Joszéf Klausner könyve
több szálon is vonzza érdeklődésünket. Legelőször a szerző
személye az, ami a zsidó művelődés- és irodalomtörténetben
elfoglalt helye okán érdemli ki és kelti fel figyelmünket.
Klausner nem újkeletű szereplője a magyar könyvkiadásnak. Az
elmúlt öt évtizedben három alkalommal került nevét és írásművét
jelző cédula a magyar könyvtárak katalógusaiba.
Először
1943 telén jelent meg egy régi hiányt pótló könyve, A modern
héber irodalom története, Budapesten, a Magyar Zsidók Pro
Palesztina Szövetsége kiadásában, mint az akkori, de ma is népszerű
Javne Könyvek 10. kötete. Másodszor 1946-ban tette le névjegyét
az új életre ébredt magyarországi zsidó könyvkultúrában.
Ekkor jelent meg a most ismertetendő könyvének első kiadása.
Klausner műve nemcsak a megjelenés éve miatt - lévén a
Holocaust rettenete után oly gyorsan szárnyait újra bontogató
magyarországi zsidó kultúra egy hírnöke - keltett nagy feltűnést.
A mű tárgya, - Jézus személye és tevékenysége – addig
szinte kizárólagosan a keresztény irodalom, a katolikus és a
protestáns egyházak vonzáskörébe tartozó, vagy ezek ellen
fellépő szerzők, illetve a keresztény, vagy ateista elkötelezettségű
kutatás hatáskörébe tartozott. Zsidó szerző – ilyen, vagy
olyan ok folytán – nagyobb terjedelemben, vagy színvonalasabb
megközelítésben nem publikált e témában.
A könyv tehát több
szempontból is az újdonság varázsával hatott a megjelenéséről
értesülő érdeklődő emberre. A majd fél évszázadig
beszerezhetetlen, még a nagyobb könyvtárak polcairól is eltűnt
művet 1993-ban adta ki másodízben, új köntösben és a
tartalmat jobban kifejező alcímmel a budapesti Logos Kiadó. A tárgy
iránti érdeklődést jelzi, hogy ez az újabb kiadás is
hamarosan elfogyott. Most, a könyv újabb kiadását kézben
tartva, szükségesnek érezzük, hogy szerzőjét és ma is időszerű
mondanivalóját ismertessük.
Joszéf G’dáljá
Klausner (1874-1958) irodalomtörténész és irodalmi kritikus, történész,
nyelvész és cionista vezetőként írta be nevét a zsidó történelembe.
Litvániában, Vilna közelében született, de tizenegy éves korában
családjával Odesszába költözött, ahol héber tannyelvű
iskolába íratták. Innen datálható a héber nyelv iránti
szenvedélyes szeretete, ami életének meghatározó irányává
és fő érdeklődési területévé vált. 1897-ben Németországban
folytatta tanulmányait; a heidelbergi egyetemen a sémi és a
modern nyelveket, történettudományt és filozófiát
hallgatott. 1907-ben visszatért Odesszába, ahol a modern szemlélet
alapján működő jesivában (zsidó vallásos főiskolában) történelmet
tanított. 1917-ben - bár meghívták előadónak az odesszai
egyetemre - a bolsevik forradalom kitörése után az akkori
Palesztinába emigrált és Jeruzsálemben telepedett le. A Héber
Egyetem létrehívásakor a héber irodalom professzorává nevezték
ki. 1944-ben, hetven esztendős korában bízták rá az annyira
áhított Történelemtudományi Tanszék vezetését.
Klausner történettudományi
kutatásai között különös fontosságot tulajdonított a Jézus
személye és a kereszténység kezdeti korszaka lehető legrészletesebb
és legpontosabb megismerésének, minél több értékelhető tény
és autentikus forrás feltárásának. Az ebben a témában írott
tanulmányai képviselik az első átfogó és valóban tudományos
színvonalú értekezéseket a tárgyban, amelyek modern zsidó
szerző tollából, héber nyelven megjelentek.
A magyar kiadásban
ismét közreadott mű első ízben 1922-ben jelent meg Jeruzsálemben,
és hamarosan több európai nyelvre is lefordították. Angol
kiadása már 1925-ben az olvasók kezébe kerülhetett. Klausner
könyve megírásakor mélyreható tárgyi tudással, tekintélyes
mennyiségű elsődleges forrás ismeretével rendelkezett, különösen
a rabbinikus irodalom területéről. Az összegyűjtött anyag
terjedelme és értéke lehetővé tette számára, hogy megbízható
képet fessen Jézusról, amint kortársai között élt és tevékenykedett.
Klausner – szemben zsidó elődeivel, akik Jézusról írtak –
elsősorban a történelmi háttér dokumentálhatóan valósághű
megrajzolását tekintette céljának. Ugyanilyen súlyt helyezett
a Jézusnak tulajdonított mondások eredeti jelentésének és
forrásainak felkutatására. Mindenek előtt Jézus zsidóságát
hangsúlyozza, kiemelve, hogy a vándorprédikátor minden
alkalmat megragadott arra, hogy büszkén hitet tegyen zsidósága
mellett.
Sem a fellelhető források, sem az Újtestamentum történetei
nem tartalmaznak olyan utalásokat, amelyek szerint Jézus
elhagyta, vagy megtagadta volna a zsidóságot. Ugyanígy az sem tűnik
ki az említett forrásokból, hogy Jézus a zsidók messiásának
tartotta volna magát. Klausner, művében erőteljesen hangsúlyozza,
hogy a Jézus-történet humanisztikus üzenete, bár helyenként
– szemben a korabeli zsidó tanításokkal – nem nélkülözi
a túlzásokat és az élet realitásaitól meglehetősen távol
áll, mégis beilleszthető, szerves részének tekinthető a kor
judaizmusának.
Ennek ellenére, Jézus utópisztikus és sokszor
egyénieskedő vonásokat tartalmazó tanításairól, ezeket
sorra véve, kimutatja, hogy miben és mennyiben lépnek túl a
zsidó vallás keretein, valamint azokra a részletekre is felhívja
a figyelmet, amelyek szemben állnak a zsidó szellemiség (ideértve
a vallást is!) erős nemzeti jellegével, ilyen kötődésével
és érzelmeivel.
A könyvet, amely
rendkívül alapos és szerteágazó zsidó és a klasszikus ókorra
vonatkozó tudományos felkészültségre épül, első megjelenésekor,
de később is, szimpátiával fogadták a keresztény tudósok és
az érdeklődő olvasók, minthogy Jézus nem ritkán vitatott történelmi
valóságának, dokumentálható alakjának elismert zsidó személyiségtől
származó tanúbizonyságát látták benne.
Klausner művének
általános értékét az is emeli, hogy Jézus - mára már kétségbevonhatatlan
- jelentőségét új, pozitív szempontokkal egészítette ki, és
nagy mértékben hozzájárult Jézusnak, mint a zsidó történelem
és vallástörténet figyelemreméltó alakjának ilyen formában
való értelmezéséhez.
A könyv hatásának szempontjából
mindenképpen említenünk kell azt is, hogy világosan és
logikus okfejtéssel kimutatja, hogy mennyire hamis az a keresztény
részről immár két évezrede hangoztatott meggyőződés, már-már
vád, amely a zsidóknak Jézus elítélésében és halálában játszott
szerepét taglalja.
Végezetül említenünk
kell azt is, hogy Klausner úttörő műve irányította a
judaisztika Budapestről indult világhírű tudósának, Vermes Gézának
érdeklődését e téma kutatására, amely a magyarul is
megjelent három könyvében (Osiris Kiadó) összegeződött.
Klausner műve hasznos
olvasmánya lehet a történelem, a vallástörténet, a teológia
iránt érdeklődő szakembernek és a téma iránt fogékony, tájékozódást
igénylő olvasónak egyaránt.
Borsányi-Schmidt
Ferenc |