Török András:
Budapest könyv
Nagyon sok útikönyv jelent meg már a magyar fővárosról, de Török
András Budapest könyve más mint a többiek. Nemcsak terjedelmesebb,
de mondanivalója is sokrétűbb elődeinél. Ezt olvasói is
felismerték, ezt bizonyítja az a nem véletlen tény, hogy immár a
negyedik, bővített kiadása jelenik meg a Park-kiadó gondozásában.
Szerzője szerint az útikönyv, a történelemkönyv és a ma divatos
kézikönyvek keveréke, a város- és életszeretet tárgyköréből.
Talán leginkább Szerb Antal 1935-ben megjelent Budapesti kalauz
Marslakók számára című művével lehet összehasonlítani.
Mielőtt megkezdenénk a sétát, rendhagyó előszavak indokolják meg
miért ragadott tollat. Bemutatja a két vezetőnket, akiket
stílszerűen Simplicissimus és Complicatus névre keresztel. Az
egyikben őt magát tisztelhetjük, a másik a barátja, aki gyakran tesz
fel kérdéseket, amelyeket vagy meg tud válaszolni vagy nem, de
mindenesetre meggondolkoztatják az olvasót. Egy biztos:
A szerző nagyon szereti Budapestet, meg is indokolja miért!
Gyakorlati tudnivalókat is közöl a történelmi és egyéb
nevezetességek mellé, ajánlja a tömegközlekedés igénybevételét. Nem
felejtkezik meg a veszteségekről és feladatokról, előbbiek közül a
volt zsidónegyed pusztulását tartja a legsúlyosabbnak, utóbbiaknál
egy átgondolt programot hiányol. Nem ajánlja a fényképezést, inkább
a képeslapok barátja, felsorolja a szálláslehetőségeket és még
rengeteg hasznos tanáccsal könnyíti meg a városba látogató dolgát,
aki ezek után megkezdheti a könyv nagyobb részét kitevő
városnézését. A városnegyedek bemutatása eredeti, személyes
hangvételű, sok az idézet, kvízek, az olvasóhoz intézett kérdések
élénkítik a könyvet. Felhívja a figyelmet a mindennap látott, de
észre nem vett dolgokra, pl. a Vörösmarty szobor apró
érdekességeire. Nemcsak a múltról beszél, de felvillan a jelen is,
amikor az "egyenmodernizáló gőzhenger" tünteti el múltunk emlékeit
és prognosztizálja a Kossuth tér várható változásait. Sokat ír
szobrokról, József nádortól kezdve, aki az első köztéri szobor
Pesten, Deákon át, akinek emléke a kiegyezés allegóriája lehet, Nagy
Imre általa helytelenül megformáltnak tartott szobráig. Sok a kép,
ez már önmagában előny,de a képaláírások is szellemesek, találóak.
Hozzájárul az élvezhetőséghez a keretes írások nagy száma, amelyek
egy-egy témát világítanak meg az olvasó számára. Tárgyuk lehet egy
épület, illetve a hozzá fűződő esemény, vagy egy környék, esetleg az
ott élő jellegzetes emberek, ismertebb üzletek, előforduló
helyzetek. Sok az egyéni, érdekes megfigyelés, pl. a Körút
betelepüléséről, ahol vagyoni helyzet teljesen megfordult az
évtizedek folyamán. Mélyenszántó megállapításokat tesz – az udvari
porolók eltűnésének szociális okairól. Egyes épületek
funkcióváltásai tükrözik egy évszázad történelmét, pl. a Ludovika
lovardájának mozivá, majd múzeummá alakulása.
Természetesen sok a zsidó vonatkozás, de ez nem meglepő, hiszen
Budapest múltja - és reméljük jelene és jövője - sem nélkülözheti a
zsidóság említését. Színhelyek, üzletek, polgárok nevei egyaránt erre
utalnak. Kezdve a Terézvárosban Singer Adolf (akkor még ez a
keresztnév nem keltett rémes emlékeket) "vonalozó intézete"
terézvárosi maradványain, vagy a Leitersdorfer (később Lajta,
közülük származott a nagy építész) család üzletein, folytatva a
zsidónegyed állapotán. Derűs szemléletéből eredően kerüli a
vészkorszakra való utalást, de nem hagyja emlités nélkül a Duna
partján látható cipős emlékművet.
Könyve végén vendéglátóhelyekre invitálja az elfáradt utazót, lakjon
jól, ha megéhezett a sétában. Szellemi táplálékot is ajánl, könyvek
felsorolásával, így tovább mélyítheti ismereteit a szép fővárosról.
Tényleg újfajta útikönyvet kapunk kézhez ebben a kívül-belül szép
munkában!
Róbert Péter
2013.02.14