ANDRAGÓGIA
Zsidó
felekezeti szociális munkás szak I. évf.
A tantárgy
kódja:
meghirdetés féléve: 2006-2007 tanév. 1. félév
kreditpont: 2
összóraszám: 2 óra előadás/hét ,30 óra/félév
számonkérés módja: kollokvium
szervezeti egység: Neveléstudományi és Szociális Munka Tanszék
Tantárgyi célkitűzés:
Az andragógia fogalmának tisztázása, bevezetés az általános andragógiába.
Az andragógia helye, szerepe a mai társadalomban. A felnőttképzés
/andragógia történetének főbb állomásai. Andragógia vagy felnőtt pedagógia
névhasználati problémák. Felnőttség értelmezése. A felnőttképzésben
használható módszerek, eljárások megismertetése.
A tantárgy tartalma:
Az andragógia történeti áttekintése és kialakulása. Felnőttképzés elmélete,
névhasználati problémák. A felnőttkor meghatározásának, és a felnőtt
nevelhetőségének kérdésköre. A felnőtt ember életkori kritériumai, a
személyiségérettség kritériumai. Differenciális érettség–
elméletek . A pedagógiai nagykorúság fogalma.
Életkorválságok és döntések. Felnőtt szocializáció, felnőtt személyiség
jellemzői és művelődési motívumai. A felnőttképzés módszertani alapelvei. A
felnőttek tanításának és tanulásának módszerei és eszközei. A beszélgetés
(egyéni, csoportos, kerekasztal), előadás, előadássorozat, vita, tréning
módszerek részletes ismertetése. A felnőttek tanulásának és tanulási
motivációijának jellemzői.. A tanulási képesség
felnőttkori változásai. Teljesítmény és értékelés a felnőttképzésben. A
művelődés alappillérei a XXI században. A multikulturális felnőttnevelés
részletes feldolgozása, filmvetítéssel megerősítve. Az egész életen áttartó
tanulás fogalmának tisztázása, feltételeinek számbavétele. Általános
felnőttképzési tevékenység mai értelmezése. Szükséges szemlélet váltás az
egész életen áttartó tanulás megvalósításához. Élethosszig tartó tanulás
(learning of life ) mindenkinek stratégiai lépései
és kulcsfogalmai. A felnőttképzés szervezeti formái, jelenléti és
távtanulás sajátosságai. TA a felnőttképzésben. A felnőttképzési törvény
szemléletének és jellemzőinek áttekintése. A felnőttképzés területén az
elmélet és a gyakorlat jelenlegi viszonyának értelmezése.
Az osztályzat kialakításának módja:
*minden előadáson való aktív részvétel
*gyűjtőmunka
*kiselőadás tartása
*kollokvium
IRODALOMJEGYZÉK:
Kötelező
1, Czike Bernadett: Bevezetés a pedagógiába.(Szöveggyűjtemény)
Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996 (67 - 71old.)
2, Csoma Gyula: Mesterség és szerep: A nevelési- tanítási szerep a
pedagógusok és az andragógusok munkájában. PTE TTK FEEFI, 2003
3, Tóth Etelka: Tanári kompetenciák és képesítésekre vonatkozó Európai
princípiumok
Szakképzési Szemle, XXI. évfolyam, 2005 / 4 szám (380 - 386. old)
https://europa.eu.int./comm/dgs/education_culture
4, Elekes Attila: Pedagógia - Egészségpedagógia SE EFK: Bp.2006. 2. 4.
Felnőttképzés (159 -175. o. )
5, Feketéné Szakos Éva: A felnőttek tanulása és oktatása új felfogásban. (a
konstruktivizmus alkalmazási lehetőségei a mai
hazai andragógiában) Akadémia Kiadó, Bp., 2002.
6, Felvégi Emese: Távoktatás, e - learning és nyitott oktatás Anglia, az
Egyesült Államok, Finnország, Németország ,
Svédország oktatási rendszerében. Új pedagógiai Szemle, LV. évfolyam , 2005, 12 szám 92 - 99.old
7, Kálmán Anikó (szerk.): A felnőttképzés új útjai. Didakt Kiadó, Budapest,
2002.
8, Zrinszky László: A felnőttképzés tudománya. Bevezetés az andragógiába.
OKKER, Oktatási Iroda, Bp.2003.(6 -25,29 -62,118 -144,172 -214, 216-228
old.)
9, Zrinszky László: A tudás, mint andragógiai probléma (tanulás egész
életen át)
Magyar Pedagógia 2002/2.szám 131 - 143. old.
Ajánlott
1, Bagdy Emőke: Fejlődéslélektan az életfolyamaton át. Pszichoterápia IX.
évf. 2000. Aug. (263-296.o.)
2, Csoma Gyula - Ocskay Miklós:A vizsgáztatás
andragógiai kérdései.
Flaccus Kiadó , Budapest, 2005.
3, Feketéné Szakos Éva: Az első hazai andragógiai Delfi kutatás
eredményeiből.
Magyar Pedagógia 2003, 103. évfolyam 3. szám, 339 - 367. oldal
4, Györgyi Zoltán: Az iskolarendszerű felnőttoktatás kérdőjelei
www. neumann-haz.hu /digital/educ…
5, Harangi László: Két stratégiai dokumentum a felnőttkori tanulásról
Új Pedagógiai Szemle L .évfolyam ,. 2000. 11.sz. . (7-12.o.)
6, Kálmán Anikó (szerk.): A felnőttképzés új útjai. Didakt Kiadó, Budapest,
2002.
7, Mihály Ildikó: Élethosszig tartó tanulást mindenkinek! – Az OCED oktatáspolitikai
alapelveiről.
Új Pedagógiai Szemle LII . évf.
2000.márc.(101-111.o.)
8, Pethő László: A felnőttoktatás fogalmának változásai. Új Pedagógiai
Szemle L . évf. 2000.11. (3-6. o.
)
9, Popper Péter: Felnőttnek lenni (A „létező” és „készülő” ember). Az élet
dolgai sorozat. SAXUM Kft. Budapest,2000.
10, Benedek András - Csoma Gyula- Harangi László (szerk.): Felnőttoktatási
és képzési lexikon A - Z. Magyar Pedagógiai
Társaság OKI Szaktudás Kiadó, Bp. 2002.
11, 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről www.complex
hu./kzldat/to100101htm/mun_2htm
10, Teljesítmény , értékelés . Számonkérés, vizsgáztatás andragógiai
kérdései.
|