2008.
november.21.
péntek esti kidus
Mindannyiunknak Sábbát sálomot, vagy Gut Sábeszt, egy nagyon szép és
nagyon jó Szombatot kívánok!
A e-heti tórai szakasz, vagy szidrá, elmond két fő történetet. Az
első: Sára halála és eltemetése. A második elmondja, hogy Ávrahám
miként gondoskodik fiáról, Izsákról azáltal, hogy segít neki
feleséget találni. Akkor, amikor szolgája, Eliezer megérkezik
Rebbeka otthona közelébe, Láván, Ávrahám fivére üdvözli Eliezert.
Mindezt a B'résit / Genezis 24.fejezet 32. versében találjuk leírva.
Mindig, amikor a Tórát, Mózes öt könyvét tanulmányozzuk, gondoljunk
arra, hogy a Tóra nem csupán törvényeket, a zsidó nép és az
emberiség történetét írja le hanem a mi élesebb látásunkat, a mi
javunkat szolgálja. A Tóra köti a zsidó népet I(tenéhez. A Rámbán,
Náchmánidész misztikus szemléletét követve írja a Tórához készült
előszavában, hogy annak minden egyes szava és betűje nem más, mint
az Ö(való neveinek egyike. Amikor tanulmányozzuk, vagy kimondjuk
valamelyik versét, azáltal közelebb kerülünk az Ö(valóhoz, illetve
az Ö neveihez.
Valójában mi is a név? Mi az Ö(való neve?
A név azt fejezi ki, hogy miként szólunk egy másik lényhez. Amikor
szólítjuk embertársunkat a nevével, bensőséges kapcsolatot ápolunk
vele, attól függetlenül, hogy milyen hosszan, vagy milyen röviden
beszélünk hozzá.
Amikor tanulmányozzuk a Tórát, többek között az Ö(való neveit
ismételjük, folyamatosan beszélgetünk Vele és elmondjuk Neki
gondolatainkat. Szólítjuk Őt nevei által, és közelebb kerülünk Hozzá
azáltal, hogy megpróbáljuk megérteni Tóráját, az Ő nekünk szóló
üzenetét. Viszonzásképpen írányít minket tanulmányainkban. Ezért
javasolja a Sulchán Áruch, a zsidó mindennapok törvényeinek
kézikönyve, hogy minden Tóratanulás előtt egy rövid imát kellene
mondanunk, ami által megfelelő és igazi képet kaphatunk arról, amit
tanultunk, amit olvastunk. Azt mondják, "amikor imádkozunk, az
Ö(valóval beszélgetünk, amikor a Tórát tanulmányozzuk, az Ö(való
beszél hozzánk."
Az elmondottakból láthatjuk, hogy nincs felesleges szó, vagy
felesleges mondat a Tórában.
E heti szidránk elsősorban két fontos eseménnyel foglalkozik: Sára
halála és az ezt követő eltemetése. A második történet: Izsák leendő
feleségének megkeresése.
Az elsőből határozottan láthatjuk, hogy a Sárának vásárolt
temetkezési hely kiemelt fontossággal rendelkezik: ez az első lépés
ahhoz, hogy a zsidó nép tulajdonába menjen át Izrael országának
egész területe. Emlékezzünk Rási szavaira, amelyek a Tórának erre a
részére vonatkoznak: Rási kérdésessé teszi azt, hogy elbeszélés-e ez
a történet, vagy inkább egy törvényt tartalmaz. Rási elmagyarázza,
hogy a Tóra egy fontos alapelvet akar tanítani. Az egész földet az
Ö-való teremtette és Ö hozzá tartozik. Ezért egyedül az Ö-való az,
aki kiválaszthatja azt, aki tulajdonában tartja és benépesíti a Föld
bármely részét, különösen a Szent Földet.
Ily módon Ávrahám, amikor jogszerűen tulajdonjogot szerez arra a
földre, amely Sára temetkezési helye lesz, ezzel jogosan megveti a
lábát Izrael földjén. Mindebből láthatjuk, hogy a B'résit/Genezis
könyve többek között azt írja le, hogy Ávrahám megalapozta, hogy
utódai, tehát a ma élő zsidók jog szerinti tulajdonosai legyenek a
földnek, vagyis leírja Máchpéla barlangjának szabályszerű
megvásárlását.
A zsidóságra jellemző tolerancia biztosítja a szabad
vallásgyakorlást minden felekezet számára. Tudjuk, hogy a Máchpéla
barlang belső tere nem olyan nagy, de úgymond mégis belefér szinte
az egész világ.
Ávinu Málkénu se-básámájim, báréch et há-káhál há-ze! Atyánk
Királyunk, aki az Égben lakozik, áldd meg ezt a közösséget! Ö-való
I-tenünk, áraszd jótéteményeid özönét mindazokra, akik megjelentek
itt, a házadban, és azokra is, akik most nem jöttek el. Tarts meg
mindannyiunkat sokáig ebben az életben! Engedd, hogy szeretettel
közelítsünk embertársainkhoz, hogy majd annál nagyobb szeretettel
juthassunk a Te közeledbe.
Sábbát sálom! Nagyon jó szombatot kívánok Mindannyiuknak,
mindannyiunknak!
Borsányi
Schmidt Dániel
|