Elhangzott az OR-ZSE zsinagógájának kidusán, 2008.november 15-én.
Chayei Sara
Az e heti hetiszakasz Sára élete, Chayei Sara.
Mint tudjuk, Sára nagyszerű nő volt, és sátra egyedi, kiváltságos
helynek számított. Főleg azért , mert a Shechina pihent benne, s
csodák történtek. Ez Sárának volt köszönhető, az ő
becsületességének, nem Ábrahámnak. Ezt onnan tudjuk, hogy mikor Sára
meghalt, a csodák megszűntek.
Ki az aki ezek után Sára helyét átvehetné? Ki az az egy, aki örököse
lehet Sárának?
Például Rebeka. Azt tudjuk, hogy a két nő nem volt egyforma. Sárát
elsősorban erősnek és határozottnak ismerjük (például elküldte
Hagart a házából), míg Rebekát kedvesnek és nagylelkűnek(például
mikor Eliezer tevéinek merte ki a vizet).
Azt is tudjuk, hogy Ábrahám és Izsák is különbözőek voltak. Ábrahám
a jóságot, (Heszed) testesítette meg, míg Izsák inkább a Gevura,
bátorságot, erősséget. Ezek alapján megérthetjük, hogy nő
tulajdonságainak különbözőnek kell lennie férjéétől, hogy azt
kiegészíthesse. Az Ö.való terve alapján, minden egyes teremtménynek
megvan a maga párja, s egymást ezáltal kiegészítik. Ez feltétlenül
eltérő tulajdonságokat igényel.
Tehát milyen is volt Sára és Rebeka? Mind a ketten a legjobbat
hozták ki magukból, bár milyen helyzettel is találkoztak. Mindketten
használták az Ö.valótól kapott tehetségüket és tudásukat, hogy
előrébb léphessenek ők, férjeik és gyerekeik az Ö.való által
kijelölt úton.
Tudjuk, hogy Rebeka átment a megpróbáltatáson, amikor a Shechinah
visszafordult Sára sátrához, és ott szállt meg, miközben ez jog
szerint őt illette volna meg.
Mit is akarok én ezzel mondani? Minden zsidó otthonnak megvan a
lehetősége, hogy felelevenítse, utánozza Sára sátrát. Mindenegyes
nőnek eltérő az ereje vagy esetleg a gyengesége, de ettől
függetlenül mindnek egy a feladata: szentséget és békességet
teremteni az otthonaikban.
Valószínűleg már mind hallották a következő állítást: mi magunk , a
saját otthonunkat olyanná tehetjük, mint a Beit Mikdash. Az
otthonaink olyanok lehetnek, mint a Szentély volt, a béke és a
szentség háza. Érdekességképp, Rambam azt tanítja, hogy a Szentély
Sára sátrának a másolata volt. Ennek oka az, hogy réges régen a
Szentélyen pihentek a Dicsőség fellegei, s ezen fellegek szálltak
Sára otthonára is. Ennek a kijelentésnek a súlya több figyelmet
igényel. Az Ö.való, mialatt közösségi zsinagógákat használunk,
próbál visszavinni bennünket a valódi szentséghez, ami az
otthonainkban és a házasságban lakozik.
Az Ö.való adjon nekünk erőt, hogy ezt megérthessük, s hogy képesek
legyünk mi is ilyen környezetet teremteni otthonunkban,
családunkban.
Sábát sálom
|