Az Örökkévaló különös kegyelméből vége az ünnepeknek, szép, jó és elég
volt. Van három napunk a következő pihenőnapig, próbáljuk meg ezt a
néhány napot, majd az egész évet a következő kommentár szellemében
tölteni: “Köteles az ember szeretni a munkát és foglalkozni vele. E
kijelentés alapja egy kál váhomer (következtetés, könnyűről a nehézre):
ha Isten dolgozik, amint írva van: „megnyugodott a hetedik napon minden
művétől, amelyet alkotott” (2:2), akkor az ember mennyivel inkább
köteles munkát végezni! Rabbi Eliezer szerint: „fontos a munka, hiszen
már az első ember sem kóstolhatott meg semmit, míg dolgozni nem kezdett,
ahogy írva van: „elhelyezte az Éden kertben, hogy megművelje és őrizze
azt”(uo.15.), és csak utána áll: „a kert minden fájáról egyél”(uo. 16.).
"És lett este és lett reggel, egy nap"(1:5). A teremtéstörténet többi
napját figyelembe véve teszik fel a kérdést mestereink, hogy miért nem
az "első nap" kifejezés áll a szövegben? Válaszuk az, hogy ez még az Egy
napja volt, vagyis még semmilyen teremtmény nem, csak Isten létezett,
tehát a mondatrész tartalmilag helyes fordítása nagyjából így nézhet ki:
"Lett este és lett reggel az Egy napján."
"És mondta Isten: Alkossunk embert képmásunkra, hasonlatosságunk
szerint"(1:26). Bölcseink a teremtéstörténet minden mondatával
részletesen foglalkoztak, természetesen ez sem maradhatott ki a sorból,
mert a többes szám zavart kelthet.
Az egyik midrás szerint
Isten angyalokkal tanácskozott Ádám teremtése előtt, de a nő megalkotása
előtt már a Teremtő - a szolgálattevő angyalok nem kifejezetten
barátságos hozzáállása miatt - nem tartotta szükségesnek, hogy kikérje
véleményüket. E verzió szerint a hajnali áldásokban a hölgyek azért
mondják: "hogy akarata szerint teremtett", mert átérzik annak
jelentőségét, hogy teremtésük Isten kizárólagos akaratának volt
köszönhető.
Sábát sálom, békés szombatot mindenkinek!
Darvas
István
rabbi
|