Konferencia a holokauszt oktatásáról
2015. november 5-én, csütörtökön az OR-ZSE Oktogonális termében, csekély érdeklődés mellett, nyitotta meg Dr. Kiss
Endre, az MTA doktora, a "holokauszt oktatásáról" rendezett műhelykonferenciát, melyet az OR-ZSE Kaufmann Dávid Zsidó Kultúratudományi Kutatócsoportja és a
Keresztény-Zsidó Társaság(KZST) rendezett.
Az ún. vitaindító előadást dr. Szécsi
József, c. egyetemi docens, az OR-ZSE oktatója, a KZST főtitkára tartotta meg "Egy lehetséges holokausztoktatási
koncepció felé" címmel. Koncepciójának bemutatásában érintette azokat a
témákat, melyeket a holokauszt oktatása során feltétlenült érinteni
szükséges: ezek közül a különbségeket a zsidóknak és nemzsidóknak szóló
oktatást, a zsidóság történelmét, vallását, a teológiai antijudaizmus és
a zsidóellenesség új kérdésköreit, a holokauszt utániak felelősségét....
Utána Sommer László docens, pedagógiai tanácsadó, az OR-ZSE docense tartott tárgyi illusztrációval színesített előadást a
holokauszt oktatásának állami, a nemzeti alaptantervben szereplő
előírásairól, azok konkrét megvalósítási módjairól, oktatás a szélesebb
körökben - az állami, egyházi és alapítványi iskolákban és egyéb
helyeken -, zsidó körökben, és speciális szemléltető eszközök használata
az oktatásban, különös tekintettel az ún. erkölcsi nevelés tartalmára.....
Dobner Győző baptista lelkész a KZST
elnökségi tagja először a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen kötelezővé
tett holokauszt tantárggyal kapcsolatos panaszokat, reakciókat,
következtetéseket ismertette, majd kitért a mai társadalom holkauszt
tagadására, az elmaradt hokauszt feldolgozás kérdéseire, és ezzel
kapcsolatban az előítéletes gondolkodásra való válaszadás fontosságára.
Ugyanígy fel kell lépni a teológiai antijudaizmus megjelenésének
különböző formái ellen is a templomokban, szószékeken, stb. Fontos lenne,
hogy
minél szélesebb körben látogassanak el Auswitz-ba, hogy személyesen is
benyomásokat szerezhessenek.....
ifj. Iványi Gábor
lelkész, a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösségből a holokauszt
oktatásának néhány elméleti és gyakorlati kérdését kívánta saját
készítésű diáival
illusztrálva megvilágítani, hangsúlyozva az emlékezés fontosságát,
beleértve a zsidó temetők, működő és elhagyott zsinagógák, egyéb
emlékkövek, helyek látogatását. Felvetette azt a kérdést, hogy
elégséges-e a holokauszttal kapcsolatos keresztényi
intézményi
bűnbánat, ami a holokauszt túlélők számára
nem lehet azonos a személyes bűnbánattal....
Dr.
Mátrai Zsuzsa az MTA doktora, a neveléstudomány kandidátusa a
bevezető előadáshoz kapcsolódva vetett fel néhány érdekes problémát.
Például azt, hogy a holokauszt nemcsak a zsidóság, hanem az egész
emberiség történelmében egy cezúra, mely után már minden másképp
szemlélhető. Ugyanígy felvethető a holokauszt áldozataival, az elkövetők
utódaival és az áldozatok utódaival kapcsolatos pszichózis kérdése.
Foglalkozott a holokauszt oktatásban alkalmazandó emócionális példák
egyikével is, majd saját eseteivel mutatta be az oktatás nehézségeit.....
Szántóné dr. Balázs Edit
főiskolai docens, az OR-ZSE oktatója ismertette a gyakorlatban
megvalósított oktatási módszert, melyet a történelem-tanárok képzésében
alkalmaztak, rendhagyó történelem órákkal, melyek a zsidóságról szóltak.
Beszélt a holokauszt oktatásban használható ún. helyi anyagokról,
melyekkel lehet szemléletessé tenni az oktatást. Képeket mutatott be a
szombathelyi savária múzeum témával kapcsolatos kiállításából, valamint
a kiállítási tablók oktatásban való felhasználását.....
Dr. Szigeti Jenő prof.
emer. ATF., hozzászólásában a történelem oktatás fontosságát emelte ki,
mint a magyar közösség tudatának formálóját, mivel a köztudatban
elterjedt antiszemitizmusnak jórészt a tudatlanság az egyik oka.
Tudatosítani kellene a közvéleményben is, hogy a magyar kultúra
sokszínűségének a befogadott sok egyéb kultúra a forrása, így az
előítéletesség nem tolerálható tudatosan. A zsidóság kultúrája is így,
szervesen beilleszkedik a mai magyar kultúrába is.....
Dr. Tokics Imre főiskolai
tanár, ATF., több, mint 30 éves katedrai tevékenységét hozta fel
példának a zsidóság megismertetésében, miko ris az Ószövetség oktatásnak
első lépéseként igyekszik megszerettetni hallgatóival a zsidóságot, szép
lassan, annak érdekében, hogy filoszemita gondolkodást tudjanak
kialakítani. Ennek a gondolkodásmódnak a történelmi előzménye az is,
hogy az adventista egyház a holokauszt idején igen sok zsidót
mentett meg....
Varga Béla közgazdász, KZST
elnökségi tag, mint meghívott hozzászóló ás holokauszt túlélő mondta el
a holokauszt oktatás keretében szerzett tapasztalatait, melyeket főleg
külföldön és főleg egyházi rendezvényeken megtartott beszámolói során
szerzett. Kérte a jelen lévő oktatókat és a hallgatóságot, hogy ne
hagyják feledésbe menni a holokauszt túlélők által átélt borzalmakat,
hanem úgy dokumentálva, valóságosan, hogy a fiatalok megértsék és
átérezzék miről is van szó.....
Dr. Schőner Alfréd rektor-főrabbi, az OR-ZSE rektora egy 1945-ben a magyarországi Dror Habonim, magyarul a kibuci munkások
szervezete által nyomtatott képes, főleg magyarul írt Pészachi Hágádát elemezte, mely a cionizmust és az
Izraelbe történő kivándorlást volt hivatva propagálni......
Dr. Lichtmann Tamás az OR-ZSE
egyetemi tanára bemutatott és részletesen ismertetett egy általa
összeállított, a Debreceni Egyetem kiadásában megjelent "Holokauszt
tankönyvet", mely a holokauszt oktatásban használtható egyetemi szinten,
de amely alkalmas lehet széleskörű oktatási anyagnak is.....
Dr. Hidvégi Máté c. egyetemi tanár, biokémikus az
antiszemitizmus leküzdésének egyik eszközéül ajánlotta, hogy ki kellene
adni egy olyan összeállítást, amely a híres magyar származású zsidókat,
Nobel-díjasokat, orvosokat, művészeket, színészeket, tudósokat,
írókat, sportolókat, zenészeket stb., mely szimpatikussá tudná tenni a
nagyközönség előtt a zsidókat....
Ungárné Dr. Komoly Judit,
prof. emer. az OR-ZSE oktatási tanácsadója, mint holokauszt túlélő szólt
hozzá az elhangzottakhoz. Pszichológusként az előítéletességről beszélt,
amely igen mélyen gyökerező tulajdonság, jórész tapasztalások nélkül,
hallomások és hamis benyomások alapján, csoporttartozás megerősítésére.
Ennek kapcsán említette a zsidóság bűnbakká válásának folyamatát és erre
felhozott egy szociálpszichológiai magyarázatot.....
Ezután további hozzászólások, illetve
vélemények hangzottak el. Hozzászólt Szécsi
József, majd Schőner Alfréd mondta el javaslatait, Szántóné dr. Balázs Edit ismertette oktatási tapasztalatait,
Mátrai Zsuzsa az antiszemitizmus forrásairól szólt. Több
hozzászólás után Szécsi József említett még több témát, illetve beszélt a Holokauszt oktatás mai társadalmi nehézségeiről és a perspektívákról,
végül lezárta a konferenciát.
2015.11.12
KP.
|