2017. október 15 -
21
"Megvizsgálva a világ isteni törvényeit, úgy
találjuk, hogy időről időre változtak, tilos lett, ami engedélyezett
volt, illetve tiltott dolgok változtak engedélyezetté. Így például Ádám,
az első ember kezdetben kapott néhány parancsolatot, melyeket -
mestereink hagyománya szerint - az emberiség Noé idejéig követett. Noé
kapott engedélyt a húsfogyasztásra, ami tilos volt még az első embernek…
Egy noahida, ha lopott - még egy peruta értéknél is kevesebbet -
halállal bűnhődött, egy izraelita nem...(pénzbüntetést kapott). Viszont
ha egy noahida feleségül vette a féltestvérét, akkor nem kapott
büntetést, ellenben egy izraelitának halálbüntetés járt ugyanezért…
Mindezek jól mutatják, hogy az isteni törvény változott, tilalomból
engedéllyé, engedélyből tilalommá, összhangban a változó idővel". (Joseph
Albo, 1380-1444: Szefer HaIkkarim 3:14)
A Talmudban (Szanhedrin 59b) tanuljuk: "Ráv Jehuda mondta Ráv nevében:
Ádám számára nem volt engedélyezett a húsfogyasztás, amint írva van:
"minden füvet, mely magot hoz, amely az egész föld színén van és minden
fát, melyen rajta van a fa gyümölcse, mely magot hoz, tiétek legyen
eledelül és a föld minden vadjának, meg az ég minden madarának és
mindennek, ami mozog a földön, amiben élő lélek van, minden zöld füvet
(adtam) eledelül" (1:29-30).
Vagyis minden növény engedélyezett számodra, de az állatok nem. De
amikor jöttek Noé fiai, akkor Isten engedélyezte a húsfogyasztást, amint
írva van: "Minden mozgó lény, amely él, a tietek legyen eledelül, mint a
zöld füvet, úgy adtam nektek mindet" (9:3).
Rabbénu Jákob ben Áser ehhez annyit tesz hozzá, hogy amíg Ádám nem evett
a tudás fájáról, nem is kívánta a húst, csak a tiltott gyümölcsből való
fogyasztást követően mutatkozott meg az ember húsevő természete.
"A Tóra figyelmeztet, hogy ne tegyünk hozzá vagy vegyünk el
parancsolataiból a saját meggyőződésünk szerint. De miként
akadályozhatnánk meg Istent, hogy hozzáadjon vagy elvegyen belőlük?...
Az az érv, hogy változatlannak és ugyanolyan jelentéssel bírónak kell
maradnia a Tórának, nem lehet hozzáadni vagy elvenni belőle, az az
igazságára és az abszolút jelentésére vonatkozik, de a relatív jelentése
igenis változhat a befogadók természete szerint. A gyermek számára a tej
a megfelelő táplálék, de a felnőttnek éppígy megfelel a kenyér, a hús
vagy a bor…mindenesetre bizonyított, hogy az isteni törvények nem
helyezhetőek hatályon kívül, de az engedélyek és a tilalmak
változhatnak, mert a befogadók karaktere is változik". (Joseph Albo)
Nagy kár Noé számára, hogy nem olvasta, de nagy szerencse számunkra,
hogy módunk van megismerni a midrás (Tanhuma) alkoholfogyasztással
kapcsolatos bölcsességét. "Amikor Noé ültetni kezdett, jött a Sátán,
megállt előtte, és azt mondta: mit ültetsz? Válaszolta: szőlőt. A Sátán
folytatta a kötetlen beszélgetést: mi az előnye? Noé így szólt:
gyümölcse édes, akár friss, akár szárított, és bort készítünk belőle,
ami megörvendezteti a szíveket.
A Sátán szeme felcsillant: akarod, hogy te és én együtt ültessünk? Noé
igent mondott. Mit tett a Sátán? Hozott egy bárányt, egy oroszlánt, egy
majmot és egy disznót, levágta azokat, majd összekevert vérükkel
megöntözte a szőlőt. Erre utal, hogy ha az ember egy pohárral iszik,
olyan lesz, mint a bárány, szerény és alázatos.
Ha kettővel iszik, egyből diadalmas lesz, mint az oroszlán, és nagy
dolgokat kezd beszélni: ki olyan, mint én? Ha három vagy négy pohárral
iszik, akkor, olyan lesz, mint a majom: táncikál és viccelődik, nyelvet
öltöget mindenkire, fogalma sincs, mit tesz. Ha lerészegedik, olyan
lesz, mint a disznó: sárban hempereg és dagonyázik. És mindez megtörtént
Noéval, az igazzal".
Evésről-ivásról volt szó a héten többnyire, zárásként egy fontos talmudi
megjegyzés: "az ember számlát fizet a jövőben minden olyan dologért,
amire a szeme vágyott, de nem evett belőle" (jTalmud Kiddusin 4:12). Ezt
elkerülendő: ha valaki megengedheti magának anyagilag, hogy fogyasszon
egy általa megkívánt, háláhikusan engedélyezettnek számító termékből,
akkor feltétlenül tegyen eleget kötelességének, persze mértékkel.
Sábát sálom, békés szombatot mindenkinek! Hodes tov, jó hónapot
mindenkinek!
Darvas István
rabbi |