A
PESZAH TÖRTÉNETÉRŐL
A csodás egyiptomi
kivonulás és megszabadulás emlékünnepe, amelyet nyolc napon át
tartunk. Első és utolsó két napja főünnep, a közbülső négy nap hajl
hámajéd, félünnep.
Az ünnep nevei egyben jelentőségét is fémjelzik:
Peszah, az "elkerülés ünnepe", mert a Tóra szerint a csapás
elkerülte a zsidó házakat.
Hág hárrrácajsz, a kovásztalan kenyér ünnepe. Emlékezve a történelmi
eseményre, amikor őseink sietve hagyták el Egyiptomot, s nem volt
elég idő a tészta megkelésére. Maga a ruúcó szó kovásztalan kenyeret
(népiesen macesz) jelent. Ennek tésztájába sütés előtt vizen kívül
mást nem (ehet tenni. Nyolc napig - az egész ünnep alatt - csak
kovásztalant eszünk.
Hág hoóviv, a tavasz ünnepe.
Zrnán héruszértu, szabadságunk ünnepe. Évszázadokon keresztül
rabszolgasorban szenvedtek őseink Egyiptomban. Ám Isten
meghallgatta Izrael gyermekeinek jajkiáltását. Mózes személyében
olyan vezető támadt, aki a tömeg élére állva kivezette az embereket
a szolgaságból. Ez az esemény mélyen belevésődött a közösségi
emlékezetbe, a családi és a templomi életbe egyaránt.
Szertartások és szokások
Az ünnepről így ír Mózes 11. könyve a 12. fejezetben:
"Hét napon át kovásztalan kenyeret egyetek : de már az első napra
takarítsatok ki minden kovászt házaitokból. Az első napon szent
gyülekezés, a hetedik napon szent gyülekezés legyen nektek, semmi
munkát ne végezzetek, kivéve ami evésre szolgál, azt elvégezhetitek.
Őrizzétek meg a kovásztalan kenyér ünnepét, mert ezen a napon
vezettem ki seregeiteket Egyiptom országából. Őrizzétek hát meg ezt
a napot nemzedékeiteken át örök törvényül. Az első hónap
tizennegyedik napján egyetek kovásztalan kenyeret, a hónap
huszonegyedik napjának estéjéig. Hét napon át kovász ne kerüljön
házatokba. Semmi kovászosat ne egyetek, minden lakhelyeteken
kovásztalan kenyeret egyetek."
Amint elul hónapja a nagyünnepekre való felkészülés jegyében telik
el, úgy az első hónap (niszán) a Peszahot készíti elő. Az ünnep
mezőgazdasági jelentősége a kalászérés volt. A hagyomány szerint
ebben a hónapban készítették a frigysátort, s felavatásának
tiszteletére Peszahig tartó ünnepséget rendeztek. Mindezeknél
jelentősebb a kivonulás ténye, amely az egész ünnep meghatározó
alapgondolata.
Hosszú évszázadok hagyománya szerint már Peszah előtt megtisztítjuk
házunkat a homéctól, a kovászostól. Niszán tizenharmadikán este a
családfő viaszgyertyával végigjárja a házat, s megkeresi az "előre
elkészített" kenyérdarabokat.
Egy ünnepre sem készül olyan nagy gonddal és fáradsággal a vallásos
zsidó család, mint peszahra. Már purim után elkezdik tisztogatni a
lakást, a szekrényeket, takarítani az éléskamrát. Gondosan
elkülönítik a lisztet, a gabona- és kovásztartalmú ételeket, ecetet
stb. Peszah előtti napon az éléskamrába vagy más, jól lezárható
helyiségbe gyűjtik ezeket. Pontos listát készítenek róluk, hogy
"eladják" azokat - szabályos szerződéssel nem-zsidó szomszédaiknak,
vagy ezt az "üzletet" a hitközség gondjaira bízzák. Így
elmondhatják, hogy az ünnep napjain nincs birtokukban semmiféle
kovászos étel. Ünnep után természetesen "visszavásárolják" ezt.
Régente, ugyancsak egy hónappal az ünnep előtt elkezdték tanulni a
peszahi törvényeket a jesivákban (a talmudi főiskolákon) és a zsidó
templomokban. Az ünnep előtti szombaton, Sábbász hágódajlkor
(nagyszombat) a rabbi elmagyarázta a híveknek a vallási
előírásokat. A széder-estét megelőző reggelen, Erev-peszahkor
ünnepélyesen befejezték a talmudi kötet tanulását. Ezt a
"befejezést" (héberül szijjum) mindmáig gyakorolják a legtöbb
zsinagógában. Ennek az az oka, hogy az elsőszülött férfiaknak aznap
böjtölniük kellene (emlékezésül a tizedik csapástól való
megmenekülésre), ám a Talmud-tanulás befejezése felmenti őket e
kötelességük alól.. .
SZÉDER
"És beszéld el gyermekeidnek azon a napon mindazt, ami veled
történt, és szólj: Ezért tette az Örökkévaló, amit értem tett, mikor
kijöttem Egyiptomból." Az ünnepet köszöntő este legfontosabb célja
ugyanis
az, hogy a családfő elmesélje gyermekének az ősi megszabadulás
történetét, hogy folyamatosan továbbadja a hagyományt. Mindenki érezze
úgy magát, mintha ő maga szabadult volna ki Egyiptomból.
A családban vagy a közösségben megrendezett széder-est könyve: a
Haggáda. Magyarul: elbeszélés, az egyiptomi kivonulás története. A
széder szó jelentése: rend. Az est házigazdája ugyanis meghatározott
rendben vezeti le az estét.
|
Marc Chagall: Széder |
|
A széder szerkezete sorrendben a
következő:
KÁDDÉS: Ünnepet köszöntő ima.
URHÁC: A házigazda kézmosása (ennek főképp tisztasági oka
van).
KÁRPÁSZ: A zöldséget (salátát, piros retket) sós vízbe mártva
fogyasztjuk el. (A sós víz azokra a könnyekre emlékeztet, amelyeket
őseink hullajtottak az egyiptomi szolgaság idején.)
JÁHÁC: A középső mácó (macesz) kettétörése. (A házigazda ezt
kendőbe csomagolja és „eldugja". Amikor a vacsora előtt a családfő
vagy a szédervezető ismét kezet most, a gyerekek "elcsenik", s csak
ajándék fejében adják azt vissza. A széder-estet ugyanis addig nem
lehet befejezni, amíg abból nem esznek, amíg ez a maceszdarab elő
nem kerül. Ezt nevezik görög eredetű héber szóval ÁFIKAJMON-nak.)
MÁGID: A gyerek négy kérdést tesz föl édesapjának. MÁ NISTÁNÓ:
Miben különbözik ez az éjszaka a többitől? A szülő válaszában
elmeséli - hagyományos magyarázatokkal fűszerezve - az egyiptomi
csodás megszabadulás történetét. ÁVÓDIM HOJINU: Szolgák voltunk
Egyiptomban ...
ROHCÓ: Étkezés előtti kézmosás. (A családfő ilyenkor rövid
időre kénytelen kimenni, s a gyerekek ezt használják föl az
áfikajmon megszerzésére.)
MAJCI-MÁCÓ: Áldást mondanak a maceszra. Ilyenkor esznek
belőle először.
MÓRAJR: Keserű fű, általában torma, amelyet azért eszünk,
hogy a rabszolgasors keserűségét felidézzük.
KAJRÉH: Két macesz közé tormát teszünk, s úgy esszük.
(Emlékezésül a hajdanvolt jeruzsálemi Szentélyre.)
SULHON AJRÉH: Terített asztal. A vacsorát keménytojással
kezdjük. CÓFUN: A „megtalált" áfikajmont megkóstolják. BÓRÉH:
Étkezés utáni ima.
HÁLLÉL: Hálaadó zsoltárokat mondunk.
NIRCÓ: Kedves, játékos ünnepi dalok következnek befejezésül.
(Ha az egymás alatt olvasható héber szavakat párokba szedjük, kis
vers kerekedik belőlük, amelynek célja, hogy el ne felejtsük a
sorrendet.
Az emlékeztető versikét énekelni is szokták.)
A Haggáda állandóan visszatérő motívuma a négyes szám. ÁRBÁ
KAJSZAJSZ, azaz négy pohár borból iszunk ;
A szédertálon négy
alkalmi étel van: zörajá: sült hús, bécó: sült tojás,
mácó:
kovásztalan kenyér és mórajr: keserű gyökér.
(A szédertálon
mindezeken kívül még kárpász: zöldség, hrajszesz: almából, fahéjból,
dióból, borból álló keverék, valamint sós víz is található.)
Kovásztalan kenyeret azért eszünk, mert ezt vitték magukkal őseink
Egyiptomból. Sietve kellett távozniuk: nem volt idejük a tészta
kelesztésére. A hrajszesz a vályogból gyúrt téglákra emlékeztet,
amelyekkel őseink rabszolgaként dolgoztak. A sós víz a könnyeket
idézi.
A széder-adó házigazda hangosan mondja a Haggádát, s a többiek vele
zümmögik a melódiákat. Egyébként az egész szertartás célja az, hogy
érdeklődést keltsen a gyermekekben, s figyeljenek a Haggáda
szövegére, az apa magyarázataira, s hogy a szokatlan szertartások
láttán kérdezzenek, illetve a házigazda feleljen nekik. A gyerek
éberségét és érdeklődését fokozza az áfikajmon is, amelyről már
szóltunk.
A tíz csapás említésekor ujjunkat a borba mártjuk, és kicsepegtetünk
egy kevés bort. Úgy véljük: ne legyen tele a mi poharunk, amikor
emberi szenvedésről olvasunk. Még akkor sem, ha ellenségeink jogos
megbüntetéséről hallunk.
A peszahi istentiszteletek rendje:
A kántor első nap délelőtt kitlit ölt és bőséges harmatért
imádkozik. A Mááriv imánál kezdődik az ómerszámlálás. Az ómer
(árpakalász) segítségével számolták az ősi Izráelben a Szentély
idején a napokat és a heteket, negyvenkilenc napon keresztül. Az
ötvenedik nap: Sovuajsz ünnepe.
Peszah hetedik napján Mózes diadalénekét olvassuk fel a Tórából:
ezen a napon keltek át őseink a Nádas-tengeren, az egyiptomi üldöző
sereg pedig vízbe fúlt. A nyolcadik napon Mázkirt (emlékeztető imát)
tartunk, elhunyt hozzátartozóinkra gondolunk.
ORZSE Press
2008.04.11
|