
tűzték ki célul: Magyar Mérnök és Építész Egylet (1867), Iparművészeti Társulat
(1885), Hazai Művásárlók Egyesülete (1887), Műbarátok Köre (1890), Magyar
Képzőművészek Egyesülete (1894).
Jellemző továbbá korszakunkra, hogy a század végén, az ezredfordulón hatalmas és
rendkívül értékes, zömében zsidó művészeti magángyűjtemények jönnek tétre.
Hernádi Miklós az alábbi kollekciókat veszi számba: Dános Géza, Elischer Gyula,
Ernst Lajos, Hatvany Ferenc, Herzog Mór, Kohner Adolf, Nemes Marcell, Vida Jenő,
Wertheimer Adolf, Wolfner Gyula gyűjteménye.
Másodszor a Nemzeti Szalon a társadalom művészetek iránti elkötelezettségére,
lelkiismeretére utal. A képzőművészetek és az irodalom a magyar nemzet élő
lelkiismeretének szerepét töltötték be a forradalom és a szabadságharc bukása
után.
A kiegyezés után a nemzeti jelleg került előtérbe
Harmadszor: a közönség nevelésének érzelmi majd intellektuális téren jelentős
feladatot szántak. Jól látta ezt már Keleti Gusztáv is, aki Mintarajztanoda
létrehozásával jelentős szerepet szánt az ott végzett rajztanároknak.
Az addig műkedvelő, vagy nem megfelelően képzett tanárok ugyanis nem voltak
alkalmasak a nemzet általános kulturális felemelkedésében szerepet játszó
művészet közvetítésére. A Nemzeti Szalon kiállításaival a művészeti életben való
aktív részvételével ezt az ügyet kívánta szolgálni. Kialakulóban volt egy új
típusú műveltségeszmény, amelyhez egyre inkább hozzá tartozott a művészetek
ismerete, a főúri és azt követő nagypolgári mecenatúrának a gyakorlata. A
művészetek iránti érdeklődésben szerepet játszott az a szekularizációs folyamat,
amely sprituális űrt eredményezett, és amelynek betöltésére az egyik lehetséges
válasz a művészetek szerepének felértékelődése volt
A 19. század második felében az állami és magán mecenatúra mellett kialakult a
szabad művészeti piac. Ez a művészek megélhetése, társadalmi mobilitása
szempontjából fontos tényezővé vált. A változó piaci követelmények, a közönség
elvárásai, ízlése is nagyban befolyásolták a létrehozott műalkotások művészeti
értékét, színvonalát. Gyakran a műcsarnoki festők érzelmes giccsei voltak a
legkelendőbbek, sőt a legfőképpen díjjakkal kitüntetett, államilag támogatott
művek. Művész és a közönség kiszolgáltatottsága tehát kölcsönös volt. A
műcsarnoki festészetet az adott kor társadalmi igényei hozták létre, és azok
tartották életben. Meg kell jegyeznünk, hogy a Műcsarnokban nemcsak a hivatalos
akadémikus festők mutatkoztak be, hanem korszak más művészeti irányát képviselők
is, sőt a nagybányai festők is 1897-ben. A Hollósy–kör és a Műcsarnok a
összeütközése élesen vetődött fel, mely a kritikákban, a festőcsoport tagjai
közti levelezésekben is tükröződik. Hollósy Réti Istvánhoz, a nagybányai festők
egyik meghatározó egyéniségéhez, legjobb barátjához az alábbi levelet írta
1899-ben:
Bele olvadtok- e a Műcsarnokba
vagy akartok- e ellene dolgozni addig, míg kipusztul onnét a piszok!..minden a
miénk lehet, vagy elpusztulunk. Én tudom milyen ellenfeleink vannak: Stréberek!
Milyen volt a közönség? Milyen képeket vásárolt? Elsősorban arcképek iránt
mutatkozott igény, mely a legnépszerűbb műfaj volt a 19. század második felében.
Az arckép társadalmi funkciója azonban megváltozott a millennium körüli évekre.
Amíg korábban a portré a megörökítés egyetlen módja volt, addig a fényképezés
elterjedésével a helyzet megváltozott. Az arckép a kilencvenes évekre a
társadalmi reprezentálás eszközévé, státusszimbólummá vált.
Másfajta képek megszerzésekor
feltétlenül döntő volt a tárgy, nagyritkán a művész hírneve. A vásárló közönség
latra vetette, hogy mit szeretne otthon a falán napról napra látni. Egy ilyen
közkedvelt tárgy a hangulatos táj (minden városi ember vágya), de becsülték az
adomás képeket is, amelyeknek mókáját szépen el lehetett magyarázni a
vendégeknek. A munka képei nem kaphattak bebocsátást. Ha egyik- másik
tapasztalatlan fiatal festő mégis festett ilyesmit, szépen hazavihette a
kiállításból, s többé nem nagy kedvvel nyúlt ilyen témához, amely
eladhatatlannak bizonyult. A mezei, falusi munka azonban kivétel, ezt szívesen
vették; nemcsak a városi ember nosztalgiája játszott itt közre, hanem titkon
saját városiasságának fölény érzése is. A csendélet kép, mint az ebédlő dísze,
nem művészi alkotásnak, hanem kiegészítő bútordarabnak szerepét töltötte be.
Bemutatott festőink közül ki kell emelnünk
Bihari Sándor művészetét. Bihari a 19. századi magyar életképfestészet
kiteljesítője, egyben annak utolsó nagyformátumú egyénisége volt. Az akadémiai
képzés során tökéletes formabiztonságra, ragyogó kompozíciós készségre tett
szert, mely kitűnő jellemábrázoló készséggel, humorral párosult. A müncheni
iskola egyéniséget gúzsba kötő elavultságát már párizsi festőnövendék korában
érezte. Mecénásának, Tauszig Henriknek az alábbiakban számol be erről: "Igen
bölcs dolog volt öntől, hogy München helyett Párizsba küldött. Itt most a
Salonban egymás mellett láthatom a német és a francia munkákat és boldog vagyok,
hogy az utóbbiakhoz tartozhatom. A franciák egyszerűsége ragyog a németek
fáradtságos mach-ja mellett. És egyáltalán: a műterem, amelybe kerültem a
legjobb, mert kiválóbb mestert mint J. P. Lauens nem is kívánhattam volna
magamnak."
Az 1866-ban Szolnokon festett Bíró előtt című képe a legsikeresebb
alkotása, s egyben Bihari főművének tekinthető. A mű témája a hétköznapokból
ellesett epizód: a cigányok bepanaszolják falusi bíró előtt a szilaj legényt,
aki eltörte a hegedűt. A mű elbeszélő története kapcsolódik az anekdotizáló
életképek csoportjához, de meg is haladja azt. Nem a történet a főszereplő, nem
a csattanóra kihegyezett zsánerkép, hanem a jellem és helyzet ábrázolás mesteri
műve. A mű történetében még egy másik történet is benne van, hiszen tárgyalás
kimenetelét a nézőnek kell kitalálnia. Ezzel a kép szemlélőjét az események
aktív részesévé teszi festő.
A mű kompozíciójának középpontjában a legény áll, aki panyókára vett kabátban,
de egyáltalán nem bűntudattal néz a kárvallott cigányokra. A kép jobboldalán
álló cigánycsoport minden egyes tagja kitűnő karakter. Különösen a bekötött fejű
férfi sejteti a történet előzményeit. A modelleket Szolnokon találta a festő,
ahogy levelezéséből értesülünk. Alakjuk, ruházatuk a maguk természetességében, a
csoport dinamikája a jellemzés kitűnő eszközei. Nyoma sincs itt a középszerű
népszínművek romantikus, de kissé lenézett cigányainak, akik műrongyaikban is
olyan csúfolódásra ingerlőek. A panaszos cigányt hallgató bíró figyelmet,
ugyanakkor komolyságot tükröző ábrázata, szegényes bőgatyás viselete szintén
remek megfigyelés, jellemzés.
Ezek az alakok nem voltak többé
a közönséges felöltöztetett modellek, akik műteremről műteremre vándoroltak,
hanem akiken a művész szeme fennakadt, s akiket úgy látott, hogy mikor őket a
vászonra vitte, valami a magyar humusból is került oda velük.
Külön figyelmet érdemel a paraszt szobabelső, amely annyira élethű, hogy
napjainkban is található még ilyen az Alföld szegényebb részein. Ez a
"tárgyalás" színhelye egyáltalán nem emlékeztet a műtermekben berendezett,
etnográfiai tárgyakból összeállított enteriőrökre, amelyek oly hangsúlyosan
jelennek meg a kevésbé kvalitásos zsánerképeken. Bihari művészete utat nyitott a
nagybányai festőkön keresztül a 20. századi festészet, az életképek
megújításához, amely az elmesélő tartalom helyett a festői jelenség művészileg
általánosítható elemeire helyezte a hangsúlyt.
László Fülöp életművének a sebezhetőségét, múlandóságát már a kortárs kritikus,
Farkas Zoltán is észrevette. 1937-ben írt nekrológjában kiemeli a művész
páratlan virtuozitását, tehetségét, azonban művészete lélektelenségét
hangsúlyozza. Festési módjáról, ábrázolási módszerétől az alábbiakat írja:
A festési módja is megfelelt a
kor ízlésének. Nem volt aprólékos, hanem hűvösen könnyed vázlatos és mellékesebb
a részletekben. A fő súlyt az arc és a kezek friss és eleven ábrázolására
fektette. Erősen világító, áttetsző színeket használt, képei valósággal
csillogtak a festék szépségétől. Vonalai lendületesen futottak, gördülékenyen, a
festői kalligrafikának nem volt mestere nála.
Másik kritikusa
is kiemeli László rendkívüli tehetségét és érzékenységét, amellyel különleges
kapcsolatot tudott teremteni modelljeivel. Azt és úgy festette meg, amit azok
magukból szépnek, megörökítésre méltónak szántak. A szépség keresése, majd
megtalálása belső meggyőződéséből fakadt, s ez egyfajta időtlenséget ad
képeinek, ugyanakkor magában hordozza múlandóságukat is. A jellemábrázolással,
pszichológiai mélységek feltárásával adós maradt, míg Goya, Velazquez festészete
örökérvényű igazságokat jelenítenek meg, hiszen volt erejük és bátorságuk az
álarcok mögé nézni.
Sokszorosan kitüntetett és népszerű festő volt saját korában Márk Lajos, aki
arcképeivel, életképeivel, szalon zsánereivel vívta ki a közönség tetszését. A
szalonzsáner legünnepeltebb festője Margitay Tihamér volt, akinek közönsége,
vásárlói a nagypolgárság köréből kerültek ki. Ugyanilyen igényeket elégített ki
Márk művészete is, melynek esendőségét, a kor szelleméhez való igazítását, a
kompozíció szétesettségét, a témaválasztás banalitását maró gúnnyal jellemzi
Lyka a Küzdelem című kép kapcsán.
…látni lehetett egy nagy
szalont két- három tucat alakkal. Természetesen mind fiatal nő és csaknem
mindről félig lecsúszott az öltözet. A terem mélyén, egészen hátul felfedezhető
a "Küzdelem" főhőse: egy székbe rogyott frakkos férfi kicsiny alakja. Szinte
elvész a képen, amelynek legnagyobb részét nők foglalják el. Némelyik a padlón
kuporog, mások gúnyolódva integetnek a háttérben ülő férfi felé, a többi is
incselkedve kacérkodik vele, mind nevet és csúfolkodik. A csupa "démon", ahogy
akkor Budapesten mondták. Rossz álomnak lehetne ezt a "küzdelmet" felfogni, vagy
valami allegória félének, amelynek az értelmét a művész nem árulta eléggé
érthetően, ha ez a sok volt métermázsa nő nem volna ilyen kézzelfogható
realizmussal megfestve.
Az orientális festészeti irányt képviselte Tornai Gyula, aki Eisenhut Ferenc
mellett e téma legrangosabb képviselője volt a 19 század utolsó évtizedeiben Az
egzotikus Kelet iránti érdeklődés már a 18. század irodalmában, zenéjében és
képzőművészetekben jelen van, hogy aztán a romantikában teljesedjen ki.
Tornainál is a Kelet iránti vonzalom utazásokban, élményszerzéseken alapuló
valósággá vált. A Kelet iránti érdeklődésben nemcsak az európai kultúrától elütő
különlegeség hajszolása, látványos keresése és keresettsége játszott szerepet,
hanem az ekkor komoly tudományos vitákat kiváltó, a magyarság keleti eredetét
hangsúlyozó gondolatkörnek is.
Tornai is eredeti műtárgyakkal vette körül magát, melyek választott témáinak,
műtermi festészetének elengedhetetlen rekvizitumai voltak. Képeit e saját maga
által gyűjtött tárgyakkal együtt állította ki, melyek könnyen gazdára találtak.
Eisenhut látványosság számba menő müncheni műterméhez hasonló lehetett Tornaié:
Bokharai és perzsaszőnyegeken
gyöngyház berakású arab ülőkék, pamlagokra vetett selymek, tuniszi burnuszok,
georgiai csíkos köpenyek, ékes atlasz papucskák, a keleti nagyurak elpuhult
életének csecse becséi, egy sor finom mívű bronzedény az akkor dívó keleti
novellák hárem hangulatát hozták a látogató emlékébe. Emellett kaukázusi és
török fegyverek díszesen cizellált példányai, hosszú csövű puskák, damaszkuszi
tőrök, keleti jatagánok.
Tornai festészetének ürességét, hetven évvel azelőtti komponálását, látásmódját,
festészeti technikáját, elavult naturalizmusát tűzi tollhegyre Bálint Aladár a
Nyugat hasábjain 1917-ben. Tornai művészete már valóban saját korában is
anakronisztikussá vált, hiszen például Gauguin zseniális művei ismertek voltak.
Egy mecset belseje, arab
tevehajcsár, tokiói kert, vagy hárem jelenet nem magasabb vagy alacsonyabb rendű
feladat, mint egy városligeti facsoport, vagy párizsi utcarészlet megfestése; az
eszközök is ugyanazok lehetnek, csak a lelket, a nyers matéria lelkét ki ne
felejtse a művész.
- írja a kritikus.
A következőkben a bemutatott életpályák, sikertörténetek társadalmi
összefüggéseire szeretnénk utalni. Budapest világvárossá válása, a Gründzeit
időszaka a modernizációval összefüggésben kulturális téren is megteremtette a
művészetek prosperitásának feltételeit, infrastrukturális hátterét. Új
társadalmi igények jelentkeztek a művészet iránt, új típusú közönség jött lére,
kialakult a szabad műkereskedelem, megváltozott a művész társadalmi státusza és
presztízse. A gazdasági, kereskedelmi, pénzügyi világban és a kulturális életben
is páratlan karrierek bontakoztak ki. Olyanok, melyek a feudális kötöttségekkel
terhelt társadalmakban nehezen elképzelhetők. Elég, ha szegény származású zsidó
művészekre gondolunk itt, Bihari Sándorra, László Fülöpre, aki művészetük révén
a legmagasabb társadalmi elismerésekben részesültek. Vajon mi volt az egyes
művészek és a zsidó művészek sikerek titka? Mindenekelőtt a tehetség. Témánk
szempontjából azonban megkerülhetetlen kérdés, hogy a zsidó művészek hogyan
viszonyultak a 19 század második felének gazdasági, társadalmi, kulturális
változásaihoz? Hogyan viszonyultak saját zsidóságukhoz, a zsidósághoz? Hogyan
határozták meg önmagukat az asszimilációs folyamatban, s mindez hogyan
tükröződik művészetükben? A felmerülő kérdések egy részére nem tudunk válaszolni
az egyes alkotókra vonatkozó források hiányossága miatt, csupán a tendenciákat
lehetséges felvázolni.
A zsidóság akkulturációs folyamata az emancipációs törvény, de még inkább a
zsidó vallás egyenjogúságát deklaráló 1895. évi recepciós törvény nyomán
folytatódott illetve felerősödött. A jogi és politikai emancipáció azonban nem
jelentette azt, hogy ez a törvényileg szabályozott befogadói aktus létrehozta
volna a befogadtatás teljes megvalósulását. Egyrészt az asszimilált zsidók
messzemenően őrizték másságuk tudatát, másrészt választott nemzetük számon
tartotta származásukat, gyökereiket. A társadalmi érintkezésben ezek a
távolságtartó, az idegennek szóló, sokszor megalázó gesztusok ismertek
szépirodalmi példákból is. A XIX. század végén e jelenségek létélményt
jelentettek közép- európai zsidó értelmiségi számára.
E történelmi folyamatban az asszimilációs mobilitás egyik formája a többségi
politikai nemzettel való azonosulás volt.
A nemzethez tartozás óhaja, a nemzetbe való befogadtatás felett érzett öröm a
Millenniumot megelőző évek jellemzője, de különösen az ezredéves ünnepen vált a
zsidóság egy részének önmeghatározásává. A testvériesülés, a nemzettel való
teljes és büszke egybeolvadás, a sorsközösség vállalása tükröződik az Egyenlőség
című felekezeti lapban közölt versben is.
A zsidót a magyar testvérül
fogadta,
Kitárta hű keblét, szívét neki
adta.
A lelkes zsidó nép a nemzetbe
olvadt,
S ily honszeretetet idő nem
olthat!
E földhöz tapadt ő, el nem
válhat többé,
Élni, halni itten óhajt
mindörökké!
A 19. század második felének újabb asszimilációs kihívásai újabb identitási
stratégiák kimunkálására, újrafogalmazására, megélésére késztették a zsidóság
jelentős részét. A közösségi kapcsolatok, a vallási kötöttségek fellazulásáért
kárpótlást jelentett a gazdasági, politikai, kulturális elitbe való
felemelkedés.
A beilleszkedésre kész zsidóság
számos tagja számára e 'nagy' és nyitott nemzeti kultúrákban való aktív
részesedés csábításai erősebbnek bizonyultak, mint a múltba forduló zsidó
hagyomány őrzésétől elvárt szimbolikus előnyök.
Ezen a ponton lehetséges összefüggés van az asszimilációs teljesítmény és a
befutott karrierek között művészeinknél. Azonban nem minden esetben lehet
közvetlen kapcsolatot feltételezni e két dolog közt, hiszen ha a kortárs
Horovitz Lipót (1839-1917) művészetét nézzük egészen más oeuvre képe és
ugyancsak egy magasba ívelő karrier képe rajzolódik ki előttünk. A rabbinikus
családból származó Horovitz a bécsi akadémián tanult. Arcképeivel hatalmas
sikereket aratott varsói tartózkodása alatt, illetve később Bécsben. Az
arisztokrácia legkeresettebb festői közé tartozott. 1863-ban a párizsi szalonban
mention honorable-ben részesült, 1885-ben a budapesti kiállításon nagydíjat, a
millenniumi kiállításon portréjával nagy aranyérmet nyert. Ugyanekkor a Ferenc
József III. osztályú Vaskorona-renddel, tanári címmel tüntették ki.
Ha festőművészeink témaválasztását nézzük, nem
találunk köztük zsidó témát. Horovitz Lipót azonban nemcsak arcképeivel aratott
hatalmas sikereket, és szerzett kitüntetéseket, hanem ragyogó zsidó tárgyú
képeket is festett. Ilyen például a Jeruzsálem pusztulásának emléknapja,
melyet az 1873. évi bécsi világkiállításon kitüntettek. Híres zsidó témájú képei
még a Talmud tanítás és az Elsőszülött. A témaválasztásokban
megmutatkozó különbségek a művészek zsidósághoz, a zsidó tradícióhoz való
teljesen különböző viszonyulását, eltérő világképét tükrözik.
BIBLIOGRÁFIA:
Bálint Aladár: 'Tornai
Gyula'. In: Nyugat, 1917. 6. szám
Czigány Magdolna:
László Fülöp, az utolsó udvari festő. www.ko.zigmagda
Farkas Zoltán: 'László
Fülöp Ele'k. In: NYUGAT, 1937. 12. szám
Fónagy Béla; Bihari
Sándor: 'Bihari Sándor' In: MŰVÉSZET, 1906. 6. szám
Karády
Viktor: Zsidóság Európában a modern korban. Társadalomtörténeti vázlat
Budapest, Új Mandátum Kiadó, 2000.
Lázár, Béla, Dr. 'A
Nemzeti Szalon története". In. Művészet, 1904, 2. szám
Lyka Károly: Festészeti
életünk a millenniumtól az első világháborúig 1896-1914. Budapest,
Képzőművészeti Alap, 1953
Lyka Károly: Közönség és
művészet a századvégen. Magyar művészet 1867-1896. Budapest, Corvina, 1982.
Lyka, Károly: Magyar
művészeti élet 1867-1896. Budapest, Művelt Nép Könyvkiadó
M. Heil Olga: Magyar
népélet 1850-1900. Kiállítási katalógus. Budapest, Magyar Nemzteti Galéria
Németh Lajos: 'A
historizmusról. A historizmus mint művészettörténeti fogalom'. In A
historizmus művészete Magyarországon. Budapest, MTA Művészettörténeti
Kutatócsoport, 1993.
Németh Lajos: Hollósy
Simon és kora művészete. Budapest: Képzőművészeti Alap Kiadó Vállalat, 1956
Prepuk Anikó: 'A
zsidóság a Millenniumon' In: Századvég, Új Folyam, 2000/3.
S. Nagy Katalin:
Emlékkavicsok. Holokauszt a magyar képzőművészetben 1938-1945. Budapest,
Glória Kiadó, 2006
Szelesi Zoltán: Válogatás
Bihari Sándor levelezéséből. Móra Ferenc Múzeum Évkönyve
Szívós Erika: A magyar
képzőművészet társadalomtörténete 1867-1918. Budapest, Ú-M-K. 2009
Varsányi Gyula: 'Ezer év'. Egyenlőség, 1896.
május 1.
Venetianer Lajos: A magyar zsidóság története.
Budapest, Könyvértékesítő Vállalat, 1986
Báró Forster Gyula (1846-1932) A Magyar Tudományos Akadémia tagja,
főrendi házi tag, 1895- től a Műemlékek Országos bizottságának elnöke és
a Társulat elnöke.
|