2017. szeptember 3 - 9


Áldások is lesznek a heti szidrában: "És rád szállnak mindeme áldások és elérnek téged, ha hallgatsz Örökkévaló Istened szavára." (28.2.).

A Háfec Háim mondja ennek kapcsán: "Számos áldásban részesíthet a Teremtő, de az áldások közül a legnagyobb az "ha hallgatsz Örökkévaló Istened szavára". Boldog lehet az, aki ebben az áldásban részesül, hiszen aki erre érdemessé válik, az a világ összes áldását magáénak tudhatja".

Áldásokat is fogunk, de átkokból kicsit többet olvasunk a héten, összesen 98 (kilencvennyolc) darabot, ajvé. A guri rebbe mondta: "Az a szokás, hogy a hászene után a férjet és a feleséget egy héten át ünnepeljük, minden nap két szeudá-t tartunk az ifjú pár tiszteletére. Az étkezések végén elhangzik az esküvőn is előírt hét áldás, a sevábrohesz . Ha a hét során elmondott áldásokat összeadjuk, akkor azt látjuk, hogy összesen 98 áldás hangzik el. Ezek a bróhék, melyeket annak örömén mondunk, hogy új zsidó család születik, kiegyenlítik a Ki Távó párásában található 98 átkot, és az áldások ereje semmisé teszi az átkokét."

"És az Örökkévaló hozzád parancsolja az áldást, kamráidba" (28:8). E vers kapcsán jegyzi meg a Talmud (Taanit 8b): "Ráv Jichák mondta: áldás csak a szem elől elrejtett tárgyakon található, a láthatóakon nem, mert a nyilvános csodák rendkívül ritkák…Ha valaki belép, hogy lemérje a búzáját, ezt az áldást kell mondania: "Áldott vagy (..), hogy megáldod kezünk munkáját. Ha már elkezdte a mérést, akkor ezt az áldást kell mondani: Áldott, aki áldást küld e halom búzára. Ha már lemérte és csak utána mondott áldást, az hiába mondottnak számít, mert nincs bróhe a lemért, megmért, vagy megszámlált tárgyakon, csak azokon, melyek a szem elől rejtve vannak.

"És ha nem hallgatsz majd Örökkévaló Istened szavára, hogy megőrizd és megcselekedd minden parancsolatait és törvényeit, melyeket én ma neked parancsolok, akkor jönnek rád mindezen átkok és elérnek téged" (28:16).

Rásinak köszönhetően tudjuk, hogy nem egyszeri döntésről szól itt a Tóra, hanem egy folyamatról, melynek első lépése a tanulás elhagyása. Ebből következően az első felfelé vezető lépés a tanulás elkezdése lehet.

Ehhez kapcsolódik a talmudi (Menáhot 99b) gondolat: "Rabbi Joszé szavaiból megtanulhatjuk, hogy aki egy-egy fejezetet tanul reggel és este, az megtartja a parancsolatot: "ne távozzanak a Tóra e szavai ajkadról" (Jozsua 1:8).

Rabbi Johanán mondta Rabbi Simon ben Joháj nevében: ha csak a Smá-t elmondja valaki reggel és este, akkor is megtartja a parancsot. De ezt a szabályt tilos egy tanulatlan embernek elárulni. Rává azt mondja: nem, pont fordítva: micva elmondani e szabályt egy tanulatlan embernek".

"És az Örökkévaló mondatta ma veled, hogy leszel az ő választott népe (ám szegulá), amint szólt hozzád és megőrzöd minden parancsolatát" (26:18). Az utóbbi évezredek egyik legtöbb félreértésre alkalmas kifejezése az ám szegulá, választott nép fogalma.

A téma kapcsán egy nehezen félreérthető véleményt szeretnék bemutatni ma: hatalmas a különbség, ha a fogalmat vallási kötelezettségnek rendeljük alá, vagy ha e kötelességektől függetlenül, tisztán kiváltságként értelmezzük. Aki a zsidó nép kapcsán úgy használja az ám szegulá fogalmát, hogy eltekint annak kizárólagos vallási tartalmától, az a választott nép kifejezést a rassziszmus eszközévé teszi. "A zsidó nép egyedisége nem tény, hanem egy törekvés, Izrael szentsége nem a valóság, hanem egy feladat".

Sábát sálom, békés szombatot mindenkinek!

Darvas István
rabbi

 

Copyright © ORZSE.HU, 2017.
Az oldalainkon található anyagok, információk bármilyen felhasználása csak a szerző(k) előzetes, írásbeli engedélyével történhet.

Vissza