Mit
tükröz a Pannon Tükör?
Kezünkbe került a Pannon tükör című Zalaegerszegen megjelenő
kulturális folyóirat 2015.évi 3.száma. Talán azért küldték, mert
majdnem felét a Holokauszt Emlékév tiszteletére készült írások
foglalják el.
Hogyan látták a zsidóság múltját és jelenét, problémáit
Zalaegerszegről?
Siklósi Vilmos a helyi hitközség elnöke nyitja az összeállítást,
közel 1200 áldozatra emlékezve. Mint a dunántúli zsidó közösségek
általában a hitközség korán megmagyarosodott, gazdasági fejlődése,
kulturális sokszínűsége nagy hasznára vált városuknak. Az emlékévben
kiállítás, tanulmánykötet emlékeztetett rájuk!
Egyikükre, Vajda Dóri fényképészre Megyeri Dóra írása hívta fel
figyelmünket, a témához illően sok korabeli képpel. Vidáman néznek a
lencsébe, nem sejtik mi vár rájuk.
Siklósiné B. Judit már az 1945 utáni újrakezdés nehézségeit tárja
fel. A haláltáborok megmaradtjai, a munkaszolgálatból, bujkálásból
hazatértek megpróbálták ujjászervezni megtiport életűket, de ez
nagyon nehezen ment: lakásukban mások éltek, ingóságaikat
széthordták. Furcsa, de a visszaemlékezések szerint a szovjet
parancsnokság nem támogatta őket ezek visszaszerzésében!
Sokat segített a JOINT, 1947-ben 257 fő kapott adományt. Ez azért
érdekes adat, mert a hitközség ebben az évben a - sajnos nagyon
kevés - gyermekkel együtt csak 127 tagot számolt! Megható, hogy ezek
"mécses gyerekek" voltak, mert a meggyilkolt családtagok nevét
kapták.
Szomorúan mutatja ez, hogy a rémségek, hozzátartozóik elvesztésének
sokkja mennyire hozzájárult a megmaradtak identitásának feladásához!
Az asszimiláció, elvilágiasodás a diktatúra alatt csak erősödött,
akiknek ez nem tetszett zömükben elhagyták az országot, esetleg a
fővárosba költöztek. Csak a rendszerváltás után állt meg ez a
szörnyű folyamat, a Magyar-Izraeli Baráti Társaság megalakulása és a
hitközség újjáéledése jelzik a pozitív változást, de a hitközség
jellemzői alcím alatt szomorú tényeket látunk: magas az életkor,
hiányosak a vallási ismeretek.
E nehézségek ellenére szép munkát végeznek, sok a rendezvény és ezek
erősítik a vallási hovatartozás érzését. Közösségi házat építettek,
rendbe hozták a zalai zsidó temetőket, emléktáblákat helyeztek el.
Az önkormányzat segítségével könyv született a zalaegerszegi
zsidóság történetéről, amelyet Schweitzer Gábor alapos tanulmányban
mutatott be. Sajnos ma már ismét néhány tucat tagja van a
hitközségnek mint a XVIII. századi betelepüléskor, pedig a háború
előtt több mint másfélezren voltak. Az ok közismert…
Szemes Péter a zalai zsidóság emlékezetét őrző két könyvet tár
elénk. Mindkettőt Szarka Lajos történész írta. Zala megye zsidó
emlékei és Zala megyei zsidóság története sok adattal szemlélteti a
megye zsidóságának értékes hozzájárulását lakóhelyük fejlődéséhez.
Jelképes kavicsok ezek a könyvek az elpusztított közösségek, gyakran
sajnos szintén csak jelképes sírjára!
A zsidó temetőkről egyébként Üzennek a kövek címmel a megyei
önkormányzat szép fotóalbumot adott ki, amelynek ismertetése már
átvezet az összeállítást záró művészeti írásokhoz.
Király László a holokauszt nyomait kutatta fel a magyar zenében
Bárdos Lajos 1944. novemberi kórusművétől Székely Endre
oratóriumáig, mindig megemlítve az alapul szolgáló alkotásokat,
köztük Balázs Béla és Pilinszky költeményeit.
Hováth Nóra a magyar zsidó képzőművészet legjelentősebb gyűjtői és
alkotói közül válogató kecskeméti gyűjtemény legszebb darabjait
mutatja be, felvetve a zsidó identitás kérdését is.
Az összeállítás nemcsak emléket állít az egykori zalai zsidóságnak,
de értékes olvasmány is amely szépen illik a 20 éves folyóirat
jubileumi számába.
Nemcsak dunántúliaknak érdemes elolvasni!
Róbert Péter
2016.03.13