|
|
Edward Dolnick:
A képhamisító
|
Edward Dolnick : A képhamisító című, a General Press könyvkiadó
gondozásában megjelent könyvének cselekménye tulajdonképpen egy
zseniális műtárgycsalás körül bonyolódik, de a háttérben a holland
képzőművészet nagy múltja a második világháború történetével
ötvöződve gyarapítja az olvasó ismereteit és mindezt élvezetes
formában.
Művészet és műtárgy-kereskedelem nincsen zsidók nélkül és sajnos a
náci uralom is közismerten tragikus módon összefonódott az európai
zsidóság történetével.
Göring nem éppen becsületesen szerzett gyűjteménye az utolsó
pillanatig gyarapodik, így kerülnek kapcsolatba Van Meegeren és a
náci vezető. Üzleteiket nem zavarja, hogy előbbinek a zsidó Joop
Piller a testi-lelki barátja. Ő mindenesetre jobban jár mint az a
bizonyos Jacques Goudstikker aki az emigrációja elején halt meg.
Becsapják Göringet, veermeri alkotás helyett hamisítványt adnak el
neki, szerencsére ő ezt már csak a börtönben tudja meg, nem is hiszi
el... Hiába kutatnak utánuk, nem fedezik fel a hamisítás azon
jeleit, amelyeket a könyv olyan részletesen ismertet. Megtudhatjuk
belőle, hogy mennyi apróságon lehet elbukni: még a festékeknek,
szögeknek is korabelinek kell lenniük! Ennek ellenére sokan és
sokakat hamisítottak. Még a nagy Michelangelo sem az eredetit, hanem
a másolatot adta vissza megbízóinak.
A megszállt Hollandiában sem kímélik a zsidókat, pedig itt a
lakosság Európában egyedülálló módon sztrájkol és tüntet értük.
Nemcsak Göring "szerez" műkincseket, Hitler is ezt teszi, halála
után Linz városának szánja gyűjteményét Különös gonddal vadásztak a
Rotschild vagyon részét képező alkotásokra.
De a fák nem nőnek az égig! Göringet egy brooklyni zsidó katona
fogja el és műkincsek is előkerülnek a sóbányából, ahová sokat
rejtettek az utolsó napokban.
Utójáték egy per leírása, amelyet Van Meegeren nem sokkal él túl.
Terjedelmes irodalomjegyzék adja meg a könyv rangját és támogatja a
további tájékozódást ebben a kimeríthetetlen témában.
Róbert Péter
2016.05.16
|
|
|