Társadalmi és szociálpolitikai alapismeretek
A stúdium a következő témaköröket tartalmazza:
A társadalompolitika fogalma, társadalmi és politikai
értékek változása Magyarországon. (Munkához való jog, munkaerőpiac,
foglalkozáspolitika, munkanélküliség.)
Bérrendszer, adórendszer, jövedelemelosztás.
A szociálpolitika kialakulása.
A juttatások rendszere. A szociális szolgáltatások intézményrendszerének
szerkezete.
Helyi intézmények, szociális szolgáltatások, hatósági szociálpolitikai feladatok.
A társadalompolitika értékei és a szociálpolitika alapelvei.
A szociális gondoskodás története
A stúdium bemutatja a szociális intézményrendszerek
kiépülését és átalakulását.
A szociálpolitika eseménytörténetének időrendi
áttekintésében négy nagyobb korszakot különböztetünk meg:
1. Az állami szociálpolitika előtti időszak.
2. Az állami beavatkozás kezdetei (XVI. - XIX. század)
3. Az állami szociálpolitika intézményesülése, kiteljesedése (a XIX. sz.
közepétől).
4. A jóléti államok szociálpolitikája a második világháború után.
A szociális gondoskodás hazai történetét a következő
témakörökben tekintjük át:
1. A társadalombiztosítás története.
2. Szociálpolitika 1945 után.
3. Szociálpolitika 1960-1990-ig.
4. Szociálpolitika a rendszerváltás után.
A
szociális munka elmélete
A kurzus célja ismertetni a szociális munka alapjait.
Alapozó tárgyként áttekintést ad a szociális munka történetéről,
módszertanáról és fogalomrendszeréről. Bemutatja a szociális munkát, mint
hivatást. Leírja az emberi viselkedés ökológiai modelljét és a szociális munka
célrendszerét.
A gyakorlat tapasztalataiból kiindulva tárgyalásra
kerül a problémamegoldó megközelítés, a mikro-, mezzo- és makrószintű gyakorlat.
A szociálpolitika intézményrendszere
A szociális szolgáltatások intézményrendszerének
szerkezete.
Állami és nem állami szociálpolitikai formák.
Nonprofit szolgáltatások. Helyi intézmények, szociális szolgáltatások, hatósági
szociálpolitikai feladatok.
Szociálpolitikai intézmények:
- a gyerekek és a fiatalkorúak,
- az aktív korúak,
- az időskorúak,
- a fogyatékosok, egészségkárosodottak segítésére.
A hozzájutás elvei és jogi alapjai. A beavatkozás és
be nem avatkozás (normatív és interpretatív szükségletek).
A
szegénység története
A szegénység fogalmának mindennapi és
tudománytörténeti alakulása (mint állapot, mint bűn, mint társadalmi
egyenlőtlenség; szóhasználat: halmozottan hátrányos helyzet, objektív relatív
depriváció).
Szegénység tipológiák. A szegénység okaira irányuló kérdésfelvetések
ellentmondásossága. Szegénység-kutatások, szubkultúra vita. Deprivációs ciklus, a
szegénység újratermelése.
Szegények és más rétegek. A kényszeres modernizáció és integráció
összefüggései. A szegénypolitika és történelmi kudarcai. A szegénység
szépirodalmi megjelenítése.
Az egyéni esetkezelés módszertana
A stúdium célja az, hogy a szakirodalom közös
feldolgozásának segítségével a hallgatók megismerkedjenek a szociális munka
módszertanával egyrészt, másrészt pedig spontán segítő készségeik tudatosabb
szintre kerüljenek és olyan professzionális technikákat sajátítsanak el, melyek az
egyéni esetmunka gyakorlása során nélkülözhetetlenek.
Esetmegbeszélő
szeminárium
A hallgatók itt saját eseteik megbeszélése során a
következő technikákat ismerik meg:
- a segítő kapcsolat dinamikája,
- az egyéni esetkezelés mozzanatai,
- interjútechnikák,
- a kliens felmérése (assessment),
- a megállapodás,
- krízisintervenció,
- követési technikák,
- esetismertetés, esettanulmány, dokumentáció,
- irányzatok az egyéni esetkezelésben.
A közösségi munka elmélete és gyakorlata
A tantárgy célja átfogó ismereteket nyújtani a
szociális munkáról, mint a szociálpolitika gyakorlati megvalósulásáról.
Megismerteti a szociális munka professzionálódási folyamatát, szemléleti alapelveit,
gyakorlatának formáit, a különféle klienscsoportokkal végzett munka alapelveit, a
szolgáltatások értékelésének lehetőségeit, a szakmai ártalmak elkerülésének
módját. A stúdium megalapozza a gyakorlatokat, előkészíti a szupervízióban való
részvételt és mindezzel a szakmai identitást is építi.
Szervezetfejlesztés
A tantárgy a következő témaköröket tekinti át:
- a szervezet fogalmi kérdései,
- szervezetrendszerek,
- a szervezet és környezete,
- szervezeti struktúrák,
- szervezeti célok, típusok,
- szervezet és társadalmi tagozódás,
- a döntési mechanizmusok sajátosságai,
- az öntevékenység és az önkéntesség szerepe.
A hallgatóknak képessé kell válniuk a helyi
közösségek hálózatának szervezésére, közösségi szolgáltatások tervezésére,
fejlesztésére, projektek elkészítésére, cselekvési tervek együttes
kidolgozására.
Terepgyakorlat és szupervízió
A kurzus célja olyan tudás és készségek
elsajátíttatása, illetve gyakoroltatása, amelyeket a hallgatók szociális
intézmények munkatársaiként tevékenységük során alkalmazni tudnak.
Az elméleti anyag előadásait minden esetben
szupervíziós ülések követik, ahol a hallgatók saját élmény szinten
megismerkedhetnek a szociális munka szupervíziójának elméleti és módszertani
alapjaival.
Tematika:
- a szupervízió fogalma és története,
- a szupervízió modelljei,
- csoportdinamikai történések a szupervízióban,
- szervezeti hatalom és szakmai autonómia,
- szupervíziós gyakorlat Magyarországon és Izraelben.
A holocaust
túlélőinek gondozása
A holocaust túlélőire jellemző, speciális
traumatizáló tényezők bemutatása.
A traumák latencia ideje. Az interjú módszer, a
beszélgetések, az exploráció, a csoport módszer és az egyéni terápiára
szocializálás a gondozásban.
|