Lőwy Dániel:
A téglagyártól a tehervonatig
Lőwy
Dániel kolozsvári származású amerikai vegyészprofesszor
helytörténeti kutatásai során annyiszor találkozott az ottani zsidó
közösség kulturális és gazdasági szerepének emlékeivel, hogy
elhatározta megismerését és közreadását. Szép és alapos könyv
született ennek eredményeképpen, amelyet az újjászületett Erdélyi
Szépmíves Céh még 1998-ban kiadott, az ígért második kiadást
remélhetőleg minél hamarább kézbe veheti a magyar közönség.
Címénél
(A téglagyártól a tehervonatig) jóval nagyobb időt ölel fel, a XVI.
századtól tárgyalja a kolozsvári zsidók történetét. Felvillan a
szombatosok históriája is, olyan apró érdekességekkel, mint Péchy
Simon 1616-os hadparancsa, amely a hadtörténelemben páratlan módon
Talmud idézettel kezdődik. Korlátozások után az egyenjogúsítás
meghozza a fejlődést, amelyet egyházi épületek és Eisler Mátyás
tudós rabbi elismert működése mutat az utókornak.
Itt jelenik meg
1918-tól az Új Kelet, amely ma Tel Avivban tájékoztatja a
magyarnyelvű zsidóságot. Hunyady Sándor és Karácsony Benő részletes
ismertetése mellett sok kiváló tehetséget adott a zsidó Kolozsvár a
magyar kultúrának, de felsorolja a zsidó vállalatokat, üzleteket is.
A két háború közt a román nacionalisták magyarokkal együtt üldözték
őket, 1927-ben pogromot rendeztek. Nem csoda, hogy örömmel fogadták
a bécsi döntést, de hamar elszállt a kezdet öröm.
Zsidótörvények,
majd 1944-ben bekövetkezett a tragédia. Hiába mondtak le jóérzésű
főispánok, a romos téglagyár lett a gettó, a halál előszobája.
Felsorol néhányat az oda bezárt értelmiségiek közül, említi Kásztner
Rezső akcióját, de sajnos aránylag kevesen juthattak fel az életet
jelentő vonatra, a többség a címben említett tehervonatokon ment - a
halálba.
Utal bizonyos hitközségi vezetők felelősségére,
együttműködésükre a hatóságokkal, méltatja Márton Áron püspök
kiállását. Más igaz emberekről is megemlékezik, kiemelve Járosi
Andor evangélikus esperest, aki Szamos-parti Wallenbergnek nevez.
Sajnos csak kevés emberen tudtak segíteni, a gettólakók hat
transzporttal Auschwitzba mentek, a szörnyű utazást a csendőrök
durvasága még elviselhetetlenebbé tette.
Az életben maradottak nem
találták helyüket, zömmel kivándoroltak. Külön fejezetet szentel az
1945 utáni kolozsvári népbírósági pereknek. 481 személyt ítéltek el,
sajnos legtöbbjüket csak távollétében, ők így elkerülték a
felelősségre vonást. Akik kézre kerültek szigorúbb ítéleteket kaptak
mint magyarországi társaik, amiben közrejátszhatott, hogy a román
bíróság szigorúbban ítélt a magyar háborús bűnösök, mint a román
pogromszervezők felett. Ennek következtében gróf Bethlen Béla
kormánybiztos, aki pedig németellenes volt és a tordai zsidókat
megmentette a deportálástól 5 évet kapott (8-at töltött le!), társa
a szintén zsidómentő Schilling János elpusztult a börtönben.
Nagy értéke Lőwy Dániel könyvének a Függelék, amely tartalmazza
Kolozsvár zsidó vonatkozású emléktábláit, Márton Áron 1944-es
beszédét, amelyben szót emelt az üldözöttekért és egy tanulmányt
rengeteg névvel a zsidók szerepéről Kolozsvár gazdaságában.
Életrajzgyűjtemény, épületek jegyzéke,sajtószemle és szómagyarázat
teszi értékessé ezt a fejezetet, bibliográfia, személy- és földrajzi
névmutató egészíti ki az alapos munkát, amelyet a könyvet kiadó
Erdélyi Szépmíves Céh tagjainak névsora zár.
A vegyészprofesszor monografikus jellegű átfogó munkája szinte
filológusi pontossággal nemcsak helytörténeti jellegű adatokat
juttat el az olvasóhoz, hanem betekintést nyújt a térség
történetének egy különösen bonyolult és fájdalmas epizódjába.
Kiemelkedik a hasonló tárgyú művek utóbbi években megszaporodott
állományából!
Róbert Péter
2012.12.20