I. A város
Városkép
Székesfehérvár
törvényhatósági jogú város az 1870-es években fellendülő
városfejlesztési és városrendezési tervek és azok megvalósulásának
helyszínévé vált. E sokirányú fejlesztés és fejlődés a városkép
megváltozásában, urbánus jellegének karakterisztikusabbá válásában
döntő jelentőségű volt. E fejlődés ütemét jelzi, hogy 1879 és 1908
között 5 653328 korona értékű beruházást valósítottak meg, amelyet
különböző kölcsönökből finanszíroztak. (4 626
268 korona kölcsön
és a fennmaradó összeg a város egyéb jövedelmeiből származott)
Ez a városfejlesztés igen jelentős volt, de a dunántúli régióban
például Győrhöz és Pécshez képest (a beruházások összege ezekben a
városokban 13 millió korona) csak a másodvonalat jelentette.
A városi építkezések
üteme az 1859-1872 közötti időszak stagnálása után az 1880-es
években fellendült. A város parkosítása, az utcák kikövezése, a
Belváros mellett folyó Gaja patak lefedése az 1870-es évektől indult
meg. A középítkezéseket jelzi a törvényszék (1902), posta- és
távírdapalota, a pénzügyigazgatóság, az Árpád-fürdő, illetve ezt
megelőzően a javítóintézet és a katonai csapatkórház építése. Az
infrastruktúra fejlődésének fontos pontja volt a hetvenes évektől
induló közműfejlesztés. A város által finanszírozott építkezések
sorában a mai napig a városképet meghatározó középületeket hoztak
létre: a 17- es laktanyát, a honvédtiszti épületet, a 69- es
gyalogsági laktanyát és katonai élelmezési raktárt és még számos
épületet.
A légszeszvilágítást
1873 január 3-ától helyezték üzembe, 1894-ben épült ki a Budapest-
Székesfehérvár telefonhálózat. A városban az áramszolgáltatás 1903
január 1-jétől működött. 1897-ben és ezt követően 1916-ban
felvetődött a villamos üzembe helyezése, azonban ez nem valósult
meg. Összességében elmondható, hogy a "viszonylagos lemaradás
ellenére az urbanizáció valamennyi lényeges ponton megtörtént" ezen
időszakban.
A város
felekezeti megoszlása
Székesfehérvár
szabad királyi városban a magisztrátus 1837 évi határozata,
majd az 1840: XXIX. tc. alapján telepedhettek le zsidók. Ezt
megelőzően városi magisztrátus határozatokkal tette lehetetlenné a
zsidóknak a huzamosabb ideig való városi tartózkodást. Még 1822-ben
is tiltották, hogy zsidó magánszállásokon tartózkodjék egy éjszakára
is.
Mivel Székesfehérvár kedvező közlekedési utak csomópontjában lévő,
nagy múltú vásáros helynek számító város volt, a magisztrátus és a
céhes polgárság félretette a konkurenciától való félelmét és az
országos rendeletet megelőzően hosszas vita után engedélyezte a
zsidók városba való beköltözését. A város érdeke azt kívánta, hogy a
kereskedelmi tapasztalatokkal rendelkező, mobilizálható tőkével bíró
zsidóknak megadják a letelepedési jogot, igaz, erős korlátozásokkal.
Az 1840: XXIX. tc. pedig országosan is-kivéve a bányavárosokat-
engedélyezte a zsidók szabad letelepedését, szabad kereskedését,
saját vallásukbeli legényekkel való mesterségek űzését, gyárak
alapítását, a városokban telkek (fundus) szerzését. A törvény
kimondta továbbá, hogy anyakönyveket kell vezetniük, állandó vezeték
és utónevet kell használniuk és az okleveleket, szerződéseket a
"divatozó élő nyelveken kell szerkeszteni."
Ez a döntő változást eredményező határozat, valamint az 1840: XXIX.
tc. és ennek végrehajtása nem ment konfliktusmentesen, és alapvetően
megváltoztatta a város foglalkozási struktúráját, demográfiai
viszonyait, felekezeti összetételét.
1840 és 1880 közt a
zsidó lakosság száma ugrásszerűen megnövekedett, amely megfelelt az
országos trendnek. Negyven év alatt a 19 főnyi zsidó közösségből
(0,1%) tízszeresére növekedett a populáció (2689 fő- 10, 5 %). Olyan
léptékű változás ez, amelynek a gazdasági, társadalmi, felekezeti
életre való következményeit, kihatásait itt most nem
részletezhetjük. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy a városba való
beköltözés a környező, egykor nagy múltú hitközségek (Lovasberény,
Kajászó, Cece) elnéptelenedését vonta maga után. Székesfehérvár
ekkor lett a megye legfrekventáltabb, zsidók által lakott helyévé,
amely szerepét egészen 1944-ig megőrizte.
A székesfehérvári
zsidóság a vizsgált 1880-1920 közötti időszakban a legmagasabb
értéket 1880-ban érte el (2689 fő - 10, 5 %). Az ezt követő
évtizedekben a zsidóság létszáma, aránya egyenletesen és fokozatosan
csökken. A város 80 % körül mozgó katolikus népessége mellett a
reformátusok folyamatosan emelkedő aránya emelhető ki.
II. A hitközség
1840- 1889
A székesfehérvári
zsidóság történetét Steinherz Jakab írta meg összefoglalóan 1840-től
1892- ig.
Mivel
a hitközségi irattár teljes egészében megsemmisült, ezért adatai,
leírásai különleges forrásértékkel bírnak. A levéltári források
töredékesek és amennyiben Steinherz adatait ki tudjuk egészíteni
levéltári anyagokkal, hivatkozunk azokra. A továbbiakban a hitközség
történetének rövid vázlatát Steinherz munkája alapján mutatjuk be a
rabbi székesfehérvári működését megelőző időkben. Célunk az, hogy
bemutassuk, milyen hitközségi viszonyokat, történelmi előzményeket
talált itt Steinherz rabbi, amikor 1889-ben megkezdte papi működését
a városban.
A Székesfehérvárra
beköltöző zsidóság 1841-ben a tanács határozatának értelmében
temetőhelyet kapott.
1842-ből ismert Weinberger Mihály lovasberényi sachter neve, aki
letelepedési engedélyt kért és kapott.
1844-ből van adat
mikve
építési szándékukról, bár egészen biztos, hogy már a zsidók városba
való betelepüléskor rendelkeztek rituális fürdővel.
A hitközség 20- 21
családból állt, s 1842-ben Pillitz Dánielt választotta meg
rabbinak. Ugyanezen esztendőben a városi tanács hivatalosan is
elismerte a hitközség megalakulását. Pillitz rabbi Hahn Salamon
hitközségi elnökkel együtt megalapította az első fiúiskolát 1842-
ben. A rabbi a következő évben Szegedre távozott, s utódául
Zipser Mayert (1815-1869) választották meg.(1844- 1853). Zipser
Mayer a haladás tántoríthatatlan híve volt. Nemcsak talmudi, hanem a
világi műveltségben is nagy tudással bírt. Megreformálta az oktatást
és a hitközség első, nagy vitát kiváltó alapszabályának
létrehozásában (1845) is döntő szerepe volt. Az első hitközségi
alapszabályokat Steinherz részletesen bemutatja.
A templomi rendre és az istentiszteletekre vonatkozó alapszabályból
idézünk, amelyből az adott kor viszonyai, zsidó élete elevenedik
meg:" A templomban való beszélgetés és veszekedés szigorúan tiltatik. Ki ezen
tilalom ellen cselekszik, azt az elnök szolga által meginteti. Ismétlés esetében
az illető a templomból kiutasíttatik, vagy ülése bizonyos időre elzáratik."
A zsidóság
lélekszámban gyarapodva imahelynek való alkalmas házat vásárolt,
de
még 1847-ban felvetődött egy zsinagóga építésének a gondolata,
szükségessége. A zsinagógaépítésre komoly előkészületeket tettek és
a templomi ülések előjegyzése is elkezdődött. Az építés tervét
azonban el kellett vetni a zsidók Székesfehérvárról való kiűzése
miatt.
"A község vagyonilag is évről-évre gyarapodott, és már templomépítésre is
kezdtek gondolni, amikor bekövetkeztek az 1848-iki mozgalmas napok, melyek
országszerte nagy változásokat idéztek elő. Fehérváron a lelketlen izgatók által
felbujtott tömeg elsőbben is a zsidók lakásaira rohant és azokat fosztogatta,
úgyhogy igen sok zsidó család kénytelen volt menekülni, és emiatt a
templomépítés is elmaradt."
Ennek előzménye,
hogy a Pozsonyban 1847 novemberétől 1848 márciusáig ülésező diéta
alsó táblája tárgyalta a honosítási és városi törvényjavaslatot.
Heves vita bontakozott ki az alsó tábla 1848. január 21-i ülésén,
ahol a szabad királyi városok helyzetének rendezését
vitatták meg. Február 19-én báró Bohus János (1801-1883) Arad
vármegyei alispán azt indítványozta, hogy a zsidók teljes
polgárjogot nyerjenek. Ennek hatására Pozsony utcáin heves
antiszemita zavargások törtek ki még aznap éjszaka.
A zsidókkal szembeni
indulatok nem csillapodtak, sőt még elementárisabb erővel törtek
felszínre. Pozsonyban 1848 március 17-én az utcán összegyűlt tömeg
megtámadta a Vártelek zsidó negyedének üzleteit, pusztított, rabolt.
Követelték, hogy a zsidók hagyják el a várost, költözzenek vissza a
Várhegy kapui mögé. Ezek a "sajnálatos események"- ahogyan Kossuth
nevezte- a zsidók teljes vallásegyenlőségének törvénybeiktatását egy
későbbi időpontra halasztották.
"E percben a
zsidókra nézve rendelkezni annyi volna, mint e népfaj közül
tömérdeket áldozatul vetni ellenségeik dühének-
"válaszolta
az egyik követ kérdésére.
Ilyen körülmények
között született meg az 1848: XX. törvénycikk,
mely
a törvényesen bevett vallásfelekezetek között egyenlőséget állapít
meg, kimondja az unitárius és a görög-keleti vallás bevetté
nyilvánítását, azonban a zsidó vallást nem recipiálták.
1848 márciusában és
áprilisában zsidóellenes megnyilvánulásokra került sor országszerte.
Követelték a zsidók városból való kiköltözését és a nemzetőrségből
való kilépésüket. Nyugat -Magyarországon (Németújvár, Szombathely,
Kőszeg, Sopron, Ruszt, Vasvár, Körmend, Sárvár, Győr, Esztergom,
Veszprém, Várpalota, Nagykanizsa, Pécs), Felső- Magyarországon
(Nyitra, Balassagyarmat, Eger, Kassa), Temesváron, Eszéken, Varasdon
és nem utolsósorban Pesten történtek zsidó ellenes atrocitások.
Kassán a város polgármester megtiltotta, hogy a zsidók nemzetiszínű
kokárdát viseljenek és a nemzetőrségben való szolgálattól is
eltiltották őket.
Székesfehérvárott
1848. április 5-re hívtak össze népgyűlést, és petícióban követelték
a városi magisztrátustól, hogy a zsidók zárják be üzleteiket és
három nap alatt hagyják el a várost, mely határozatot falragaszokkal
közhírré tettek a városban. A Székesfehérvárra kormánybiztosként "az
izraeliták személy és vagyonbátorságára" küldött Pulszky Ferenc
(1814- 1897) az április 7-én tartott újabb népgyűlési határozatot
semmisnek nyilvánította és kitépte a városi tanács jegyzőkönyvéből e
lapokat.
A népgyűlés feszült hangulatban zajlott.
"Miután a miniszteri megbízott úr e hivatalos parancs (ti. az ideiglenes
bizottmány városhoz intézett 189. sz. határozatát. G.A.) felolvasását
félbeszakító rivalgást tiltólag megszüntette, és meggyőződésre ragadó éleselméjű
szónoklattal előadta, hogy a törvény tiszteletében alapszik egyedül a polgári
társaság biztos létezése, és hogy a fennálló törvényeket sem magánosok, sem
testületek, sem népgyűlések meg nem változtathatják, hogy a törvényeket
változtatási vagy megsemmisítési jog csak az országgyűlés köréhez tartozik…"
A "népingerületet"
a nemzetőrség és Megyeház téren felsorakozott móri katonaság
fegyveres jelenléte, parancsoló imperatívusza csillapította le. A
városban csak a beteg rabbi, Zipser Mayer és a felesége maradt. A
város zsidósága tekintettel arra, hogy a város elhagyásának
határideje szombatra esett, pénteken a környező falvakba menekült.
Pulszky határozott és hatásos fellépésének köszönhetően a zsidók
visszatérhettek a városba, igaz "csak megtűrve".
A székesfehérvári
hitközség belső életében a reformok, a magyar nyelv használatát
hirdetők és a konzervatívok között a konfliktusok az 1850-es évektől
kezdve állandósultak, melyek a kultuszélet, az oktatás egyes
területeit érintették formálisan. Valójában az asszimiláció kérdése
volt napirenden, tudniillik az akkulturáció, a befogadó
társadalomhoz való alkalmazkodás vagy a hagyományokhoz szigorúan
ragaszkodó a teljes elzárkózás alternatívája előtt állt a zsidóság.
Mindez országos jelenség volt, de itt Székesfehérváron a két párt
közötti konfliktusok igen hevesen törtek ki és hosszasan elhúzódtak.
Az országos nagy
szakadást megelőzően Székesfehérváron 1863-ban a hitközség
véglegesen- két közösségre oszlott: az anyahitközségre, a "haladó
pártiakra" és az ortodoxokra. A templomépítés 1857-től ismét a
hitközségi élet egyik központi kérdése volt. A neológ zsinagógát
1864-ben az őszi ünnepeken, szeptember 22-én avatták, melyen Löw
Lipót (1811-1875) és Zipser Mayer (1815-1869) mondott ünnepi
beszédet.
A
reprezentatív épület tervezője Cometter Bernardin
építőmester
volt, akinek munkásságáról keveset tudunk. A kéttornyú, a keresztény
templom típusú zsinagógák csoportjába sorolható templom méltán
hirdette az Örökkévaló dicsőségét közel a város szívéhez, a
Nagyboldogasszony bazilika (ma Romkert, Nemzeti Emlékhely)
közelében. Mint később kiderült, a hely nem bizonyult szerencsésnek
a keresztény kurzus idején.
A zsinagógának a
városszövetben elfoglalt helye, a társadalmi reprezentációnak, az
emancipálódó zsidóság presztízsigényének, bizonyítani vágyásának, a
helyi zsidóság gazdasági erejének a kifejezője volt, miként minden
zsinagógát olvasni lehet az adott kor társadalmi kontextusában.
Kifejezte természetesen a hitközség vallási orientációját két
hatalmas tornyával is. A zsidóság városban elfoglalt pozícióját
reprezentálta monumentalitásával, innen adódik a zsinagóga
"túlméretezése". A hitközség minden egyes tagja anyagi
lehetőségeinek határát meghaladva vállalta a terheket közösen. A
zsinagóga-adósságokat még az I. világháború ideje alatt is
törlesztette a hitközség.
Natonek József
(1813-1892) 1861-67-ig töltötte be a rabbihivatalt Székesfehérváron.
Munkásságának méltatására, személyiségére Steinherz nem sok
figyelmet fordít, pontosabban szinte semmit. Következik ez a
cionizmus teljes elutasításából, mely gondolatnak prominens
képviselője volt Natonek rabbi. 1861-ben, mikor törvényjavaslatot
terjesztettek be a zsidó emancipáció tárgyában, Natonek József
Messiás címmel jelentetett meg egy brosúrát. Műve a politikai
cionizmus első, tudatos programja volt, mellyel megelőzte Theodor
Herzl (1860-1904) és Max Nordau (1849-1923) munkásságát
Steinherznek a cionizmust elutasító nézeteit és Nordau eszméit,
gyakorlati tevékenységét ostorozó sorai az Egyenlőségben
jelentek meg 1899-ben abból az alkalomból, hogy a Nordau körúton
népszerűsítette a cionizmus gondolatát: "Az éleslátású gondolkodó, a
skepsisnek megőszült híve, aki mindenfelé kiszimatolja a hazugságot,
valóságos fanatizmussal kínálja a szenvedő zsidóságnak az ő
panáczéáját
az új Czionról, és nemcsak óhajtja, de valósággal követeli, hogy a zsidóság
minden rétege szegődjék munkatársává a különbeni kiátkozás terhe mellett."
Steinherz védelmébe
veszi a modern rabbikat, akiket Nordau teljes lesújtó kritikával
illet, akiket szolgalelkűséggel vádol és rovásukra írja a vallási
érdektelenséget: "Ami pedig korunk vallási hanyatlását illeti, azt épp oly kevés
joggal lehet a modern rabbik rovására írni, mint a prófétákéra a korukban
elterjedt bálványimádást. Különben éppen a modern rabbiké az érdem, ha a
zsidóság művelt részében még nem jutottak odáig, hogy a vallásban a nemzetiség
kifejezését lássák csupán, mint a czijonizmus apostolai."
Natonek József
távozása után Kohut Sándort (1842-1894) választották meg
rabbinak. Kimagasló teológiai tudásával, kiváló pedagógiai
munkásságával összefogta, irányította a közösség vallási, szellemi
életét. 1868-ban az Országos Zsidó Kongresszus jegyzője lett,
s még ugyanebben az évben báró Eötvös József kultuszminiszter
kinevezte a Fejér megyei zsidó iskolák igazgatójává.
Székesfehérváron 1867-1874 között működött, majd Pécsen választották
meg rabbinak. 1884/85-ben Nagyváradon teljesített papi szolgálatot.
Ezt követően elfogadta az Ahavasz Cheszed meghívását New Yorkban, és
fő művén az Aruch complementum kiadásán dolgozott. Kezdeményezésére
alapították meg a Jewish Theological Seminaryt, amelynek tanára és
igazgatója volt haláláig.
A hitközség
intézményei
Ezt követően a
közösségnek tizenöt évig nem volt rabbija. A zsidó iskolát is
feloszlatták 1874-ben, mert a hitközség anyagi helyzete a
zsinagógaépítés igen magas költségei miatt megrendült, de súlyosabb
ok volt a zsidóság érdektelenné válása a vallási élet és az oktatás
ügye iránt. "Sajnálatos, hogy az iskola feloszlatását nem annyira az anyagi
nehézségek, mint inkább a szülők részéről tanúsított közöny a zsidó iskola
iránt."
Steinherz rabbi a
hitközségtörténeti munkájában tőle szokatlanul erős kritikát
fogalmaz meg: "A hitközségnek nem valami nagy önmegtagadásába került, hogy
iskoláját feloszlassa, és lemondjon arról a szép jogról, hogy gyermekeit
legalább egy darabig a maga szárnyai alatt tartsa és a felekezet számára
nevelje. Épp oly könnyű szívvel látja derék rabbiját (ti. Kohut Sándort)
távozni, és fogadta azt, hogy ezután egész éven át senki sem fogja isten igéjét
zamatos magyar nyelven hirdetni, áthidalván ama űrt, mely a régi és az új közt
létezik."
A mintegy 400 főnyi
tanuló ifjúságot a város többi iskolája fogadta be. Hamarosan a
szülők és az elöljáróság is belátta, hogy a kialakult viszonyok
tarthatatlanok, de lényegi változás nem történt. A közös iskolákban
" még a szentképeket sem távolították el a tantermekből és a zsidó gyermekek
kényszeríttettek katolikus imákat mondani és egyházi énekeket énekelni, ami a
zsidó ifjúság kedélyére természetesen nagyon káros befolyást gyakorolt."
A hitközségek ősi
intézménye, a Chevra Kadisa
minden
bizonnyal működött már a zsidók Székesfehérvárra való
betelepülésekor. Semmilyen dokumentummal nem rendelkezünk
megalakulására. Steinherz hitközségi munkájában írja, hogy Zipser
Mayer készítette el a Chevra alapszabályokat,
melyeket
1860 december 31-én szentesítettek. A Chevra szabályok fölött
azonban heves vita bontakozott ki, mely konfliktusok állandó
táplálója az ortodox irányt pártoló rabbi, Gugenheimer József
(székesfehérvári működése 1859- 1861) volt.
A Székesfehérvári
Jótékony Nőegyletet 1852-ben alapították a "helybeli izraelita
nők szegénygyámolító" egyleteként.1871-től folyamatosan működött a
többi egylethez hasonlóan a Székesfehérvári Izraelita
Krajcáregylet, mely a helyi izraelita elemi iskolások téli
ruházattal való ellátásáról és segélyezéséről gondoskodott. 1873-ban
szintén nemes lelkű, micvát
teljesítő
hölgyek kezdeményezésére jött létre a Székesfehérvári Izraelita
Betegsegélyező Egylet, amely gyógyszereket, heti táppénzt,
rendkívüli segélyeket, özvegyi díjakat, orvosi és szülésznői díjakat
adományozott az arra rászorulóknak.
1868-tól két új
alapítvány kezdte meg működését: a szegények támogatására alakult
Segély- alap és a Kiházasítási- alap, a szegény
leányok kiházasítására.
A szeretet és a könyörületesség gyakorlásának ezek a módjai
hitközségi élet szervezettségéről, belső strukturális
szilárdságáról, a kohéziójáról, a követendő ethoszról tesznek
tanúbizonyságot.
A Magyar zsidó
lexikon az alábbi egyesületeket sorolja még fel 1929-ben:
Talmud Tórát, a héber nyelv tanulására; a vallási hagyományokat
ápoló Solós Szeudosz Kultúregyesületet,
továbbá a
Leányegyesületet. 1913-tól kezdve működött a
Juda Halévy
Önképzőkör
,
mely a " mind jobban előretörő vallástalansággal szemben" a zsidóság
vallási, szellemi értékeit, hivatását hangsúlyozta, mutatta fel.
III. A rabbi
Steinherz Jakab
1856. november 24-én született a Pozsony megyei Nagypákán.
Szüleiről, családi életükről, korai éveiről nincsenek adatok. Kora
ifjúságában jesivákban tanult, valószínűleg a Pozsonyban is képezte
magát a vallási tudományokban. 1877-től az akkor megnyíló
Országos Rabbiképző Intézet növendéke volt 1885-ig. 1884-ben
jelent meg a Magyar Zsidó Szemle hasábjain Egy talmud -zsidó
című
írása,
melyben Moses Szófer (1762-1839) és fia, Ábrahám Sámuel (Kszáv
Szófér) Szófer
legendákkal
övezett életéről, a pozsonyi jesiváról ad ismertetést. Doktori
értekezését1885-ben írta Dunás ben Lábrát címmel.
1885.
február 18-án
avatták
rabbivá, majd ezt követően a nagyatádi hitközség választotta meg
rabbinak.
A Somogy megyei Nagyatád hitközsége 1886-ban csatlakozott a
neológiához. A hitközség lélekszáma 1880-ban 389 személy volt , mely
az összlakosságnak 8,7 %-át tette ki
.
Steinherz rabbi tevékenysége szerteágazó volt, mert az anyakönyvi
kerület központjaként funkcionáló Nagyatádhoz sok szórvány
tartozott.
A talmudikus
tudományokban és a világi műveltségben egyaránt képzett, az Országos
Rabbiképzőben végzett "doktor rabbik"nemzedéke - ellentétben a régi
generációval- már nem elégedett meg a kis hitközségekben végzett
munkával. Többségük a nagyobb közösségeket, a tudományos karrier
lehetőségét választotta.
A székesfehérvári rabbi hivatalt Steinherz Jakab is megpályázta,
valamint Bárány József (1856-1916) is, aki 1887-1888 folyamán
debreceni rabbi volt. Steinherznek Bánóczi Józsefhez (1849-1926) írt
levelében ismeretségeit említi, és esélyét latolgatja.
A Bánóczi-hagyatékban fellelhető levelek érdekessége, hogy a régi
rabbi nemzedék és az új rabbi generáció szemléletbeli különbségét is
tükrözik. Hochmuth Ábrahám (1816-1889) veszprémi főrabbi Steinherz
megválasztásával kapcsolatban az alábbiakat írja: "Nincs még két éve, hogy
helyükön vannak, és el akarják már hagyni…Inkább örüljenek a fiatal rabbik, hogy
módjukban van pár évig gond nélkül tanulni s a hézagokat kitölteni,
tapasztalatokat megszerezni, hogy méltók legyenek nagyobb állomásokra."
Steinherz
Székesfehérváron 1889. február 14-én a Rudolf trónörökös (1858-
1889) halála alkalmából rendezett gyászistentiszteleten, szombaton
tartott sikeres próbaszónoklatot. A képviselőtestület február 24-én,
a kerületi gyűlés március 31-én választotta meg főrabbinak.
Az
ünnepélyes rabbibeiktatásra 1889. június 28-án került sor. Az új
rabbit először Wertheim Salamon (1835- 1890)
hitközségi elnök köszöntötte, majd Steinherz rabbi szólt. Tanítását
az alábbiakban összegezte:"Nem nyers erővel, hanem szellemmel, a meggyőzés
fegyverével kívánok hatni."
Oktatás
Az új rabbi előtt
nagy feladatok álltak, mindenekelőtt az oktatás ügyének rendezése,
és a hitközséggel egyetértve a zsidó elemi iskola újraindítása.
1889. augusztus 15-én a városi iskolák tanévzáró vizsgáját szemléző
Steinherz rabbinak igen rossz tapasztalatai voltak:"…nemcsak hittanból elégtelen
az előmenetel, hanem a többi tárgyból is. Erkölcsi kötelessége tehát a
hitközségnek felekezeti iskoláját haladék nélkül életbe léptetni."
Wertheim Salamon
hitközségi elnök és Steinherz Jakab érdeme, hogy 1889. szeptember
1-jén ismét elkezdték az oktatást 175 tanulóval. A zsidó iskola
igazgatói székét Steinherz rabbi töltötte be betegségéig, s nagy
szolgálatot tett a zsidó oktatásnak, nevelésnek. Új, modern iskola
építését határozták el, melynek tervezését a Bécsben dolgozó,
lovasberényi (Fejér vármegye) születésű híres bécsi építészre, Schön
Frigyesre (1857- ?)
bízták. Az új iskola épületét
1892
október 30-án avatták nagy társadalmi reprezentáció mellett. Az
ünnepségen megjelent a főispán, a polgármester, az országgyűlési
képviselő, a királyi tanfelügyelő, a királyi közjegyző és az Ybl
Miklós Állami Főreál Gimnázium tanári kara. Mindez a helyi zsidóság
társadalmi helyzetére, városban elfoglalt helyére, presztízsére is
rávilágít, annak pozitív beágyazottságára enged következtetni. Az
iskola működését az évente megjelenő iskolai értesítők mutatják be.
AZ 1889/99-es tanévről az Egyenlőség is beszámolt.
Az iskola révén
Steinherznek, a lelkésznek, a pedagógusnak, a tanítónak egész életét
végigkísérték a hitoktatással kapcsolatos feladatok, munkák. Az
Egyenlőség hasábjain 1916- ban vita alakult ki a hitoktatás
elmélyítésének módszertani kérdéseiről. Steinherz a zsidó
vallásosságot a héber elsajátításában és az imakönyvek ismeretében
látta és elsőrangú követelménynek tartotta a tanítók és a hitoktatók
vallásos életét.
A vitához hozzászólt Frisch Ármin,
aki
a hitközségi vezetést és a rabbikat kívánná közös munkában
összefogni. Hiányolja az egységes tanítási tradíciót és egy országos
szervezetbe javasolja tömöríteni a hitoktatókat, lelkészeket,
tanítókat, mert a korabeli viszonyokat igen tragikusnak ítélte meg.
Steinherz válaszában így fogalmaz: "A fő dolog, hogy legyen zsidó ideálunk a
tanításban, hogy föl ne adjuk a harcot az elénk gördülő akadályok ellen, és
főképpen ne riadjunk vissza a családokban gyakran uralkodó vallási
nemtörődömségtől."
A polémiába bekapcsolódott még Weisz Sámuel, aki az ismeretek
átadása mellett kiemelte az érzelmi nevelés fontosságát.
A székesfehérvári
zsidó iskolában 1861 óta a tanítás nyelve magyar volt, ezt
megelőzően német. A zsinagógai prédikációk már Kohut Sándor rabbi
idejében is magyarul folytak. Steinherz rabbi a magyar nyelvet
nemcsak a zsinagógai szónoklat nyelvének tartotta, hanem fontos
pedagógiai eszköznek is tekintette a gyermekek vallási, hazafias
nevelésében. A magyarosodásban kiemelkedő jelentőséget tulajdonít az
iskolai magyar nyelv oktatásának, ugyanis ezen keresztül a szülők is
megtanulják, átveszik és anyanyelvüknek tekintik a magyart.
Fontosnak tartja az egyenjogúságot elnyert zsidók számára
megfogalmazni, hogy csak kizárólag vallási tekintetben különböznek
honfitársaiktól, tehát a magyar nyelv használata azt jelenti, hogy
az emancipált zsidóság él lehetőségeivel, jogaival. A német és a
"zsidó-német" (ti. jiddis) igehirdetés ellen szól élesen, amikor így
fogalmaz az ortodoxokkal szemben: "Nem tudjuk, mikor fognak a bevett szokásnak
vakon és szolgailag hódoló testvéreink a szóban forgó, koránt sem ártatlan
abszurditásnak a belátására jutni, de hogy erre már égető szükség volna, azt
bővebben kifejteni valóban fölöslegesnek tartjuk."
A "jargon" nyelv
feladásának szükségességét, annak retrográd jellegét hangsúlyozta
számos cikk az Egyenlőségben is.
A magyar nyelv használata számos előnyt jelent az ellenfelekkel
szemben,- írja Steinherz: "Mennyit vesztene idegenszerűségéből még a
nem modernizált isteni tisztelet is, mennyire oszolnának az
előítéletek nálunk, ahol az antisemitizmus korántsem dicsekedhetik
oly termékenységgel, mellyel az másutt burjánzik, ha a közönséges
ember közvetlenül meggyőződhetnék ama erkölcstanításról, melyről oly
megvetőleg szoktak egyesek nyilatkozni
".
A magyar nyelvű
hitszónoklat fontosságát az alábbiakban összegzi: "Azt kívánjuk még a
legkonzervatívabb irányú rabbitól is, hogy magyar legyen a szószéken is, hogy ne
zárja ki önmagát az elég sokáig nélkülözött és csak nehéz vívódások után elnyert
polgári jogokból."
Steinherz javaslata
szerint a Talmud magyarnyelvű oktatása vezetne eredményre és "derék
magyar talmudisták" nemzedéke nevelődnék a jesivákban. 1889-ben a
magyar nyelv hivatalosan is bevonult a pozsonyi jesivába. Steinherz
örömmel üdvözli ezt az új miniszteri rendelkezést és az ortodoxia
megerősödéseként értékeli, amely az egész zsidóság hasznára válhat. "Az ortodoxia csődjéről azonban semmiféle alappal szólni nem lehet,
hanem ellenkezőleg az ő pozíciója ezáltal csak meg fog szilárdulni
és mi, kik a másik párthoz tartozunk, csak szívből örülünk".
Az ortodoxok " a
vallásosság erős oszlopai", akiktől tanulni lehet és szükség van
rájuk, mert:
"Csak a jó isten a megmondhatója, hova jutottunk volna már, ha a haladás
forróvérű előharcosai magukat szemben nem találták volna a konzervativizmus
tiszteletet parancsoló képviselőivel."
A gyakorló rabbi
tevékenységéhez tartozik a szónoklatok, gyászbeszédek tartása is,
ezek egy része nyomtatásban is megjelent.
Homiletikai fejtegetéseiben kifejezésre juttatja, hogy a szellemi
ráhatás mellett a hallgatóság érzelmi megragadása elsőrangú feladat.
Nekrológjaiban szintén ezek a szempontok érvényesülnek, midőn
világhírű professzorát, Kaufmann Dávidot
búcsúztatja,
vagy Szabolcsi Miksát,
az
Egyenlőség legendáshírű főszerkesztőjét. A XI. községkerület
elnökének, Ligeti Józsefnek,
Silberstein Adolfnak
a nekrológjai a szorgalmas, Istennek tetsző életek szép méltatásai.
Steinherz
történészi munkája
Steinherz
1893-94-ben folytatásokban jelentette meg a Magyar Zsidó Szemlében
a székesfehérvári zsidóság történetét.
Művét 1895-ben adta ki az Athenaeum kiadó könyv alakban, melyet a
város híres szülöttének, a világhírű orientalistának, Goldziher
Ignácnak (1850-1921) ajánlott. A szakirodalmat, a levéltári,
hitközségi és a szóbeli forrásokat felhasználó munka nagy
jelentőséggel bír, hiszen e források ma már nem léteznek,
megsemmisültek. Kronológiai sorrendben, évekbe rendezetten dolgozza
fel a történelmet a krónikás hűségével. Adatgazdagság, objektív
megközelítés, a tények precíz közlése jellemzi munkáját. Tárgyszerű
történészi hangja csak akkor oldódik, mikor a hitközséget megosztó
belső viszályokról ír igen részletesen és terjedelmesen. Mindez
kifejezi az ortodox-neológ-szakadás és a belső hitközségi harcok
felett érzett sajnálkozását, tehetetlenségét. A neológok többszöri
kezdeményezése ellenére sem állt helyre az ortodoxokkal való egység,
de Steinherz idejében az 1850-60-as évek pártvillongásai átmenetileg
megszűntek, a két hitközség közötti viszony konszolidálódott.
Steinherz műve
szándékosan nem érinti azokat a politikai, társadalmi változásokat,
amelyek a magyar zsidóság, így a fehérvári zsidóság számára is döntő
jelentőségűek voltak. "Zsidó papok nem politizálnak."
Ilyen
összefüggésben értelmezhető, hogy a türelmi adó eltörlését (1846)
ugyan megemlíti, de az 1848-as zsidókiűzés lefolyásáról, csupán a
zsinagógaépítkezés megakadása indoklásaként ír. Steinherz
világlátásának fogalmi keretei határozták meg a történelmi
prezentációnak ezt a módját. Ezen időszakot Székesfehérváron az
ortodoxiával való vita és Kohut Sándor rabbi megválasztása fémjelzi.
Publicisztikájában és a Dunántúli Rabbiegyesület létrehozásában és
működésében játszott aktív szerepe azonban nagyon is tükrözi a
törvényi változásokra való reflexióit , elsősorban a gyakorló rabbi
szemszögéből.
"Hogy a
székesfehérvári anyahitközség súlyos helyzetében (ti. a
zsinagógaadóságok GA.), még sem csüggedt el, ebben kiváló nagy része
volt az 1867 Magyarország történetében korszakot alkotott évnek. Az
akkor beköszöntött események sehol nem keltettek igazabb és mélyebb
lelkesedést, mint a hazafias fehérvári zsidóknál. Alig hogy a magyar
alkotmány visszaállíttatott és a felelős ministerium kineveztetett,
a fehérvári főhitközség hálaistentiszteletet tartott dr. Kohn Sámuel
pesti rabbi és Friedmann Mór ottani főkántor közreműködésével.
"
Braun Mór interpretációja ugyanaz mint Steinherzé.
Sajnos nem tudunk
semmilyen adatot fellelni munkájában, amely a város, a befogadó
társadalom és a felekezet közötti viszonyra utalna. Ez a fajta
izoláció egyrészt a hitközségi belső viszonyok minden részletre
kiterjedő deskriptív bemutatását jelenti. Másfelől kijelöli helyét
és beilleszti a századfordulón született hitközségi monográfiák
sorába is. Harmadrészt Steinherz és a felekezettörténeti
monográfusok
számára
nem jelentett problémát a keresztény társadalommal, a befogadó
nemzettel való együttélés, hiszen azzal egynek tudta magát.
Steinherz célja a zárt közösség történetének felekezettörténeti,
monografikus feldolgozása volt. Ugyancsak hiányoznak az említett
okok miatt a politikai eseményekre való reflexiók, az antiszemita
megnyilvánulások helyi, országos megnyilvánulásának említései.
Következik ez a rabbi hivatásából, személyes meggyőződéséből, mely a
neológia asszimilációs stratégiáját követte. A fenti szempontok
mellett összességében elmondható, hogy hitközségtörténetének
megírásával nagy szolgálatot tett közösségének, a magyar
zsidóságnak. Műve illeszkedik az új rabbi történész-nemzedék
identitásformáló történelemszemléletéhez.
Még 1895- ben
bontakozott az úgynevezett "áldás- vita" az Egyenlőség
hasábjain. Rosenberg Sándor aradi rabbi az egyházpolitikai
törvények, a polgári házasság kapcsán külön álláspontot foglalt a
papi áldással kapcsolatban: " A zsidó vallás tiltja a vegyes
házasságot, zsidót nem zsidóval vallásilag összeadni nem lehet, de
ha a vegyes pár kívánja, a zsidó pap ünnepélyesen ráadhatja a
zsinagóga áldását a zsinagógában. De ezt csak abban az esetben, ha
az ara és a vőlegény előbb megegyezett abban, hogy leendő
gyermekeik, vagy mind, vagy legalább nemük szerint, a zsidó
vallásban fognak neveltetni. Az ilyen házasság bevezetendő a zsidó
esketési anyakönyvbe, de csak azzal a megjegyzéssel, hogy a nyert
áldás a házasságot meg nem szentesítheti."
(Kiemelés
az eredeti szövegben. GA) A vita során megszólaltak az ország
rabbijai
,
köztük a világhírű tudós, Löw Immanuel (1854- 1944) szegedi rabbi
.
Cikkeikben hevesen támadták az aradi reformot és tételesen
bebizonyították Rosenberg érvelésének teológai, halachikus
abszurditását. Steinherz rabbi szintén cáfolta Rosenberg nézeteit.
A millennium éve
Az ortodoxia heves
támadásai az Országos Rabbiképző ellen annak megalakulása óta folyt.
Nem pusztán az intézmény létjogosultságát vonták kétségbe elnevezve
azt az "undokság magaslatának, a bálványimádás házának, a rothadás
forrásának, Szodoma szőlőskertjének", hanem az ott végzett "doktor-
rabbik" tudományát is semmisnek tekintették, akik lerombolják Mózes
és Izrael tanait. Steinherz egy cikkében, amelyben reflektál tizenöt
ortodox rabbi "szózatára", a Rabbiképzőt védi, s a békességet, a
közös munkát ajánlja az ortodoxia híveinek.
Steinherz a Rabbiképző büszke neveltjének, Bloch Mózes (1815- 1909),
Kaufmann Dávid (1852- 1899) és Bacher Vilmos (1850-1913)
tanítványának vallja magát más írásaiban is, ugyanakkor saját
nemzedékét is öntudatosan mutatja fel a konzervatívokkal szemben.
Az ortodoxia, "akiket a fanatikus pártszenvedély vakká és
érzéketlenné tesz" elmaradnak magyar zsidóság közös
kezdeményezéseitől, így az országos alap megteremtésére indított
adománygyűjtő akciótól is.
A millennium
alkalmából a székesfehérvári hitközség a feldíszített zsinagógában
hazafias ünnepet tartott. A hallgatóság nemzeti színű borítékban
programot kapott, melyben benne volt Steinherz rabbi ezen ünnepi
alkalomra szerkesztett alkalmi imája héber és magyar nyelven. Az
ünnepi alkalomból a megye és a város előkelőségei is megjelentek. Az
1896-os polgári esztendő zsinagógai újévére szánt gondolatait az
Egyenlőség közölte. Írásában az elmúlt polgári esztendő
legnagyobb és legörvendetesebb eseményét, a zsidó vallás
egyenjogúsítását
emeli ki.
A Dunántúli
Rabbiegyesület
Steinherz volt az
egyik kezdeményezője a Dunántúli Rabbiegyesület létrehozásának. A
fiatal rabbik budapesti összejövetelén 1895-ben határozták el egy
testület megalapítását, melynek előkészítésére a székesfehérvári
főrabbit kérték fel. A rabbiegyesület megalakulását az
egyházpolitikai törvények életbeléptetése, az azokkal járó
gyakorlati feladatok és a hitoktatás kérdése indokolta, sürgette.
Steinherz az
előkészítésről beszámol az Egyenlőség hasábjain és hozzáfűzi: "Nem törekszünk mi
holmi hierarchikus hatalomra, aminőt a zsidóság soha jogosnak el nem ismert, de
szükségünk van egy oly erkölcsi befolyásra, amelyet országszerte érvényesítsünk,
hogy ne csak egyes községeknek adjunk irányt, ki-ki a maga külön meggyőződése
szerint, amely könnyen téves is lehet, hanem hogy vezessük az egész ország
zsidóságát közös belátással, egymástól tanulva és fölvilágosítva egymást."
Az Egyenlőség
1895. október 4-i száma közli az egyesület alapszabály javaslatát,
melyet Steinherz terjesztett s rabbigyűlés elé. Az egyesület céljait
az alábbiakban összegzi az alapszabály javaslat: a vallásos élet
előmozdítása, a tagok tudományos és hivatali tevékenységének a
segítése, a rabbi tekintélyének és méltóságának őrzése, a hitoktatás
javítása, a tagok tapasztalatainak megosztása egymással és
érdekeinek védelme.
A tanácskozásra hetven rabbi jelentkezett, akiknek célja:" a magyar művelt
zsidóságot (ti. a kongresszusiakat/neológokat) legjobb tudásuk szerint
fölvilágosítsák a szabadelvűség azon határa iránt, melyet szent vallásunk
fönntartása elénk szab."
1895-ben jelent meg
Steinherz Jakabnak A zsidó vallás erkölcstana című tankönyve,
melyet a középiskolások legfelsőbb osztályai számára írt. A
Rabbiegyesület már a kezdetektől fogva szorgalmazta nemcsak a
tantervek, hanem a tankönyvek egységesítését is. A vallási
elközömbösödéssel, az önzésnek a zsidóság érdekei fölé helyezésével
szemben a hitet, Izrael magas eszményeinek a tiszta megélését tartja
erkölcsi parancsnak. Az egyén és a közösség közös felelősségére
hívja fel a figyelmet záró gondolataiban. Tanításának lényegét így
fogalmazza meg:
"Aki kelletlenül viseli zsidó voltát; kinek nincs
érzéke Izrael magas eszményi hivatása iránt és saját önző érdekét föléje helyezi
tetteiben ama eszméknek, melyek fönntartásáért az ősök oly kimondhatatlanul
sokat szenvedtek: az a legsúlyosabb bűnbe esik, mert tisztelet és elismerés
helyett gyűlöletet kelt vallásunk iránt. Mert az egyes bűnét betudják az egész
felekezetnek és Izrael életéből következtettek magára a vallásra, és az isteni
eszmére, melyet tanít."
1897. augusztus
24-én Komáromban megalakult a Dunántúli Rabbiegyesület, melynek
elnökévé Schnitzer Ármin (1836-1914) komáromi rabbit és alelnökül
Steinherz Jakabot választották. Az alapszabályokat kiegészítették
egy ponttal, amely igen fontos volt a rabbiegyesület hatékony
működéséhez: a dunántúli régió hitközségeiben az istentiszteletek
egységesítése, amennyire ezt a helyi viszonyok megengedik.
A komáromi rabbigyűlés jelentőségéről írva Steinherz kiemeli, hogy a
helyi rabbik izoláltságát szándékoznak feloldani, mely eszme
megvalósulása az egész magyarországi zsidóságban való közös
gondolkozást szolgálja.
A következő
rabbegyesületi közgyűlést Székesfehérváron tartották 1898. augusztus
23-án
.
Steinherz Jakab a Biblia és a zsidó történet tanításainak
irányelveiről tartott előadást, melyet az Egyenlőség is közzé
tett.
"A zsidó történet céljául ne csak azt tekintsük, hogy az ifjúságot önérzetessé
tegyük, és őket tiszteletre indítsuk múltunk iránt, hanem megnyerjük a
vallásosságnak és kiirtsuk belőle azokat a ferde nézeteket, amelyek, sajnos, még
mindig nagyon el vannak terjedve."
A Szekszárdon
1900-ban tartott rabbigyűlés folytatta az előző évben Bonyhádon
megkezdett munkát. Terveik közt szerepelt egy később is napirenden
lévő ügy, nevezetesen a hitközségi alkalmazottak nyugdíjintézetének
a megalapítása.
Az egyesület
működési körének kiterjesztésére a szervezetbe való belépésre
Steinherz felhívást intézett a magyarországi rabbikhoz 1901-ben.
Schnitzer Ármin , a rabbiegyesület elnöke 72 héber nyelvű felhívást
küldött szét az országban, amely ismerteti az egyesület
célkitűzéseit.
A rabbiegyesületnek ebben az évben 32 dunántúli rabbi volt a tagja.
1901-ben az
Egyenlőség hasábjain élénk vita bontakozott ki Steinherz Jakab és
Konh E. H. békéscsabai rabbik közt: "Nekünk tehát azt kell
feladatunkul kitűznünk, hogy a régi zsidó szellemet újjáébresszük, a
régi vallásosságot, ősi tradítionkat jussukba visszaiktassuk, a
hitközségeket kötelességükre leplezetlenül figyelmeztessük, a
hagyományos zsidó köztudatot visszaállítsuk és ebben a keretben
biztosítsuk a rabbiállást megillető befolyást"- írta Kohn. E. H.
A kettejük közötti
vita alapjában véve a tanterv teljesíthetőségében, annak maximális
és minimális határainak megvonásában nyilvánult meg. Steinherz
válaszában a Talmud Tórák tevékenységében látta a megfelelő hittani
anyag elsajátításának lehetőségét.
Szabocsi Miksa a
rabbiegyesület következő, negyedik szombathelyi tanácskozását
kommentálva egyrészt a heves kirohanást tesz a "zsargon", a "polyák-német zagyva nyelv" ellen a dési csodarabbi híveinek
expektoraciója kapcsán, másrészt az országos rabbiegyesület
megalakítását szorgalmazza.
Az 1901. augusztus 12-13-án tartott rabbitanácskozás beszámolójából
kiderül, hogy a közgyűlés által elfogadott egyetemes és részletes
hittantervet háromszáz tagnak, hitközségi elnöknek küldték el.
Pályázatot hirdettek hittan tankönyvek írására, és az országos
közoktatási tanácshoz fordultak, hogy a reformok előtt álló polgári
iskolákban a heti egy hittanórát emeljék kettőre. Szóba került a
cionizmus is, Singer Bernát tapolcai rabbi előadása kapcsán. Élénk
vita bontakozott ki a jelenlévők közt, melyet Schnitzer Ármin végső
válaszában a magyar hazához való ragaszkodás manifesztálásával zárt
A szombathelyi tanácskozás részletesen tárgyalta és megvitatta az
Országos Izraelita Nyugdíjintézet ügyét
.A
nyugdíjintézet tervezetét Steinherz a rabbik és a tisztviselők
figyelmébe ajánlja, melynek jelentőségét ismételten hangsúlyozta.
A tanácskozás az országos rabbiegyesülés létrehozását szorgalmazta
ismét a "hideg közömbösséggel, felfoghatatlan részvétlenséggel" (ti.
a pesti rabbik távolmaradását sérelmezték elsősorban) szemben,
kijelentve, hogy " A mi végcélunk nem egyéb, mint hogy egyesületünk
legyen azon pont, mely köré hasonirányú elemek jegecesedjenek; hogy
az a csíra legyen, melyből az országos rabbi- egyesület
hatalmas fája kinőjön." (Kiemelés az eredeti szövegben. GA.)
1902-ben ünnepelte
Schnitzer Ármin papi működésének 40.évfordulóját Komáromban. A
Dunántúli Rabbiegyesület is képviseltette magát ezen alkalomból,
mely során Jókai Mór jókívánságokat kifejező sorait is felolvasták.
Az
Egyenlőség következő száma közli Steinherz szónoklatát,
melyet a komáromi ünnepen mondott el. Az objektív liberalizmus
alapjaira helyezkedik, mely a zsidó- keresztény együttélés helyes
útját adja meg a magyar zsidóság számára. A két vallás kölcsönös
egymás mellett élése, egymásra utaltsága eltünteti majd a tolerancia
fogalmát és "helyébe fog lépni az őszinte szeretet, tisztelet és megbecsülés a
kereszténység és a zsidóság közt."
Az 1903. évi utolsó
rabbigyűlést Budán tartották augusztus 19-20-án. A konferencia
ünnepélyesen kimondta az Országos Rabbiegyesület megalakulását 126
alapító taggal..
Ugyanezen alkalommal Venetianer Lajos (1873- 1920), a kiváló
történész, rabbi nagyívű előadása az ókortól a középkoron át a
jelenig tekintette át a zsidóság szervezeti életét utalva a mindig
is létező belső vitákra, a zsidóság megosztottságára.
Összegezve a
Dunántúli Rabbiegyesület munkáját: vállalt feladatának eleget tett,
s létrehozásában, szervezésében, szellemi vezetésében Steinherz
Jakabnak kimagasló érdemei vannak.
Izraelita Magyar
Irodalmi Társaság és Steinherz irodalmi tevékenysége
Az Izraelita Magyar
Irodalmi Társaság (IMIT) az Országos Izraelita Iroda
kezdeményezésére alakult 1894-ben. A társaság célja a zsidóság
vallási és felekezeti, tudományos életének szervezése, s
vallásbölcseleti, irodalmi művek publikálása. Az IMIT adta ki az
első magyarnyelvű hiteles bibliafordítást. Irodalmi tevékenysége
során felolvasó esteket tartottak Budapesten és több vidéki
nagyvárosban, így Székesfehérváron is.
Steinherznek az
irodalom klasszikusai iránti vonzalmát két tanulmánya is jelzi a
Bibliával, zsidósággal összefüggésben: "De bármit vélekedjünk Schiller
kedvezőtlen nyilatkozatáról a zsidóság felől, azt el kell ismernünk, hogy
vallásunkat tárgyilagosan ítélte meg, ha elmélete Mózes tudományáról nem is
tekinthető egyébnek mint tetszetős kombinációnak."
1916-ban jelent meg
az IMIT Évkönyvben a "Shakespeare és Lessing a zsidóságról" című
dolgozata.
A tanulmány világirodalom e két klasszikusának két emblematikus
művével foglalkozik: a Velencei kalmárral és a Bölcs Nátánnal. A két
egymástól különböző nézetet valló művésznek a zsidókról, zsidóságról
vallott közös pontjait is kimutatja. Lessingnek, Steinherz saját
korára is érvényes tételeit az alábbiakban fogalmazza meg a szerző:
"Lessing kifejezésre akarta juttatni Náthánnal, hogy a zsidót a legpéldásabb
viselkedés sem menti meg az iránta való bizalmatlanságtól és elfogultságtól."
Steinherz rabbi
filozófiai munkásságát jelzi az1903-ban az Egyenlőség
hasábjain megjelent írása, mely Maimuni legmaradandóbb értékeit
veszi számba: "A legnagyobb dicsőség pedig Maimunié marad, aki örökre lebírta a
világosság ellenségeit a zsidóságban és saját példáján megmutatta, hogy a zsidó
vallás megfér az ész Istentől nyert szabadságával."
Steinherz rabbinak
" A zsidó vallás tana a végső dolgokról (escatológia) Maimuni
világításában" című bölcseleti tanulmánya
a zsidó escatológia három korszakát tekinti át: 1. a Biblia korát;
2.a talmudi kort 3. a zsidó vallásbölcselet korát, melynek
legkimagaslóbb alakja: Maimuni. Vizsgált témájának összefoglalását,
Maimuni jelentőségét így fogalmazza meg. "Ő mutatta meg, hogy
összeegyeztethető a legnagyobb vallási hűséggel a gondolkodás szabadsága és nem
kell az egyiket a másiknak áráért megvásárolnunk."
Másik teológiai értekezése az IMIT Évkönyv 1916. évfolyamában jelent
meg a zsidó messiási eszme keletkezéséről és fejlődéséről.
Az IMIT Évkönyv
közli Steinherz Jakabné Fekete országból című egyfelvonásos
darabját, mely a cári Oroszországban játszódik a szerző korában. A
mű központi konfliktusa a kitérés
a
tanulás, a karrier érdekében, vagy a hithez, hagyományokhoz való
ragaszkodás és ezzel együtt az önmegtagadás. E két alternatíva közt
őrlődik a főszereplő, Ábel, aki a jövője érdekében titokban kitér.
Az anya- a szerző- az alábbiakban összegzi teljes elutasítását, a
várható gyökértelenséget és a magányt: "Mert majd kiáltani fogsz az
Örökkévalóhoz és az nem fog meghallgatni téged, akkor keresni fogod azt az új
Istent, akihez átpártoltál, de a te jajszavadat majd az sem érti meg, mert a
hamis szívek kiáltása nem ér fel az égbe, nem hatol át a fellegeken."
A hitehagyás, a
kitérés kérdését elemzi Steinherz Jakab írása is, melyet az
Egyenlőség jubileumi számában közöltek 1911-ben. A kitérésnek
két okát látja: egyrészt az antiszemitizmust, másrészt a könnyebb
megélhetés utáni vágyat: "Mert a folt nem veszít feketeségéből, ha bármily módon
keletkezett is. A kikeresztelkedés a jellem megnyomorodását és elkövetője
legföljebb szánalmat érdemel, de megbocsátást nem."
Steinherz
pályájának vége, összegezés
Steinherz Jakab
főrabbi hosszas betegség után hunyt el Székesfehérváron 1921.
március 14-én. Haláláról megemlékezett az Egyenlőség
és
az általa életre keltett zsidó elemi iskola igazgatója
is.
Sírkőavatására 1937. május 26-án került sor a székesfehérvári zsidó
temetőben.
A
sírkőavatáson dr. Hirschler Pál (1907- 1944) akkori székesfehérvári
főrabbi mondott beszédet.
Steinherz Jakab, a
tudós rabbi az Országos Rabbiképző Intézetből kikerült "doktor
rabbik" első nagy nemzedékéhez tartozott. Az Országos Rabbiképző
Intézet világhírű professzorai a rabbi hivatás szentségére, a
teológiai és bölcsészeti műveltség magas fokú elsajátítására és
művelésére, a zsidóság, a zsidó vallás szolgálatára, szakmai
alázatra és kötelességtudásra nevelték, oktatták őket. Olyan
szellemi és lelki útravalóval bocsátották ezt a nemzedéket útjára,
melynek nagy missziója volt a zsidó vallási élet megújításában,
szolgálatában.
Nagy történelmi kort
fogott át e nemzedék pályája: az emancipáció korától a zsidó vallás
recepcióján át a numerus clausus törvénybeiktatásáig. A
zsidóság egyenjogúsításától a vallás befogadásán át az első
jogfosztó zsidótörvényig. Az asszimilációs aranykortól az I.
világháborún át az azt követő nagy társadalmi, gazdasági, szellemi
megrendülésig. Steinherz rabbiként sohasem vett rész a politikában
aktívan, nem tartozott az Egyenlőség harcos munkatársi csapatának
zászlóvivőihez, de állandó szellemi éberséggel figyelte azokat a
történéseket, amelyek a magyarországi zsidóság, saját közössége
sorsát meghatározták.
A magyar történelmi tradíciók tiszteletének
és teljes befogadásának, megélésének feltétlen híve volt.
Szónoklataiban, tanulmányaiban, cikkeiben, oktatói munkájában, napi
gyakorlatában a magyar nyelv elkötelezett művelője volt. A magyar
nyelvet olyan nemes anyagnak tekintette, amely a hazafias nevelés
eszköze, a lélek formálója. A jövő nemzedékének féltő, óvó nevelése
során a zsidóságára és emberi méltóságára büszke, öntudatos, a
vallási törvényeket és a vallásos élet szabályait betartó, önmagáért
és közösségéért felelős, művelt ifjúság felnevelésén fáradozott.
Olyan eszményeknek élt, amelyek gyakorlati megvalósításáért a zsidó
élet számos területén nagyon sokat tett. Gyakorló rabbiként
kimagasló érdeme, hogy székesfehérvári zsidó elemi iskola ismét
megnyitotta kapuit. Az iskola igazgatójaként a zsidó oktatás és
művelődés magas fokú társadalmi elismertségét vívta ki a városban,
országszerte pedig kollégái nagyrabecsülését.
Pályáját a
kislélekszámú nagyatádi hitközségnél kezdte, de rövid idő után egy
olyan nagyobb közösséget keresett és talált, ahol egész alkotói
életpályáját, 32 évet szentelt a papi hivatásának. A nagy múltú
székesfehérvári hitközség történetének tudós krónikása volt. Munkája
illeszkedik a XIX- XX. század fordulóján keletkezett
hitközségtörténeti monográfiák sorába, s ezzel együtt a
magyarországi zsidóság történeti feldolgozásainak vonulatába.
Steinherz rabbinak a
Dunántúli Rabbiegyesület létrehozásában, működésében kimagasló
érdemei vannak. Olyan közös munka kezdődött el a régióban működő
rabbik között, amely a magyarországi zsidó oktatás, nevelés
jobbításán, egységes szemléletű kimunkálásán fáradozott. Fő
célkitűzésüket, az Országos Rabbiegyesületet megvalósították, ezzel
megteremtődött egy új szakmai, hitéleti fórum, mely a vallásos élet
előmozdításán, a rabbi tekintélyének és méltóságának megőrzésén, a
hitoktatás javításán, a tapasztalatok megosztásán alapult. A rabbik
a modern kor kihívásaira válaszokat kerestek, metodikai útmutatókat
javasoltak, új zsidóságtörténeti, etikai tankönyveket, új
fordításokat, imakönyveket és szövegkiadásokat hoztak létre.
Steinherz Jakab
főrabbi munkássága előtt tisztelgünk. Egy erős, számában és
gazdasági erejében jelentős, tekintélyes közösséget hagyott hátra,
amely még a rabbi életében kinevelt egy új nemzedéket, amely a két
világháború közötti időszakban ismét felvirágoztatta a hitközségi
életet Székesfehérváron.

A pályakezdő rabbi

A székesfehérvári
rabbi
Steinherz Jakab cikkei, tanulmányai,
művei
1884
Egy talmud - zsidó Ketáb Szófer. Írta Szófer Salamon, 1884. Magyar
Zsidó Szemle,. 246- 252. p.
1885
Dunás ben Labrat. Tudori értekezésül írta Steinherz Jakab. Bp. 1885.
Márkus Samu nyomdája. (Bölcsész doktori értekezés)
1886
A
magyar nyelv a zsinagógában. Magyar Zsidó Szemle, 1886. 340-342. p.
; Magyar Zsidó Szemle, 1886. 394- 396. p.
1887
A
modern hitszónoklat és még valami. Magyar Zsidó Szemle, 1887. 35-
37. p.
1888
Egy zsidó filozófus (M. Lazarus). Magyar Zsidó Szemle, 1888. 211-
216. p.
1889
A
domonyi pör. Magyar Zsidó Szemle, 1889. 294- 296. p.
Egyházi szónoklatok. Pest und Gelegenheits- Prӓdigten von dr. M. F.
Frankl. Magyar Zsidó Szemle, 1889. 209-212. p.
Mózes vallású. Magyar Zsidó Szemle, 1889. 491- 493. p.
1894
A
székesfehérvári zsidók története visszaköltözésöktől a jelenig
(1840- 1892). Magyar Zsidó Szemle, 1893. 548- 558. p.; Uo.: 1894.
102- 106. p.; Uo.: 1894. 177- 190.; Uo.: 1894. 539- 548. p.; Uo.:
1894. 623- 637. p.
1895
A
székesfehérvári zsidó története visszaköltözésöktől napjainkig 1840-
1892. Írta Steinherz Jakab székesfehérvári főrabbi. Budapest,
Athenaeum Társulat könyvnyomdája, 1895. 102. p.
Jeremiás próféta (M. Lazarus) Magyar Zsidó Szemle, 1895. 43- 50. p.
A
zsidó vallás erkölcstana. A középiskolák legfelsőbb osztályai
számára nagyobb művek alapján írta dr. Steinherz J. székesfehérvári
rabbi. Székesfehérvár 1895. Kiadja Singer Ede. Számmer Imre
nyomdája. 61. p.
A
rabbigyűlés érdekében megindult mozgalom eredménye. Egyenlőség XIV.
évf.1895. szeptember 6. 3-4 p.
A
rabbigyűlés előtt. Egyenlőség, XIV. évf. 1895. október 11. 1-2. p.
Dr. Ligeti József (nekrológ). Egyenlőség, XIV. évf.1895. 5. szám.
6-7p.
1896
Legújabb héber "szózat" és a rabbi- képzőintézet. Egyenlőség, XV.
évf. 1896. március 27. 2-3. p.
Millenniumi tűnődések. Egyenlőség, XV. évf. 1896. április 24. 3. p.
Melléklet
Néhány szó hitközségeinkhez. Egyenlőség, XV. évf. 1896. június 5.
4-5. p.
"Tudd meg, honnan jössz és hová mégy!"- Újévi elmélkedés-.
Egyenlőség, XV. évf. 1896. szeptember 4. 2-3. p. Melléklet
Egy indítvány. Egyenlőség. XV. évf. 1896. december 20. 2-3. p.
1897
Csevegés a csevegésről. Egyenlőség, XVI. évf. 1897. április 11. 4-5.
p.
A
dunántúli rabbik gyűlése. Egyenlőség, XVI. évf. 1897. augusztus 15.
2-3. p.
Utóhangok a komáromi napokhoz. Egyenlőség, XVI. évf. 1897.
szeptember 5. 7- 8. p
1898
Templomi beszéd. Tartotta a szabadság ötven éves ünnepén 1898.
március 15-én dr. Steinherz Jakab székesfehérvári főrabbi.
Székesfehérvárott. Singer Ede könyvnyomdájából, 1898. 15. p.
A
magyar nyelv a pozsonyi jesivában. XVII. évf. 1898. február 6. 2-3.
p.
Irányelvek a biblia és a zsidó történet tanításánál. I. rész
Fölolvasta a székesfehérvári augusztus 23- ikán lefolyt második
rabbigyűlésen: dr. Steinherz Jakab, székesfehérvári főrabbi.
Egyenlőség, XVII. évf.1898. szeptember 4. 1- 2. p. Melléklet
Irányelvek a biblia és a zsidó történelem tanításánál. II. rész.
Egyenlőség, 1898. szeptember 11. 1- 2. p. Melléklet
1899
Egy nehéz talmudi hely. Magyar Zsidó Szemle, 1899. 163- 165. p.
Búcsúszavak Silberstein Adolfnak. Egyenlőség, XVIII. évf.1899.
január 22. 2-3. p.
Nordau Miksa és a modern rabbik. Egyenlőség, XVIII. évf. 1899.
február 12. 3-4. p.
Egy cypruság (Kaufmann Dávid halálára). Egyenlőség, XVIII. évf.
1899. július 23. 1.p. Melléklet
A
dunántúli rabbi- egyesület második évi közgyűlése előtt. Egyenlőség,
XVIII. évf.1899. augusztus 21. 4-4. p.
1900
A
szegzárdi rabbigyűlésről. Egyenlőség, XIX. évf. 1900. szeptember 9.
3. p.
Újévi jókívánság. Egyenlőség XIX. évf. 1900. szeptember 23. 4- 5. p.
1901
Szózat hazánk rabbijaihoz. Egyenlőség, XX. évf. 1901. július 14. 4.
p.
"Bölcsek vigyázzatok a beszédetekre!" Egyenlőség, XX. évf.1901.
augusztus 4. 7. p.
1902
A
zsidó vallás tana a végső dolgokról (Eschatológia) Maimuni
világításában. IMIT Évkönyv, XV. évf.1902. 247 -267. p.
Országos Izraelita Nyugdíjintézet. Egyenlőség, XXI. évf. 1902. május
25. 7-8. p.
A
komáromi ünnep. (Schnitzer Ármin negyven éves papi működése
alkalmából). Egyenlőség, XXI. évf. 1902. július 6. 8. p.
Pohárköszöntő az objektív liberálizmusról. Egyenlőség, XXI.
évf.1902. július 27. 2-3. p.
Zsidó katonák és a főünnepek. XXI. évf. 1902. november 2. 6-7. p.
1903
Harc Majmuni művei körül. Részletek Steinherz Jakab dr.
székesfehérvári főrabbinak " A gondolatszabadság a zsidóságban"című
fölolvasásából. Egyenlőség, XXII. évf. 1903. január 11. 6-7. p.
1903
Az Izr. Országos Iroda jelentéséről. Egyenlőség, XXII. évf. 1903.
április 12. 1. p. melléklet
1906
Gyászbeszéd boldog emlékezetű Heller Ábrahám 99 éves aggastyán
felett Székesfehérvárott 1906. október 16-án. Székesfehérvár, Singer
Ede Ny.
Egy új héber szótár (könyvismertetés). Egyenlőség, XXV. évf. 1906.
április 1. 7. p.
Gyászbeszéd dr. Perl Miksa ügyvéd felett. Székesfehérvárott 1910.
szeptember 11-én tartotta dr. Steinherz Jakab főrabbi.
Székesfehérvár, Singer Ede Ny. 1910.
1908.
Gyászbeszédek, 3. Székesfehérvár, Singer Ede, 1908.
1911
Egy harmonikus, eseményekben gazdag élet. Búcsúztató Deutsch Ignác
ravatalánál 1911. január 16-án tartotta dr. Steinherz Jakab.
Székesfehérvár, Singer Ede, 1911.
Schiller mint bibliamagyarázó. IMIT Évkönyv, XXXIII. évf.1911. 219-
234. p.
Egy nagy kérdésről. Egyenlőség jubileumi száma, 1911. június 1. 84-
85. p. (Steinherz Jakab fotóját is közli)
1913
Leányaink vallási gondozásáról. Egyenlőség, XXXII. évf. 1913. július
6.5. p. Melléklet
1915
Mezei Ernő interpellációja. Egyenlőség, XXXIV. évf. 1915. január 10.
8. p.
Dr. Steinherz Jakab kondoleáló levele Szabolcsi Miksa özvegyének.
Egyenlőség, XXXIV. évf. 1915. július 4. 4. p. melléklet
A
nagy temetés tanulságai. Egyenlőség, XXXIV. évf.1915. július 4. 5.
p.
1916
A
zsidó messiási eszme keletkezése és fejlődése. IMIT Évkönyv, XLI.
Évf. 1916. 266- 279. p.
A
hitoktatás mélyítése. Egyenlőség, XXXV. évf. 1916. január 23. 15-
16. p.
A
hitoktatás mélyítése. (Válasz dr. Frisch Ármin cikkére). Egyenlőség,
XXXV. évf.1916. február 6. 7. p.
A
zsidóság háborús öröme. Egyenlőség, XXXV. évf. 1916. április 16. 16-
17. p.
1918
Shakespeare és Lessing a zsidóságról. Magyar Zsidó Szemle, XLIII.
Évf. 1918. 266- 279. p.
 |