1. A pesti
nők szervezkedése, és a zsidó Nőegylet
Ha feltétlenül meg kellene határozni jelen dolgozat irányzatát, akkor a
nőetikát választanám. A nőetikát ugyanis az
jellemzi, hogy a nők - önmaguk valóságából
indulva - azon gondolkodnak el, milyen módon
járulhatnak hozzá az emberiség életminőségének
javításához. Ebben a tézisben kifejezésre jut az a vélemény
is, hogy a feminizmus a humanizmussal egyenlő,
hiszen a nők tudatosan vállalnak felelősséget az
aktuális világért és az eljövendő generációkért.
Tekintettel az emancipáció történetére, a feminizmust - tévesen - a
Felvilágosodás paradigmájának is felfoghatják.
Ám a Felvilágosodás - felszabadítva a társadalom
némely rétegét a tudatlanság alól - a nemzeti
nyelvek és a nemzeti magatartási minták révén
gúzsba kötötte az egész Európát. Az életvitel
egyik kötelező mintájává a felvilágosult
kereszténység lett, az ettől eltérő magatartás
pedig gyanút, félelmet, de legfeljebb szánalmat
váltott ki az ország „mi” (például „mi
magyarok”) egységébe mind szorosabban tömörülő
polgáraiból.
A felvilágosult ember jól ismerte saját normacsoportjának határait,
hazafias lelkülettel rendelkezett és a saját
társadalmi csoport közjava érdekében
fáradozott. A magyar társadalmat jobbítani
szándékozó női csoportok eleinte még csak a női
nem egyenlőségéért könyörögtek a társadalmat
birtokló férfiakhoz (így volt ez 1790-ban,
amikor Bárány Péter a magyar anyák megbízásából
fordult a magyar parlamenthez). A férfiak
(Palóczi Horváth Ádám) felsorolták a nők
hiányosságait, és azt tanácsolták, hogy csak ne
szervezkedjenek, ismerjék el a férfiak
elsőbbségét és becsüljék meg őket.
Később a bölcs férfiak rájöttek,
hogy mégis érdemes talán néhány kisebb
engedményt tenni, és így alakultak meg a
felekezetek vallásos kontrollja alatt működő női
szervezetek, többek között a pesti lakosság
szerves részét képező zsidóság Nőegylete. A
zsidó közösség a női szerepet - a többi,
Európában honos valláshoz hasonlóan - a családra
korlátozta, és a férfi alaptevékenység
kiegészítőjeként tekintette, miközben a női
közszereplés éppen a zsidó vallási közösségben
életfontosságú volt. Az 1828-as pesti
jegyzőkönyvekből kitűnik, hogy a közösség
zavartalan működése érdekében a nők
betegőrzőként (Krankenwächter) és a gyermekágyas
anyák segítőiként tevékenykedtek. A 19. század
elején már szinte mindenütt működtek a zsidó
bábák, akiknek munkája már csak a
kényszerkikeresztelés megakadályozása miatt is
exisztenciális jelentőségű volt.
1866-ban a
pesti zsidó közösséget egy újabb struktúra
egészítette ki - a Nőegylet, noha egy létező
terézvárosi nőegyletre való utalásokat
Dorffinger 1827-es pesti úti kalauzában is
megtalálhatjuk. Előfordulhat, hogy Dorffingnál nem a zsidó
nőegyletről volt szó, annál is inkább, hogy
1840-ig a zsidók még nem rendelkezhettek
ingatlanokkal, a forrás pedig egy
ingatlantulajdoni névsor volt. Gergély Anna
sárbogárdi munkája mintha ellentmondana
feltevésünknek, hogy a pesti zsidó nőegylet az
idegen mintát utánozhatta. Sárbogárdon ugyanis a többi felekezet nőegyletei
a zsidó nőegylet nyomát követték (Jótékony
Nőegylet, 1876: Brenner Mártonné és Goldner
Mórné vezetésével). De az is lehet, hogy a
nőegyleti ötlet egy zsidó import volt, amint az
egyesület létrehozását tevékenyen támogató Rabbi
Meisel Wolf Alajos is Stettinből jött Pestre.
Lendvai Mária
azt írta 2002-es cikkében, hogy a Nőegylet
megalakításával néhány társadalmilag érzékeny
zsidó nő válaszolt a fokozódó pesti nyomorra. De bármilyen nemesek is voltak az egyesület
céljai, azokat nem a nők fogalmazták meg, amint
a célok megvalósítására szolgáló eszközöket és
feladatokat sem a nők választották ki. Néhány
emancipált férfi a felszabadult tőke számára
keresett új, célszerű befektetési utakat, és
ilyennek tűnt a jótékonyság is. Az
alapszabályzat szerint a Pesti Izraelita
Nőegylet célja „A szemérmes, mégpedig nőnemű
szegények megsegítése, különös tekintettel a
betegekre, keresőképtelenekre, állapotosokra,
özvegyekre és árvákra”. Persze, azonmód
felvetődik a kérdés, kik is lehettek a
kiválasztott „szemérmesek”. Az alapítás idején,
ugyanis, Pesten már számos „leányanya” élt, és a
zsidó közösségben is voltak hajadon anyák. A
házasságon kívüli gyermekeket az 1840-es években
már a zsidó közösség is „törvényteleneknek”
anyakönyvezte. Kérdés tehát, hogy - az illegális
gyermeke ellenére - számíthatott-e még a
leányanya elég szemérmesnek ahhoz, hogy a
Nőegylettől segítséget kapjon.
A Nőegylet jótékonyságra korlátozott
céljai értelmében egyik első intézménye a
Leány-Árvaház volt, amelynek elsődleges
feladatai közé a zsidó lányok lezüllésének
megelőzése tartozott. Julia Richters, egy svájci
kutatónő, megemlíti, hogy a zsidó gyermekek alapvetően nem
kerülhettek be a keresztény árvaházakba, amiről
a szerzőnő szerint az 1881. június 8-án tartott
egyleti közgyűlés jegyzőkönyve tanúskodott. A
Leányárvaházat a zsidó hagyomány tudatos
megőrzése jellemezte, noha az alapítók közül
sokan már világi iskolákat végeztek, sőt szakmai
képesítéssel is rendelkeztek, mint például
Bischitz Johanna, aki 1898-ig a Nőegylet
elnöknője volt. Johanna gyakorlott ápolónő volt.
Egyébként úgy ő, mint férje családja (amelynek
sárbogárdi ága is volt) igen vagyonosak voltak
és sokat áldoztak a pesti társadalom
jobbításáért, ami jellemző is volt a magyarosodó
pesti zsidóság társadalmi magatartási mintájára.
Noha a női
boldogulást az alapítók alapvetően a jó férj
oldalán képzelték el, a leányintézetben az árvák
szakmai képesítést is kaptak. Többek között
cselédmunkára is készítették őket. Pedig pont
ebből a szakmai csoportból alakult ki jellemzően
az egyedülálló anyák rétege. Néhány évvel a
zsidó Nőegylet megalakulását követően, „A nő”
című feminista lap, az alábbi adatokat közölte a
női munkát közvetítő iroda 1914. évi jelentése
alapján. Ezek szerint az első négy hónap alatt
kiközvetítették
3847 varrónőt
3088 háztartási alkalmazottat
1095 munkásnőt
1037 napszámost
418 földmunkást
141 nevelőnőt ill. tanítónőt.
E statisztika szerint a cselédmunka még mindig a vezető helyen állt, noha
a szakma elnevezése jellegzetesen megváltozott.
A nők önértékelése kezdett lassan változni,
szemmel láthatóan már nem volt elég a férfiak
által átengedett működési terület. Az 1907-ben
megjelent feminista lap („A nő és a társadalom”)
első számában egy tanulságos mesét olvashatunk a
nők új öntudatáról. Az elbeszélés stílusa egy
példabeszédre, vagy egy midrásra emlékeztet: hol
volt, hol nem volt, élt egyszer egy apa, akinek
egy lánya és néhány fia volt. A lány munkája
igen értékes volt a család számára, mert a lány
„jó tejet hozott”, és ebből az egész család jó
ízűen táplálkozott. Persze, a lány nem tudhatta,
mennyire értékes volt a munkája, és a bátyai
kérték apjukat, hogy ne tanítsa a lányt, nehogy
megértse a dolgokat. Az apa pedig jól ismerte
gyermekeit:
- „Okosabb ő, mint ti, magától is rájön.”
Erre a fiak így szóltak:
- „Akkor mondd meg, hogy ez bűn: tudni,
felfogni, és akarni”.
2. A Magyar
feminista Egyesület céljairól és néhány
prominens tagjáról
A Feminista Egyesület második hivatalos lapja
(1914-1918)
A Magyar feminista Egyesület 1904-ben alakult meg, és erről szinte minden
fontosabb magyar újság azonnal beszámolt. Pesti
Napló is írt a Ferenciek tere 4. szám alatti
épület egyik termében összegyűlt társaságról. A
társaságra a sokszínűség volt jellemző. 200 nő
és 50 férfi állt a teremben - diákok és
munkásnők egymás mellett - olyan csendesen, mint
egy templomban, és vártak az eseményekre.
Glücklich Vilma megnyitó beszédét több kritikus
pozitívan értékelte, noha sok bírálat is
hangzott el. Azt terjesztették, hogy ezt a
teljesen felesleges egyletet az unatkozó nők
hozták létre.
Dr. Blau Lajos, rabbi és a Rabbiképző Intézet egykori vezetője, a zsidó
tudományok neves tolmácsolója közvetlenül ugyan
nem reagált a feminista Egyesületre, de 1914-ben
megjelent történelmi tanulmánya a zsidó
házasságról. Ebben a nők hagyományos zsidó társadalmi
helyzetét eképp írta le: „Die
Frau war keine Sklavin, aber auch nicht
gleichberechtigt, obgleich eine fortschreitende
Aufwärtsbewegung zur vollen sittlichen
Persönlichkeit in natürlicher Unterordnung unter
dem Manne sich nicht verkennen lässt“. (A nő ugyan nem volt rabszolga, de egyenjogú
sem, ám nem lehetett nem észrevenni, hogy a
természeténél fogva férfinek alárendelt nő egyre
haladott a személyes erkölcsi fejlődésben.)
A müncheni kiadást
a Magyar-Zsidó Szemle két évvel később
publikálta. És ugyanakkor jelent meg „A kávéházi
nők” című cikk, amelyben egy férfi szerző
ismételten megsajnálta azokat a nőket, akik
szabad idejűket társnőikkel együtt a kávéházi
„kirakatokban” töltik, ahelyett hogy otthon
várnának az agyondolgozott férjeikre.
Persze, nemcsak a
zsidó oldalról hangzottak el bíráló, sőt
antifeminista hangok. Az Országházban Pap Samu
harcolt a nők egyetemi tanulmányainak
engedélyezése ellen. Somogyi Géza a reformátusok
részéről és Mayer Béla kalocsai püspök a
katolikusoktól is támogatták őt mondván, hogy ez
a szörnyű elképzelés csak rontja a nők házassági
esélyeit. A társadalomra nézve is rendkívül
káros, hiszen a tanult nők kevésbe hajlamosak a
nemzet folyamatos utánpótlására.
Az 1907-ben megjelent „A nő és a társadalom” című lap deklarálta, hogy a
nők hajlandók felvállalni a felelősséget az
egész magyar társadalomért. A feminista
egyesület nem pártként lépett ki a nyilvánosság
elé, ám a radikális feminista irányzat elejétől
kezdődően kirajzolódott benne. A radikálisak
követelték, hogy az állam vállalja át a
szegények sorsának és a munkások
életkörülményeinek javítását. Ugyancsak állami
feladatnak tekintették a lakásbiztosítást és a
gyermekellátást. Glücklich Vilma „Az egyén és a
társadalom” tanulmányában vázolta fel a
munkásnegyedek jövőbeni képét, amelyben a
lakosság művelődésének is tekintélyes hely
jutott.
Az egyesületen belül éles véleménykülönbségek alakultak ki. A régi „elit”
feminizmus, amely néhány különleges nő
emancipációja mellett foglalt állást, alapvetően
különbözött az egész társadalom radikális
átalakítására törekvő szociáldemokrata
irányzattól. Az egyesület férfitagjainak (pl.
Ignotus, vagy Harkányi Ede) munkái között
megemlítjük Szász Zoltán „A női becsület” című
cikkét. Ebben a szociológiai tanulmányban a szerző
megállapította, hogy a női becsületet a magyar
társadalmi megítélés szexuális tartalommal tölti
fel. Ugyanis a nők exisztenciája is a szexuális
fáradozások sikerétől függ, gondolunk itt
elsősorban a házasságra ill. a kiházasításra. A
szokásos női társadalmi szerepek is ezt a tézist
erősítik, a nők nemi lényként, szerelmes nőként,
a valakik feleségeként, anyjaként jelennek meg a
társadalomban. Éppen ezért a „női bűn” is a
társadalom alsó rétegeiben a prostitúció, a
felső rétegekben a házasságtörés. A férfiaknál
ezzel szemben bűnnek számított az élet ill. a
vagyon elleni erőszakos cselekmény. Összegezve:
a nők becsülete tartalmilag szegényes, és ezen
csak a nők átfogó - gazdasági, erkölcsi és
szellemi - felszabadítása változtathatott.
A feministák a
társadalom átfogó szociális reformját sürgették,
elutasítva a prominens társadalmi körök spontán
jótékonykodását, sőt Glücklich Vilma, Schwimmer
Rózsa és társai kimondottan károsnak látták az
ilyen fajta segítséget, amely egyrészt a
szegénységet a társadalmi élet normális
velejárójává állandósította, másrészt gyorsan
enyhítette a gazdagoknál esetleg előforduló
lelkiismereti furdalásokat. Ezen a helyen
érdemes megemlíteni, hogy a szociális
missziótársulat körül tömörült „keresztény
feministák”, élükön Schlachta Margittal (1922-ig
parlamenti képviselőnő), 1919-ben követelték a
jótékonysági adó fiatal egyedülálló jó módú
férfiakra és gazdag családokra való kivetítését.
1914-ben a feministák lapjának címe megváltozott. „A Nő” című újság
főszerkesztője továbbra is Bédy-Schwimmer Rózsa
maradt. Az újság első számában irodalmi
nyitányként megjelent „Az örök rejtély” című
cikke.
„Rejtély sokféle van, örök rejtély
csak egy: a nő. Így mondják titokzatos mosollyal
vagy komolykodó fontoskodással költők, írók,
művészek, és mondja az ő nótájuk refrénjeképpen
minden férfi, aki a nőről elmélkedik.
Örök rejtély.
S azért mégis minden tizenhat éves tacskó azt
hiszi, ő meg tudja fejteni. Ő „ismeri” a nőt,
hiszen ő férfi. S nemcsak hogy ismeri, de csak ő
ismeri a nőt. Az önmagát nem ismeri. Csak úgy
hordja asszonyi mivoltát, mint a madár a
tollazatát: nem tudja miért, nem tudja
minek....Kívül-belül ismeri a nőt, aki számára
együttesen egy kalap alá vonható fogalom.”
Ezzel a bevezetéssel Schwimmer Rózsa
kiléptette a nőt a rejtélyesség misztikumából,
hogy helyet kapjon a valóságos magyar
társadalomban.
Bédy-Schwimmer Rózsa (Rozika), aki Glücklich Vilmával együtt a Feminista
Egyesület alapítói közé tartozott, diplomatanő
is volt. Rövid ideig Svájcban magyar
nagykövetként képviselte Károlyi Mihály
kormányát. 1937-ben béke világdíjat kapott.
Radikálisan modern nőnek számított. Nevének első
részét férjétől, Bédy nevű újságírótól kapta.
Hogy ténylegesen férjnél volt-e, vagy az 1911 és
1913 között tartott házassága csak
látszatházasság volt, nem tudni. A nyilvánosság
előtt egyedül jelent meg, egyedül utazott és
olyan ruhákat hordott, amelyek az akkori
ízlésnek egyáltalán nem feleltek meg. Igen sok
bátorság kellett, hogy a darázsderék nélküli,
zsákszerű ruhában az utcán járjon. De
valószínűleg provokálta is a közönséget ezzel a
megjelenésével. 1913-ban Rózsa Glücklich
Vilmával és Miskolczi-Meller Eugéniával együtt
szervezte meg a Nők Budapesti
Világkongresszusát. 1914-ben a nőmozgalom
londoni irodájában sajtótitkárként dolgozott. Az
I. világháború kitörését követően a pacifista
mozgalom egyik szervezője. Kun Béla kormányával
nem vállalt együttműködést, és amikor Horthy
ragadta el a hatalmat, a terjedő antiszemitizmus
miatt elhagyta az országot. 1919-ben Európa
szerte szervezett ellenállást Horthy-terror
ellen, 1921-ben Egyesült Államokba emigrált, de
állampolgárságot pacifista tevékenysége miatt
nem kaphatott. 1948-ban halt meg New-Yorkban. 1946-ban még egy interjút adott Gáspár Gézának,
amelyben ismételten rögzítette, hogy az 1904-ben
megalakult magyar feminista mozgalom
demokratikus, pluralista törekvésű volt: „A
magyar progresszió átalakulást kíván, de nem
rombolással, hanem építéssel. (...) Még a
monarchikus királysági formát sem támadtuk, az
evolúción épült amerikai demokrácia lebegett
előttünk, az emberi méltóság teljesebb
kifejezésével és fokozatos haladással, nem pedig
katasztrófákkal. A katasztrófákat csak a
különböző önző pártérdekű, rikácsoló és túlzó
csoportok hozták, amelyek olcsó önzésüket tolták
az ország érdekei fölé.(…) A politkai
állásfoglalás teljes szabadsága nélkül remény
sincs demokráciára és minden felszabadulás
hiábavaló. Konzervativak, monarchisták,
szocialisták, kommunisták járjanak nyílt
sisakkal és ismerjék el végre: ígéreteik és
programjaik őket kötik elsősorban.”Érdemes
még megemlíteni, hogy a 2007. évi internetes
oldalak között megtalálható a zsidó írókról
készült jegyzék, amelyben Bédy-Schwimmer Rózsa
is szerepel.
Glücklich Vilma az első magyar nő
volt, aki a felső fokú végzettségét
Magyarországon szerezte. Elsők között
taníthatott az egyetemen. Horthy-terror elől ő
is elmenekült Ausztriába, ahol hamarosan
meghalt. A harmadik alapítónő - Miksolczi-Meller
Eugénia - ugyancsak zsidó volt. Eugénia
politikus volt, tagja a Szociáldemokrata
Pártnak. 1944-ben letartoztatták, 1945-ben
véglegesen eltűnt. Ausztráliai rokonai mai napig
keresik nyomait.
1946-ban a feminista egyesületet
beszűntették, mivel a célját már állítólag
„teljesítette” és így feleslegessé vált!
3. A
keresztény feminista paradigma. A „Magyar nő”.
1918. márciusában jelent meg a
„Magyar Nő” című lap, amely a keresztény
feminizmus lapjának hirdette magát. A szociális
Missziótársulat Országos szervezetének hivatalos
közlénye eddig a „Keresztény Nő” címet viselte,
és ilyen módon már a VI. évfolyamként jelent meg
abban az évben. Annak ellenére, hogy a lap
minden oldalon nyomatékosan kihangsúlyozta a
keresztény-katolikus elkötelezettségét, a címe
mégis arról tanúskodott, hogy a kiadói az összes
magyar nő nevében kívántak nyilatkozni. Ezt a
„radikális feministák szoba is tették.
Bédy-Schwimmer Rózsa szerint, a „Magyar Nő” a
katolikus szószékből kiprédikálta a feministákat
„a pokolra juttató” erkölcstelenségük miatt. „A Nő” című feminista lapot 1918-ban
beszüntették, így a szociális testvérek
tulajdonképpen hamarosan megszabadultak a
bosszantó vetélytársaktól. De amíg „A Nő”
létezett, a „Magyar Nő” igen harcias volt. A
politikai programjukat is a Missziós Társulat
feministái a „materialista feministáktól” való
elhatárolódás eredményeként fogalmazták meg. A
lap „Lássuk világosan” című rubrikája a
folyamatos összehasonlítás és „kiprédikálás”
céljait szolgálta. A magát feministának és
magyarnak nevező, de valójában a magyar
katolikus egyház érdekeit szolgáló szervezet így
formálta meg politikai arculatát.
A támadás rögtön az első számmal kezdődött. A
szerkesztők két retorikai kérdés alatt foglalták
össze a keresztény missziós feministák, illetve
a radikális feminizmus céljait. Az utóbbiak
megfogalmazása, természetesen, saját kritériumok
alapján történt, így a lap olvasója már eleve
tudhatta, hogyan kell értékelnie a pontokban
összefoglalt nyilatkozatot - vagyis kit kell
dicsérni, és kiben kell ellenséget látni: