Wallenberg vetélkedő
A Holokauszt Emlékközpont, a Raoul Wallenberg Humán Szakképző Iskola
és Gimnázium, a Raoul Wallenberg Egyesület "Régen volt? Hol is
volt?" címmel országos felmenő rendszerű vetélkedőt hirdetett
középfokú intézmények diákjai számára. A vetélkedőre 4 fős
középiskolás csapatok és felkészítő tanáruk jelentkezhettek 2012.
február 10-ig, a Wallenberg Egyesület honlapján.
Az országos verseny három fordulós volt, a regisztrált csaptoknak
először írásbeli kérdésekre kellett válaszolniuk, a második
fordulóban írásbeli feladatot kellett készíteni. A versenyben részt
vevő 116 csapatból tíz jutott a döntőbe.
A vetélkedő döntője 2012 április 19-én egész napos rendezvény
keretében sikeresen zajlott le a józsefvárosi Raoul Wallenberg Humán
Szakképző iskola és Gimnáziumban. A csapatok rendkívül színvonalas
teljesítményt nyújtottak, így a zsűrinek nem volt könnyű dolga a
rangsor felállításakor. A nyertes a budapesti Fazekas Mihály
Gimnázium és a Bornemissza Gimnázium diákjaiból álló csapat lett.
A
Wallenberg Humán Szakképző Iskolában április 19-én reggel minden
készen áll. Az ebédlőben a döntőbe jutott csapatok ülik körül az
asztalokat, várják a megnyitót.
A rendezvényt először a
Külügyminisztérium kabinetfőnöke, Breuer Klára köszönti. Beszédében
hangsúlyozza, mindig először az áldozatokra kell emlékeznünk, de az
embermentők tevékenységét sem felejthetjük el. Orosz Ferenc, a Raoul
Wallenberg Egyesület soros elnöke arról beszél, azok a diákok is
nyertesei a vetélkedőnek, akik nem az első helyen végeznek, hiszen
gyarapodik tudásuk a vészkorszakról, s a holokauszt-túlélőkkel
készített interjúk lelki fejlődésükhöz is hozzájárulnak. Reményét
fejezte ki, hogy aki részt vett ezen a versenyen, az legközelebb fel
tud majd lépni a tudatlanságból származó előítéletek ellen.
Ezután a döntőbe jutott tíz csapat elindult, hogy a sétányi közelben
lévő Holokauszt Emlékközpontban megnézze az állandó kiállítást. A
diákok megebédeltek, s kora délután megkezdődött a vetélkedő,
amelyen egyetemünket Róbert Péter docens képviselte, aki az elődöntő
zsűrijében és a kérdések kidolgozásában is részt vett.
Az iskola tantermeit rendezték be állomásoknak, s az
"állomásfőnökök" a Wallenberg középiskola tanárai, illetve az
egyesület tagjai, valamint az Élet menete alapítvány egyik önkéntese
volt. A "Stúdió" elnevezésű állomáson a diákok voltak az
interjúalanyok, bele kellett élniük magukat abba, hogy 1944-et írunk
és ők az üldözöttek közé tartoznak. Kérdésekre kellett válaszolniuk,
mint pl. Hogyan szereztek tudomást a lakóhelyeteken a
zsidóüldözésről? Tapasztaltatok-e emberi segítséget? Hogyan sikerült
túlélni a borzalmakat? S a kérdésekre a diákok - sokan komoly
beleélő képességről tanúbizonyságot téve - mesélnek. "Nem mehettünk
az utcára. Nem ülhettünk be a cukrászdába egy fagylaltra. Voltak
páran, akik zsidókat bújtattak, de ők a saját életüket is
kockáztatták" - hangzanak a válaszok.
Egy másik teremben a kivetítőn Raoul Wallenberg emlékműve, az,
amelyik a róla elnevezett utca és a Pozsonyi út sarkán lévő ház
falán található. Itt az volt a feladat, hogy a csapat egyik tagja
röviden foglalja össze, miért illeti Wallenberget elismerés, mintha
olyan embereknek magyarázna, akik soha nem hallottak semmit a svéd
embermentőről. Valóban nehéz volt a zsűri és az állomásfőnökök
dolga: jobbnál jobb teljesítmények következtek.
A hat állomás után következett a prezentáció. Itt a csapatoknak
röviden kellett bemutatniuk az írásbeli feladatot - többnyire
interjút egy holokauszt-túlélővel, illetve lakóhelyük zsidó
emlékeinek ismertetését. A zsűri itt érezhette legjobban, milyen
kiemelkedő teljesítmények születtek.
Salom Budapest csapat azt
próbálta felméréseivel kutatni, mennyire ismert Raoul Wallenberg
személye. Több helyszínen végzett felmérésük nyomán általában
százból harmincegyen tudják, ki volt Wallenberg, de a diákok részt
vettek és kérdezősködtek az Élet menetében is. Itt persze jobb
eredmény született: százból nyolcvanheten ismerték Wallenberget.
Legmegrázóbb előadást azonban a Farkasfalka (a pécsi Janus Pannonius
Gimnáziumból) mutatta be. Dramatizálták Magda
néni, egy meginterjúvolt túlélő élményeit. Két diák szürke ruhában sárga csillaggal adta elő a
történetet, zenei aláfestéssel. "1938-ig nem is
tudtam, hogy zsidó vagyok. Akkor március 15-én a tanító néni azt
mondta, hogy a Magda üljön le, ő nem énekelheti a többiekkel a
Himnuszt, mert ő zsidó" - így a túlélő.
A zsüri egyik-másik tagja megkönnyezte az előadott történeteket.
Kereszty Gabriella, a Külügyminisztérium tanácsosa megható élménynek
nevezte a vetélkedőt, és leszögezte: a vészkorszakkal
valamennyiünknek szembe kell néznünk. Ezután Karin Olofsdotter svéd
nagykövet szólt a diákokhoz. Fantasztikusnak nevezte a vetélkedőt és
a fiatalok teljesítményét, majd hozzátette: a felkészülés során
szerzett tudást mindjárt akkor hasznosíthatják a diákok az
iskolában, ha egy társukat igazságtalanul gúnyolják, bántják
másságáért.
Ezután következett az eredményhirdetés. Sebes József, a zsüri elnöke
kiemelte, meggyőző volt a résztvevők felkészültsége, kreativitása és
a jó csoportmunka.
A versenyt a budapesti Fazekas és Bornemissza gimnáziumok diákjaiból
álló Kiáltójel nevű csapat nyerte meg. A második helyezett az
oroszlányi Lengyel József Gimnázium csoportja, a LeJó, a bronzérmes
pedig a Farkasfalka, a pécsi Janus Pannonius Gimnázium csapata lett.
A nyertesek könyvutalványt, valamennyi résztvevő emléklapot kapott.
Szép és hasznos nap emlékével hagyták el a résztvevők a vendéglátó
középiskola patinás épületét.
Róbert Péter
2012. április 25.