|
|
Mózes kőtáblái a hármashalmon
|
Új elméleti jellegű munkával jelentkezett a Magyar Tudományos
Akadémia - Szegedi Tudományos Egyetem Vallási Kultúrakutató Csoport.
Borítóján a mózesi kőtábla sugároz egy hármas domb felett, előtte
egy puskájára támaszkodó katonával. Felírat szerint ez az Izraelita
Vallású Magyar Hadviseltek címere, akiknek tetteit egy 1914-1918-as
évszám is hirdeti. Tintával odaírták a képre az 1940-1945-ös
évszámot is, de tudjuk , hogy akkor már a behívott zsidók fegyver
helyett csak ásót vagy csákányt használhattak.
Ilyen és hasonló jelképek, szimbólumok tartalma jelenik meg a
tanulmány-gyűjteményben, amelyre a fedőlapon kívül a cím is odaillően
utal: "Mózes kőtáblái a hármashalmon". Irásai a modern polgári
öntudat, a nemzeti elkötelezettség megjelenéseit elemzik a magyar
zsidók között.
Glasser Norbert, Zima András és Fényes Balázs főleg
sajtóforrások tükrében vizsgálja ezt a folyamatot. Első fejezete a
rendi és nemzeti világok határán élő zsidók lojalitásának
bizonyítékait leli fel a budapesti orthodox zsidó sajtóban. Nagy a
királytisztelet, születésnapját szerb faluban a rabbi lakásán
ünneplik. A háború után zsidó legitimizmusban jelentkezik a békeidők
utáni zsidó nosztalgia, ahogy Löw Immánuel beszédeiben is. Előtérbe
kerül a csodarabbi misztikus alakja, írnak az addig lenézett chaszidokról.
Zsidók a népek háborújában rész az első világháborús
zsidó részvétel bemutatásával már a zsidó hőskultuszé. Főleg az
Egyenlőség a forrása, nem kerüli meg a problémákat, így a galíciai
menekültek helyzetének bemutatását sem. Bibliai párhuzamokat von,
pl. a váratlanul támadó Olaszországot, amelyet a katolikus újságok
Judásnak neveznek, ők Ámálékhez hasonlitják.
Külön alcímet kapnak a
zsidó emlékművek, kiemeli Shvoy Kálmán szegedi altábornagy
segítségét. Nagy csapásnak érzik a nemzetek feletti monarchia
összeomlását, a vesztett háború után a zsidók részt vesznek az
irredenta propagandában, "A Turul szárnyai alatt" fejezet sok példát
hoz erre.
Az elcsatolt területeken is vannak akik ragaszkodnak a
magyarsághoz, többségük zsidó nemzetiségűnek vallja magát. Nem
véletlen, hogy elsősorban itt erősödik meg a cionista mozgalom.
Sorra veszi az egyes tájakat, különösen a román antiszemitizmus
pogrompolitikáját bírálja. Noha a csehszlovák demokrácia előnyös
volt a zsidók számára s ezért egy részük csehszlovák nemzetiségűnek
vallotta magát, a budapesti zsidó lapok a magyarság vállalását
ajánlják nekik. Érdekes az olasz fasizmus pozitív megítélése a zsidó
lapokban, pl. kiemeli hogy budapesti olasz fasiszta párt vezetőjét
Fried Imrének hívják.
A kötet többi tanulmánya inkább a Szentfölddel foglalkozik, változik
a forrásbázis. "Mózes a bölcs államférfi alakja" című fejezet
visszanyúl a hagyományhoz, a genealógiai emlékezetet ötvözi a modern
sajtóval.
A cionista lapok a Tórát modern történeti forrásként kezelve
kiemelik az ókori zsidó államban uralkodó szabadságot és szociális
törődést. Természetesen a Szentföld drága marad minden zsidó
számára, akármelyik táborban vannak.
A XX. században megélénkül az oda
irányuló turizmus. Neológok, orthodoxok és cionisták versengenek az
utak szervezésében s ezekről lapjaik hűségesen beszámolnak.
Társasutazási riportoktól a zarándoklatokig olvashatunk bennük, a
benyomás mindig pozitív. Szerepet játszik az emelkedő magyar
zsidóság javuló anyagi helyzete és a középosztály kulturális
érdeklődése is.
Követik a szerzők az elvándorolt vallásos zsidókat is. A haszid
közösségek az USAQ nagyvárosaiban is megtartják óhazai
életmódjukat, követik hagyományaikat, amelyeknek fontos világnézeti
és identifikáló szerepe van.
Az utolsó fejezet stílszerűen a temetőkkel foglalkozik, a makói
sírkertek példáján szemlélteti a közösségi emlékezet valódi és
virtuális jelenlétét. Kiemeli egyes rabbik sírját, amelyeknek
kultusza túléli a - sajnos már nem létező - hitközséget.
Nagyon nívós, nehéz nyelvezetű igazi tudományos munkát kaptunk ezzel
a kötettel, melynek végén jó illusztrációk oldják fel az olvasás
okozta fáradtságot.
Bőséges irodalomjegyzék ad segítséget a tárgyban való további
elmélyedéshez.
Róbert Péter
2016.12.05
|
|
|