Beszámoló az Egyházi / felekezeti közösségszervező szak érsekújvári tanulmányi kirándulásáról

Az OR-ZSE Egyházi/ felekezeti közösségszervező szakos hallgatókból álló csoportja, Dr. Goldmann Márta vezetésével 2023. március 5-én tanulmányi kiránduláson vett részt Érsekújváron. Az úton elkísért minket Dr. Hrbaček Magdaléna és Dr. Balogh István, az Egyetem oktatói, illetve a Tatán megismert kedves barátunk, Szűcs József muzeológus is.

Érsekújváron a Hitközség épületében már várt minket Dr. Lang Tamás hitközségi elnök, egyetemünk korábbi oktatója. Legújabb, A kettős kereszt árnyékában című könyve 2022 novemberében jelent meg, melyben a szlovákiai zsidóság 1938 és 1945 közötti sorsába nyerhetünk betekintést.

Miután a vonattal utazók is megérkeztek, rövid, ám annál érdekesebb előadást hallgathattunk meg, az érsekújvári hitközség és a zsinagóga történetéről. Az épületben, mely a zsinagóga közvetlen szomszédságában található és korábban zsidó iskolának adott otthont, jelenleg helytörténeti kiállítás tekinthető meg.

A kiállított anyagban megtalálható a Szombat folyóirat egyik első lapszámának eredeti példánya is. A 1923. március 31-én Érsekújváron, Ujvári Péter szerkesztésével indult hetilap a mai, Budapesten megjelenő folyóirat elődjének tekinthető.

Az előadás után átsétáltunk az 1880-ban épült ortodox zsinagógába. Itt megtudhattuk, hogy az épületet először 1900-ban újították fel, amikor a zsinagóga épületét 6 méterrel meghosszabbították, így a bimát is el kellett mozdítani. Ennek a nyoma a padlón még ma is látszik. A belső falon 19 emléktábla őrzi a holokauszt érsekújvári áldozatainak a nevét.

A zsinagóga látogatása után egy közeli, étteremben, rendkívül figyelmes kiszolgálás mellett fogyasztottuk el ebédünket, majd tekintettel a szokatlanul hideg időjárásra a gépkocsival érkezők segítségével átutaztunk a város külső részén elhelyezkedő zsidó temetőbe.

A temetőt, a kis létszámú hitközség tagjai lelkiismeretes és fáradhatatlan munkával tartják rendben, mely elismerésre méltó. A neológ és az ortodox temetőrész egymástól elválasztva, külön bejáraton át látogatható.

Sétánk végén Dr. Lang Tamás elnök úr megmutatta nekünk azt a helyet, ahol 1945 februárjában 17 munkaszolgálatos fiatal zsidó férfit lőttek agyon a nyilasok, miután sírjukat saját kezűleg ásatták meg velük. A helyszínen emlékezésre, gyertya gyújtására van lehetőség. Közös síremlékük az áldozatok névsorával a temető középső részén található.

Kirándulásunk végén a temető bejáratánál vettünk egymástól búcsút, és mondtunk köszönetet a tartalmas programért, és a magas színvonalú idegenvezetésért Dr. Lang Tamásnak, az Érsekújvári Zsidó Hitközség elnökének.

Patakfalvi Márta, Egyházi/felekezeti közösségszervező szak, 1.I. évfolyam

Képek: érsekújvári zsinagóga és zsidó temető. Fotók: Bittnerné Temesi Zsuzsanna és Baranyi Edit